Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Cat Day
Pomysły na zajęcia językowe z okazji kociego święta
Opracowała: Jolanta Molenda
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III szkoły podstawowej.
O SCENARIUSZU:
Święto najpopularniejszego zwierzęcia domowego – kota – zostało ustanowione przez Międzynarodowy Fundusz na Rzecz Dobrostanu Zwierząt, aby uwrażliwić ludzi na problemy bezdomnych kotów. To również doskonała okazja do zwrócenia uwagi na to, jak właściwie opiekować się czworonogami. Dzień Kota w różnych krajach obchodzony jest w różnych terminach. W Polsce świętujemy go 17 lutego.
Nietypowe święta stanowią idealną okazję do urozmaicenia nauki języka angielskiego. Dają nam możliwości, których czasem brakuje podczas realizacji zagadnień zawartych w tradycyjnych kursach językowych. W poniższym scenariuszu przedstawiam pomysły na „kocie” zajęcia przeprowadzone w języku angielskim. Podpowiadam też, jakie piosenki wybrać i z jakich książek oraz filmów edukacyjnych warto skorzystać. Nie zabraknie również pomysłów na prace plastyczno-techniczne, których bohaterami staną się wąsaci przyjaciele.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. What can it be?
Zajęcia zaczynamy od zagadki sensorycznej. Do płóciennego woreczka wkładamy szablon do prasowanek w kształcie kota. Szczelnie zawiązujemy woreczek, tak aby uczniowie nie widzieli, co znajduje się w środku. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie za pomocą dotyku kształtu znajdującego się w worku i udzielenie odpowiedzi na pytanie: What can it be?. Dzięki tej zabawie już na początku lekcji zaintrygujemy dzieci i skupimy na sobie ich uwagę.
2. Did you know?
Ciekawostki na temat kotów można umieścić na kartach (ja swoje przygotowałam w programie Canva). Przed wejściem uczniów do klasy rozkładamy karty w różnych miejscach. Po zapoznaniu dzieci z tematem zajęć zapraszamy je do poszukiwania ukrytych fiszek. Warto mieć przygotowanych w zanadrzu kilka dodatkowych kart dla dzieci, którym nie udało się ich znaleźć. Po odnalezieniu wszystkich fiszek uczniowie odczytują znajdujące się na nich informacje i ciekawostki, starając się zapamiętać jak najwięcej z nich.
Przykładowe ciekawostki:
• A group of cats is called a “clowder”.
• A cat’s heart beats nearly twice as fast as a human heart.
• A cat lover is called an ailurophile.
• A cat usually has about 12 whiskers on each side of its face.
• A cat’s hearing is better than a dog’s.
• On average cats live for around 12 to 15 years.
• Cats conserve energy by sleeping for an average of 13 to 14 hours a day.
• Cats can make over 90 different sounds (like “grrr”, “meow”, “hiss”).
• A cat’s nose is as unique as a human’s fingerprint.
• Cats can’t taste sweet things.
• Cats have 3 eyelids but most of them do not have eyelashes.
• Cats have great night eye sight.
• All kittens are born with blue eyes.
• Cats naturally walk on their tiptoes.
• A cat can jump six times its length.
• Cats are lactose intolerant.
• A cat has more bones than a human.
3. An unexpected visitor
Warto spróbować zaprosić na swoje zajęcia felinoterapeutę lub przedstawiciela pobliskiego (być może zaprzyjaźnionego) schroniska, którzy odwiedzą uczniów w towarzystwie kota. Takie spotkanie będzie doskonałą okazją do przybliżenia dzieciom zagadnień związanych z kocimi zwyczajami oraz zasadami obowiązującymi podczas obcowania z tymi zwierzętami. Być może uczniowie będą mieli okazję obejrzeć kocie zabawki, poznają kocie przysmaki, pogłaszczą czworonoga albo nawet wezmą go na ręce? Wszystkie zdobyte wiadomości możecie następnie wykorzystać na swoich zajęciach językowych. Gwarantuję, że spotkanie z czworonożnym gościem zrobi na dzieciach ogromne wrażenie (przed spotkaniem koniecznie poinformujcie o nim rodziców i poproście o zgodę na udział w zajęciach z kotem – przykładowy wzór zgody znajdą Państwo w oddzielnym dokumencie).
4. Piosenki, które można wykorzystać podczas obchodów Dnia Kota
• Cat Song (Videos for Children),
• Kitty Family (Pinkfong Songs for Children),
• The Kitty Song – Dance Along (Pinkfong songs for Children),
• Cat song (Patty Shukla),
• Where Is The Cat? (Kids dance songs by Minidisco),
• I Have A Pet (Super Simple Songs).
