Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 4 LUTEGO 2020
Wicedyrektor jako nauczyciel wspomagający
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy wicedyrektor w niepublicznym przedszkolu zatrudniony w wymiarze pół etatu jako wicedyrektor sprawujący nadzór pedagogiczny i pół etatu jako nauczyciel może zostać nauczycielem wspomagającym edukację przedszkolną i rewalidację?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.).
Przede wszystkim należy zauważyć, że nie ma potrzeby dzielenia etatu w sposób opisany w pytaniu. Funkcja dyrektora, czy też wicedyrektora, polega bowiem jedynie na wykonywaniu dodatkowych obowiązków związanych z zarządzaniem jednostką w ramach istniejącego stosunku pracy. Nauczyciel pełniący funkcję wicedyrektora pozostaje zatem nauczycielem, który w ramach istniejącego nauczycielskiego stosunku pracy wykonuje dodatkowo obowiązki dyrektora. Aby mu to umożliwić, należy jedynie obniżyć wymiar pensum wykonywanego w tygodniu, zachowując ogólny czas pracy wicedyrektora w wymiarze 40 godzin w tygodniu. Zakładając, że wicedyrektor ma 24 godziny pensum, można obniżyć ten wymiar do 20 godzin, a resztę czasu pracy, czyli 20 godzin w tygodniu, przeznaczyć na wykonywanie nadzoru pedagogicznego.
Co do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego należy zauważyć, że podstawa do jego zatrudnienia znajduje się w § 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zgodnie z nim w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z kolei zgodnie z ust. 2 pkt 1 tej regulacji w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym objęte są dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Warto zauważyć, że przytoczone Rozporządzenie nie wymaga od nauczyciela wspomagającego posiadania ukończonych studiów magisterskich z zakresu pedagogiki specjalnej, lecz ogólnie określa wymagania stawiane przed nauczycielem wspomagającym, wskazując jedynie, że powinien on posiadać „kwalifikacje w zakresie” pedagogiki specjalnej, przez co należy rozumieć dowolne kwalifikacje w tym zakresie. Jeżeli zatem nauczyciel opisany w pytaniu ma wymagane kwalifikacje, wówczas może w ramach jednego etatu pełnić zarówno funkcję nauczyciela wspomagającego, jak i wicedyrektora do spraw nadzoru pedagogicznego.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM