Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowe sprawozdanie dyrektora szkoły z nadzoru pedagogicznego za I semestr roku szkolnego 2019/2020 I. INFORMACJA O PRACY SZKOŁY 1. Informacje ogólne o szkole: 1) Liczba uczniów: …………………. 2) Liczba oddziałów: ……………….. 3) Liczebność oddziałów: od ….. do …. uczniów 4) Liczba nauczycieli: ………., w tym …… pełne etaty, ….. niepełne etaty 5) Stopnie awansu zawodowego: • liczba stażystów: ………….. • liczba nauczycieli kontraktowych: …….. • liczba nauczycieli mianowanych: ……... • liczba nauczycieli dyplomowanych: ……. 2. Praca rady pedagogicznej Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały Wrzesień 2019 r. Organizacja roku szkolnego, plan nadzoru pedagogicznego Zatwierdzenie: planów pracy szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego, planu w sprawie ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Wyrażenie opinii: dotyczącej ustalonych przez dyrektora dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym 2019/2020, w sprawie zmian w statucie szkoły Październik 2019 r. Szkolenia, budżet Uchwała opiniująca projekt budżetu szkoły na rok 2020 Listopad 2019 r. Rada śródokresowa, wskazanie uczniów zagrożonych oceną niedostateczną i/lub nagannym zachowaniem, aneks do arkusza organizacji szkoły Uchwała w sprawie zaopiniowania zmian w przydziale czynności i zatwierdzenia aneksu do arkusza organizacji szkoły Styczeń 2020 r. Klasyfikacja śródroczna, sprawozdanie z planu nadzoru pedagogicznego za I semestr 2019/2020, analiza pracy szkoły, samoocena nauczycieli i dyrekcji, sprawozdanie z pracy zespołów nauczycielskich Zatwierdzenie wyników nauczania i zachowania za I semestr roku szkolnego 2019/2020 3. Współpraca z rodzicami Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Zebrania z rodzicami – terminy i tematyka Poprawa poziomu bezpieczeństwa w szkole Zamontowanie monitoringu wizyjnego, założenie domofonu 6 września 2019 r.; zebranie organizacyjne: zapoznanie z dokumentami szkoły – m.in. statutem (część dotycząca rodziców oraz praw i obowiązków ucznia), wyrażenie zgód na udostępnianie wizerunku ucznia, opiekę pielęgniarki, zapoznanie z kryteriami oceniania, zasadami i instrukcją przeprowadzania egzaminu (np. ósmoklasisty, maturalnego itp. – wpisać odpowiednie) Organizacja imprez i uroczystości szkolnych – nagrody dla klasy najbardziej aktywnej w życiu szkoły Dofinansowanie wycieczki klasowej w nagrodę za aktywność klasy w życiu szkoły; apele, imprezy, zawody sportowe 25 listopada 2019 r.; zebranie śródokresowe – omówienie wyników nauczania, zagrożenia ocenami niedostatecznymi i nagannym zachowaniem Propozycje rodziców dotyczące planowania budżetu szkoły Zaplanowanie środków budżetowych na remonty i modernizacje w szkole – pomoc rodziców w dokonywaniu drobnych prac remontowych 27 stycznia 2020 r.; zebranie po I semestrze – omówienie ocen śródrocznych z nauczania i zachowania, organizacja życia klasy (np. wycieczki, imprezy klasowe) 4. Uroczystości szkolne i państwowe Lp. Nazwa uroczystości Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni 1. Rozpoczęcie roku szkolnego, rocznica wybuchu II wojny światowej Apel 2 września 2019 r. Nauczyciele j. polskiego i historii 2. Pasowanie Pierwszoklasistów (dotyczy szkół podstawowych) Apel 3 października 2019 r. Wychowawcy klas I oraz nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej 3. Święto Edukacji Narodowej Apel, zajęcia wychowawcze 14 października 2019 r. Nauczyciel j. angielskiego, nauczyciele muzyki i plastyki 4. Tydzień Misyjny, Dzień Papieski Apel 16–22 października 2019 r. Katecheci 5. Narodowe Święto Odzyskania Niepodległości Apel 12 listopada 2019 r. Nauczyciele historii i j. polskiego 6. Szkolny koncert kolęd i pastorałek Koncert 20 grudnia 2019 r. Nauczyciel muzyki 7. Wigilia szkolna Jasełka 20 grudnia 2019 r. Katecheci, nauczyciel muzyki, wychowawcy klas 8. Bal karnawałowy/studniówka Bal Styczeń 2020 r. Wychowawcy klas, opiekunowie 5. Imprezy szkolne Lp. Nazwa imprezy Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni 1. Akcja „Sprzątanie świata” Akcja porządkowa Trzeci weekend września 2019 r. Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych, wychowawcy klas 2. Europejski Dzień Języków Obcych Kampania informacyjna 26 września 2019 r. Nauczyciele języków obcych 3. Światowe Dni Tabliczki Mnożenia (przykład dla szkół podstawowych) Impreza szkolna 29 września 2019 r. Nauczyciele matematyki 4. Dzień Chłopca Dyskoteka szkolna, konkursy, apel 30 września 2019 r. Opiekunowie SU, wychowawcy klas 5. Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych Impreza biblioteczna Październik 2019 r. Bibliotekarz 6. Wróżby i zabawy andrzejkowe Wróżby, dyskoteka Listopad 2019 r. Opiekunowie SU oraz wychowawcy klas 7. Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień Audycja w szkolnym radiu 21 listopada 2019 r. Pedagog i psycholog 8. Międzynarodowy Dzień Wolontariusza Kampania informacyjna 5 grudnia 2019 r. Opiekunowie stowarzyszenia wolontariuszy 6. Konkursy, turnieje, olimpiady Lp. Nazwa konkursu Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni 1. Wojewódzkie konkursy przedmiotowe Konkurs z j. angielskiego – etap szkolny Listopad 2019 r. Nauczyciele j. angielskiego Konkurs z matematyki – etap szkolny Listopad 2019 r. Nauczyciele matematyki Konkurs z j. polskiego – etap szkolny Grudzień 2019 r. Nauczyciele j. polskiego 7. Wyjazdy, wycieczki uczniów Termin, cel podróży Rodzaj wyjazdu, wycieczki (cele edukacyjne) Nauczyciele odpowiedzialni 25 września 2019 r., Wielkopolski Park Narodowy (przykład dla szkoły podstawowej) Wycieczka przedmiotowa z przyrody w kl. IV, ścieżka dydaktyczna, poznawanie flory i fauny WPN, rozwiązywanie zadań w kartach pracy, zajęcia terenowe Nauczyciele przyrody 8. Udział w zawodach sportowych Termin Rodzaj imprezy sportowej, wynik Nauczyciele odpowiedzialni 24 października 2019 r.; zawody sportowe w piłce siatkowej Zawody powiatowe w……………………….., zajęcie I miejsca (drużyna dziewcząt), zajęcie II miejsca (drużyna chłopców) Nauczyciele wychowania fizycznego, trener piłki siatkowej 9. Spotkania Termin Osoba, stowarzyszenie Organizatorzy/inicjatorzy 9 grudnia 2019 r. Komendant Policji …………. 10. Wyniki klasyfikacji uczniów w I semestrze roku szkolnego 2019/2020 – w załączeniu do sprawozdania II. EWALUACJA WEWNĘTRZNA, OBSERWACJE ZAJĘĆ, BADANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH, KONTROLA 1. Stopień realizacji zadań ujętych w harmonogramie ewaluacji wewnętrznej W harmonogramie ewaluacji ujęto w I semestrze roku szkolnego 2019/2020 takie zagadnienia, jak: stopień realizacji podstawy programowej, w tym sposoby realizowania zalecanych warunków, bezpieczeństwo uczniów, w tym bezpieczeństwo w sieci, realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, innowacyjność szkoły. W pierwszym semestrze szczególną uwagę zwrócono na kwestie związane z bezpieczeństwem uczniów. Zorganizowano szkolenia dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Przeprowadzono w większości klas lekcje wychowawcze, podczas których omawiano problematykę bezpieczeństwa w sieci, zapobiegania przejawom agresji. Opracowano również dokumentację związaną z udzielaną pomocą psychologiczno-pedagogiczną, na bieżąco dokonywano analizy opinii i orzeczeń, opracowano arkusze wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania uczniów w szkole dokonanej przez zespół nauczycieli. W szkole wprowadzono kilka innowacji, m.in. kaligrafię w edukacji wczesnoszkolnej, pracę metodą projektów w edukacji wczesnoszkolnej (dotyczy szkół podstawowych), wykorzystanie aplikacji Kahoot w utrwalaniu wiedzy na j. obcych, innowacyjne utrwalanie zasad ortograficznych na j. polskim, zastosowanie elementów dramy i etiud teatralnych w utrwalaniu wiedzy z lektur szkolnych. Dokonano ewaluacji innowacyjności szkoły, znaczenia kreatywnych metod pracy w podnoszeniu jakości pracy szkoły. Wysunięto wnioski do dalszej pracy, uznając działania innowacyjne za atrakcyjne metody dydaktyczne mające pozytywny wpływ na aktywność uczniów. 2. Obserwacja zajęć W I semestrze roku szkolnego 2019/2020 dyrektor przeprowadził ………………..…. obserwacji, natomiast wicedyrektor …………… . W wyniku przeprowadzonych obserwacji wysunięto następujące wnioski: 1) Na lekcjach są stosowane różnorodne metody pracy, które pozwalają aktywizować uczniów. 2) Uczniowie znają cele lekcji, rzadko jednak sami je formułują. 3) Uczniowie pracują w grupach, parach, zespołowo; wszyscy nauczyciele kształtują na lekcjach umiejętność pracy zespołowej. 4) Nauczyciele starają się wprowadzać elementy O.K. w zakresie doskonalenia umiejętności uczenia się. 5) Na lekcjach panuje dyscyplina. 6) Nauczyciele wykorzystują sprzęt i pomoce multimedialne, stosują nowoczesne technologie. 7) Zdecydowanie należy udoskonalić sposoby przekazywania uczniom informacji. 8) W dalszym ciągu uczniowie, zwłaszcza w klasach starszych, mają problemy z zadawaniem pytań lub rzadko je stawiają. 9) Nadal doskonalenia wymaga indywidualizacja pracy z uczniem. 10) Zdarza się, że uczniowie nie wykazują zainteresowania tematem zajęć. 11) Nauczyciele nie zawsze dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów. 12) Nie wszyscy nauczyciele doskonalą swój warsztat metodyczny. Część nauczycieli nie rozwija umiejętności dydaktycznych i nie poznaje nowych metod pracy. 13) Zbyt rzadko uczniowie mają możliwość uczenia się od siebie (np. w ramach odwróconej lekcji). 14) Należy częściej przeprowadzać lekcje przygotowujące do egzaminu i organizować próbne egzaminy. 15) Zdecydowanie częściej należy wprowadzać innowacje metodyczne, programowe lub organizacyjne. 3. Wewnątrzszkolne badania osiągnięć edukacyjnych W I semestrze roku szkolnego 2019/2020 prowadzono wewnątrzszkolne badanie osiągnięć edukacyjnych. 1) Diagnoza klasy I – wrzesień/październik 2019 r. 2) Diagnoza „na wejściu” z matematyki, j. polskiego, j. angielskiego w klasach …. – wrzesień/październik 2019 r. 3) Język polski, kl. …. – październik 2019 r. 4) Matematyka, kl. .… – listopad 2019 r. 5) Język angielski kl. …. – grudzień 2019 r. 6) Próbne egzaminy …. – styczeń 2020 r. Wnioski przedstawiano na posiedzeniach rady pedagogicznej w I semestrze. 4. Kontrola W I semestrze roku szkolnego 2019/2020 w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora przeprowadzono następujące kontrole: • prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej przez nauczycieli, • prawidłowości i kompletności dokumentacji szkolnej związanej z właściwym przebiegiem procesu dydaktycznego: o systematyczność oceniania, o zgodność oceniania ze statutem szkoły, o doraźne kontrole dyżurów; • realizacji obowiązku szkolnego, • organizacji pracy świetlicy szkolnej, realizacji zadań świetlicy, • bazy szkoły, BHP. Zewnętrzne kontrole: • kontrola Państwowej Inspekcji Sanitarnej, • …………………………………………… Wnioski Nauczyciele prowadzą prawidłowo zapisy w e-dzienniku, na ogół nie ma problemów z bieżącymi zapisami. Prawidłowo prowadzona jest również dokumentacja przebiegu nauczania. Nie dostrzeżono rażących błędów w ocenianiu uczniów – jest ono zgodne z przepisami prawa i statutem szkoły. Dyżury nauczycielskie są pełnione prawidłowo, rzadko zdarzają się sytuacje spóźnień. Obowiązek szkolny jest monitorowany na bieżąco. Kontrola pracy świetlicy wykazała, że właściwie jest sprawowana opieka nad dziećmi i młodzieżą. Problemem jest zbyt mała sala świetlicy, co utrudnia organizowanie zajęć zgodnych z zainteresowaniami uczniów. Wskazane jest realizowanie tematycznych, wykorzystywanie gier planszowych i organizowanie zajęć na powietrzu. III. WSPOMAGANIE 1. Szkolenia rady pedagogicznej Nauczyciele skorzystali z zewnętrznych szkoleń i warsztatów. W szkole funkcjonowały także zespoły przedmiotowe nauczycieli. Przeprowadzona diagnoza pracy szkoły pozwoliła określić obszary, w których pożądane są zmiany, a w konsekwencji także potrzeby rozwojowe nauczycieli. Rozpoznane potrzeby pozwolą odpowiednio zaplanować tematy i formy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020, również w części dotyczącej wspomagania, które zaplanowano w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki oraz zarządzania. 