5. Filmy wideo
Bardzo często wykorzystuję krótkie filmiki edukacyjne podczas swoich zajęć językowych. Mogą one stanowić doskonałe wprowadzenie, posłużyć jako podsumowanie albo ciekawy przerywnik czy zaczątek dyskusji. Gorąco polecam trzy krótkie filmy, dzięki którym dzieci dowiedzą się, jak zrozumieć koci język, oraz utrwalą i uporządkują zdobytą wiedzę:
• How to understand your cat better (Bright Side),
• Learn about Cats for Kids (Homeschool Pop),
• Cool Facts About Cats (Things You Wanna Know Nat Geo Kids).
6. Cat arts & crafts
Woolen cat
Potrzebne materiały:
• gruba tektura,
• mulina/wełna.
Sposób wykonania:
Z grubej tektury wycinamy szablon kota. Następnie owijamy go muliną lub wełną i gotowe!
Wskazówka dla nauczyciela
Szablon kota powinien być wykonany z grubej tektury, ponieważ zbyt cienka będzie się odkształcać podczas owijania.
Styrofoam ball cat
Potrzebne materiały:
• styropianowa kula,
• filc,
• klej typu magic,
• piórka,
• nożyczki,
• farby,
• pędzle.
Sposób wykonania:
Styropianowe kule malujemy na wybrany kolor (możemy dodać paski lub cętki, w zależności od tego, jakiego umaszczenia będzie nasz kot). Odstawiamy pracę do wyschnięcia i w tym czasie wycinamy z filcu (jeśli go nie mamy, możemy oczywiście wykorzystać kolorowy papier) oczy, uszy, policzki, nos, łapki i pozostałe elementy naszego kota. Następnie przyklejamy przygotowane elementy do styropianowej kuli. Na koniec doklejamy piórka tworzące ogon naszego kota.
Wskazówka dla nauczyciela
Przed tą pracą warto porozmawiać z uczniami na temat różnych gatunków kotów. Można zaprezentować dzieciom zdjęcia kilku kocich ras (np. Maine coon, ragdoll, bengal cat, russian blue cat) i omówić charakterystyczne cechy ich wyglądu.
Jeśli piórka nie chcą się przykleić na klej typu magic, można wykorzystać klej na gorąco. Stworzonym przez siebie kotom uczniowie mogą nadać imiona (oczywiście angielskie). Następnie warto wyeksponować je w klasie.
Wooden spatulas fence
Potrzebne materiały:
• szpatułki laryngologiczne,
• blok techniczny,
• czarny brystol/gazeta,
• nożyczki,
• klej typu magic.
Sposób wykonania:
Z czarnego brystolu lub gazety wycinamy sylwetkę kota. Na kartce z bloku technicznego przyklejamy płotek wykonany ze szpatułek laryngologicznych. Na koniec przyklejamy zwierzątko.
7. Childrens’ books about cats
• The Cat in the Hat – cudowna opowieść napisana przez Dr. Seussa, należąca do kanonu literatury dziecięcej w Stanach Zjednoczonych. W Polsce książka znana jest pod tytułem Kot Prot. Zabawne dialogi i śmieszne sytuacje sprawiają, że historia uwielbiana jest nie tylko przez dzieci. Na podstawie książki nakręcono film The Cat in the Hat oraz serial animowany The Cat in the Hat Knows a Lot About That. Na koniec zajęć możemy odtworzyć uczniom fragment anglojęzycznej wersji (bez problemu odnajdziecie ją na YouTubie).
• Have You Seen My Cat? – historia napisana przez jednego z moich ulubionych anglojęzycznych autorów, Erica Carle’a. Książeczka opowiada o chłopcu, który wyrusza na poszukiwania swojego zaginionego kota. Po drodze spotyka dzikie koty zamieszkujące różne części świata, w tym lwy, lamparty i tygrysy. Oczywiście na końcu opowieści odnajduje swojego przyjaciela. To doskonała pozycja dla młodszych uczniów – na jej podstawie możemy nauczyć dzieci nazw dzikich kotów, porozmawiać o ich zwyczajach itp. Książkę wyróżniają także jedyne w swoim rodzaju ilustracje tworzone techniką kolażu przez samego autora.
• Grumpy Cat – piękna, urzekająca i ponadczasowa historia pokazująca, że każdy może spotkać na swojej drodze wyjątkowego przyjaciela. Książeczka opowiada o zrzędliwym kocie, który pewnego dnia w trakcie ulewy odnajduje małego, przemoczonego kotka. Bez względu na to, co robi Grumpy Cat, małe zwierzątko nie chce go opuścić. Na serwisie społecznościowym Pinterest znajdziecie mnóstwo pomysłów na prace plastyczne, dekoracje, karty pracy, doświadczenia i kolorowanki nawiązujące do opisanych wyżej książek.
8. Revision
Pod koniec zajęć rozdajemy uczniom karty pracy How well do you know cats?, dzięki której sprawdzą, jak wiele dowiedzieli się na temat kotów.