Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Załącznik do Zarządzenia nr ………… Dyrektora …………………… z dnia ………………………… Kodeks etyki pracowników samorządowych zatrudnionych w Szkole ……………………………… w …………………………… Cele wprowadzenia Kodeksu etyki Kodeks etyki pracowników samorządowych, zwany w dalszej części Zarządzenia „Kodeksem”, jest zbiorem zasad, reguł postępowania i określonych wartości etyczno-moralnych i zawodowych, jakimi powinien się kierować każdy urzędnik samorządowy w codziennej pracy oraz po jej zakończeniu. Określa postawy i zachowania uważane za naganne w postępowaniu pracowników jako osób publicznych reprezentujących Szkołę ………………………………… w …………………………………….……, stanowiącą instytucję zaufania publicznego. Zakres obowiązywania Zasady określone w Kodeksie obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w Szkole ……………………………………… w …………………..……………, zwanej dalej „Szkołą”. Zasady postępowania Pracownik samorządowy poprzez wykonywanie swoich zadań pełni służbę publiczną. Realizuje ją w sposób powszechnie uznany za etyczny. Swoją postawą wzbudza zaufanie, wzmacnia pozytywny odbiór przez społeczeństwo Szkoły jako instytucji zaufania publicznego. Podstawowe normy postępowania: 1) uczciwość, 2) obiektywizm, 3) profesjonalizm, 4) kultura osobista, 5) uprzejmość wobec interesanta, 6) godna reprezentacja urzędu, 7) odpowiedzialność, 8) lojalność – pracownik, będąc lojalny wobec przełożonych i Szkoły, powinien być gotów do wykonywania poleceń służbowych, kierując się przy tym obowiązującymi normami prawnymi i innymi uregulowaniami wewnętrznymi oraz normami etycznymi, 9) służebność – praca w szkole jest służbą publiczną, 10) efektywność – każdy pracownik samorządowy dąży do uzyskania możliwie najlepszych wyników w swojej pracy przy jednoczesnym dążeniu do minimalizacji ponoszonych nakładów ze środków publicznych, 11) jakość – każdy pracownik samorządowy dąży do sytuacji, kiedy jego działanie wolne będzie od błędnych decyzji oraz nieefektywnych sposobów postępowania, 12) ochrona zasobów – pracownicy samorządowi dbają o każdy zasób; mogą to być zasoby: osobowe, finansowe, rzeczowe (infrastruktura, mienie) i informacyjne, 13) przejrzystość – każdy pracownik dba o zachowanie przejrzystości w relacjach z obywatelami oraz współpracownikami, 14) stały rozwój zawodowy, 15) aktywny udział w rozwoju i usprawnianiu pracy urzędu, 16) zwalczanie oszustw i nadużyć. Zachowania uznane za nieetyczne: 1) dokonywanie oszustw i nadużyć, 2) wchodzenie w konflikt interesów, 3) złe wykonywanie obowiązków służbowych, łamiące ustalone standardy pracy, 4) lekceważenie poleceń służbowych, 5) działanie na szkodę gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, 6) uchylanie się od odpowiedzialności, 7) prowokowanie sytuacji konfliktowych, 8) lekceważenie interesantów, 9) niestosowne zachowanie, 10) wygląd łamiący standardy obowiązujące w administracji publicznej, 11) celowe wprowadzanie w błąd, 12) wykorzystywanie informacji uzyskanych w czasie realizacji obowiązków służbowych dla celów prywatnych, 13) łamanie Ustawy o ochronie informacji niejawnej, Ustawy o ochronie danych osobowych, jak również tajemnicy skarbowej i służbowej. Komentarz: Zasady uznane za etyczne w pewien sposób odnoszą się również do celów i zadań kontroli zarządczej. Nabiera to istotnego znaczenia w procesie samokontroli.