2. Wnioski z zakresu wspomagania 1) Należy stosować w codziennej praktyce szkolnej wiedzę i umiejętności, które nauczyciele zdobyli podczas różnych form szkolenia. 2) Ważna jest w codziennej pracy wzajemna pomoc i dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem. 3) Należy zadbać o atrakcyjność lekcji wychowawczych, przeprowadzić zajęcia wychowawczo-profilaktyczne z zakresu bezpieczeństwa w sieci, zapobiegania przemocy werbalnej i fizycznej. 4) Należy rozważyć przeprowadzenie zewnętrznej diagnozy potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. IV. MONITOROWANIE 1. Monitorowanie w I semestrze W I semestrze roku szkolnego 2019/2020 monitorowano realizację podstawy programowej. Dodatkowe brakujące godziny lekcyjne zrealizowano w ramach doraźnych zastępstw. Na bieżąco monitorowano zapisy w e-dzienniku, wykorzystując cotygodniowe alerty. Nauczyciele znają podstawę programową, większość ma wprowadzone treści podstawy programowej w planach wynikowych. Monitorowaniu podlegała również frekwencja uczniów. Nie zaobserwowano wśród uczniów skrajnie niskiej frekwencji, choć w kilku przypadkach była ona na pograniczu klasyfikacji Poza tym monitorowano postępy uczniów w nauce, określono trudności i problemy uczniów. Na bieżąco monitorowano zachowania uczniów, przeprowadzano apele porządkowe. 2. Wnioski z zakresu monitorowania 1) Należy w dalszym ciągu systematycznie monitorować realizację podstawy programowej, obowiązkowe wychowanie fizyczne oraz innowacyjność pracy szkoły. 2) Na uwagę zasługuje monitorowanie tematyki zajęć z wychowawcą, zgodność podejmowanej tematyki z programem wychowawczo- profilaktycznym. 3) Należy systematycznie i konsekwentnie monitorować frekwencję uczniów na lekcjach i liczbę spóźnień. V. POPRAWA WAUNKÓW PRACY I NAUKI W zakresie poprawy warunków organizacyjnych w minionym roku szkolnym zrealizowano następujące zadania: • remont …….. • zakup ……… • doposażenie …. • zamontowanie …. VI. WNIOSKI ZE SPRAWOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2019/2020 WRAZ Z REKOMENDACJAMI 1. Wnioski 1) Wyniki nauczania nie znajdują odzwierciedlenia w wynikach egzaminów zewnętrznych. 2) Nauka poprzez udział w wyjazdach i wycieczkach edukacyjnych motywuje uczniów do zdobywania i poszerzania wiedzy. 3) Udział w dodatkowych zajęciach rozwija zainteresowania i pasje uczniów. 4) Atrakcyjne metody nauczania i innowacyjność pracy nauczycieli wpływają na motywację uczniów i aktywność podczas zajęć. 5) Systematyczne diagnozowanie uczniów powinno prowadzić do podwyższenia poziomu nauczania. 2. Rekomendacje 1) Zwrócić uwagę na ocenianie uczniów w kontekście wyników egzaminów zewnętrznych. 2) Podjąć większe starania o przygotowanie uczniów do egzaminów, motywować do nauki i stać się odpowiedzialnym za nauczanie i wychowanie. 3) Zachęcać uczniów do rozwijania własnych talentów, biorąc udział w kółkach zainteresowań i w konkursach, szczególnie pozaszkolnych. 4) Rozwijać samodzielność i kreatywność uczniów, rozwijać umiejętność uczenia się i brania odpowiedzialności za zachowanie. 5) Zorganizować szkolenie dla nauczycieli dotyczące współpracy z rodzicami i radzenia sobie z tzw. trudnym rodzicem. 6) Opracować wspólnie z uczniami system pomocy koleżeńskiej, działania wychowawcze oraz działania samorządu uczniowskiego. 7) Wzmocnić pracę zespołową nauczycieli 8) Przeprowadzić cykl szkoleń motywujących nauczycieli do podnoszenia jakości nauczania ze szczególnym uwzględnieniem egzaminów zewnętrznych. 9) Rozwijać innowacyjność i wspierać nowoczesne środki dydaktyczne poprzez stosowanie atrakcyjnych metod pracy, motywujących uczniów do nauki. ………………………………… ………………………………. (miejscowość, data) (podpis dyrektora szkoły)