Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 STYCZNIA 2020
Rozliczanie dotacji – dane na fakturze
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy na fakturach rozliczających dotację musi być wskazana nazwa przedszkola, czy mogą być na nich dane działalności gospodarczej? Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą (np. przedsiębiorstwo „Cosinus”) i dodatkowo prowadząca przedszkole (o innej nazwie) może rozliczyć z dotacji faktury wystawione dla nabywcy „Cosinus”? Przedszkole i działalność mają inny adres.
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r.).
W praktyce to zależy od ustaleń poczynionych z organem dotującym, czyli gminą. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 17 Ustawy z dnia o finansowaniu zadań oświatowych to przedszkole otrzymuje dotację, a nie osoba prowadząca, czy też prowadzona przez nią działalność gospodarcza. Samorządy teoretycznie mogą zatem wymagać, aby na fakturach były dane przedszkola, ale w praktyce wymaganie takie nie powinno mieć miejsca. Prowadzenie przedszkola nie jest działalnością gospodarczą, więc faktury dla przedszkola nie powinny być wystawiane. Warto natomiast zauważyć, że często zasady opisywania faktur wynikają z uchwał podejmowanych na podstawie art. 38 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tą regulacją organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala w drodze uchwały tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania.
Warto zatem sprawdzić, czy uchwała w tym zakresie wprowadza jakieś uregulowania. Jeżeli tak nie jest, należy skontaktować się z osobami zajmującymi się rozliczaniem dotacji w urzędzie właściwej gminy i ustalić z nimi zasady opisywania faktur.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM