Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowe sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego
w I semestrze roku szkolnego 2019/2020
(dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) – art. 69 ust. 7,
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.) – § 24.
I. Elementy sprawozdania:
1. Wyniki i wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej.
2. Wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej – planowej i nieplanowanej, stopień przestrzegania przepisów prawa przez nauczycieli.
3. Wyniki i wnioski ze wspomagania nauczycieli ujętego w planie nadzoru pedagogicznego oraz na podstawie wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli.
4. Wyniki i wnioski z przeprowadzonych obserwacji i monitorowania podstawy programowej.
5. Wnioski ogólne ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z rekomendacjami na II semestr roku szkolnego 2019/2020.
II. Informacje ogólne
1. Dane o szkole:
a) liczba uczniów………………..
b) liczba oddziałów……………...
2. Liczba nauczycieli wg stopni awansu zawodowego:
a) stażyści …………….
b) kontraktowi ….…….
c) mianowani …………
d) dyplomowani ………
3. Realizacja planu nadzoru pedagogicznego nastąpiła w założonym terminie. Nie wystąpiły sytuacje wymagające zmian, nie dokonywano modyfikacji planu podczas realizacji.
4. Ewaluacja wewnętrza zaplanowana w I semestrze uwzględniała wnioski z poprzedniego roku i została zrealizowana we wskazanym terminie. Zastosowane w badaniu narzędzia i metody były użyteczne. Trudnością było terminowe wykonanie zadania ………………………………………….….………… ze względu na ……………………….……………………………… .
5. Kontrola planowa realizowana była przez dyrektora i wicedyrektora. W celu usprawnienia i ujednolicenia działań kontrolnych wykorzystywany był arkusz kontroli opracowany w szkole, w oparciu o akty prawne oraz z wykorzystaniem arkuszy kontroli planowych dla szkoły ……………………………, zatwierdzonych przez MEN na rok szkolny 2019/2020. Pozostałe narzędzia kontroli opracowała dyrekcja szkoły. Dyrektor zdecydował o przeprowadzeniu jednej kontroli doraźnej w terminie …………….. .
6. Wspomaganie uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz potrzeby bieżące.
7. Ewaluacja wewnętrzna, kontrola i wspomaganie zostały udokumentowane.
8. W roku szkolnym ……………… nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty / przeprowadzono w szkole ……………… kontrole planowe. Szkoła nie była poddana ewaluacji zewnętrznej ani kontroli kuratora oświaty (wybrać odpowiednie).
III. Ewaluacja wewnętrzna
Ewaluacja wewnętrzna obejmowała następujące zagadnienia (wskazać odpowiednie; podane niżej przykłady mają charakter egzemplifikacyjny, a katalog zagadnień warto rozszerzyć, zgodnie z działalnością placówki):
a) współpraca z rodzicami, rozwiązywanie konfliktów,
b) bezpieczeństwo uczniów, w tym bezpieczeństwo w sieci,
c) ocenianie uczniów.
Przykładowe zagadnienie i sposób jego omówienia
Przykład obszarów badania Sposób realizacji zadania Wnioski i rekomendacje
Współpraca z rodzicami, rozwiązywanie konfliktów Przeprowadzano wywiad z grupą rodziców uczniów, losowo wybranych z klas ……. (wpisać odpowiednie klasy). Wywiad dotyczył jakości współpracy szkoły z rodzicami.
Przeprowadzono ankietę wśród rodziców badającą poziom zadowolenia ze sposobów rozwiązywania konfliktów w szkole Badania ewaluacyjne pozwoliły sformułować określone wnioski:
• zebrania z rodzicami powinny odbywać się z podziałem na grupy wiekowe (dotyczy szkół podstawowych),
• rodzice powinni częściej kontaktować się z nauczycielami, celem bieżącej oceny postępów uczniów; nieobecność na zebraniach i brak kontaktu ze szkołą powinien skutkować zgłoszeniem do sądu rodzinnego, celem dokonania wglądu w sytuację rodzinną,
• rodzice powinni korzystać z oferty szkoły dotyczącej szkoleń i warsztatów organizowanych celem wspomagania procesu wychowawczego,
• konflikty w szkole na poziomie rodzic- nauczyciel-uczeń powinny podlegać mediacjom szkolnym,
• rodzice powinni pamiętać, by informować na bieżąco nauczycieli o problemach wychowawczych ich dzieci, korzystać z pomocy pedagoga i psychologa bądź poradni psychologiczno-pedagogicznej
IV. Kontrole wewnętrzne
1. Kontrola wewnętrzna obejmowała:
a) 3 kontrole planowe,
b) 1 kontrolę doraźną.
2. Kontrole planowane dotyczyły:
a) prawidłowości i systematyczności prowadzenia e-dziennika lekcyjnego,
b) prawidłowości realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
c) organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przykład przeprowadzenia kontroli prawidłowości i systematyczności prowadzenia
e-dziennika:
Podczas kontroli zwrócono w szczególności uwagę na …………………… (tu można wskazać np. kompletność danych osobowych w części ogólnej dziennika, częstotliwość oceniania, systematyczność zapisów tematów i frekwencji, sposób dokonywania korekty błędów i oczywistych omyłek).
Wnioski z kontroli:
1. Kontrola dzienników lekcyjnych powinna dotyczyć wszystkich nauczycieli szkoły, niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego.
2. Nauczyciele o najkrótszym stażu pracy powinni prowadzić dzienniki lekcyjne z pomocą swoich opiekunów.
3. Dzienniki lekcyjne będą kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu.
4. Konieczne jest przeprowadzenie szkoleniowego zebrania rady pedagogicznej poświęconego omówieniu sposobów prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia dokumentacji na bieżąco, za dziennik lekcyjny odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności – osoba go zastępująca).
Kontrola wewnętrzna doraźna
Kontrola została przeprowadzona w związku ze skargą rodziców na sposób oceniania ucznia z biologii.
Wnioski z kontroli doraźnej
Rodzice zarzucili nauczycielowi uniemożliwianie poprawienia ocen z biologii. Uczeń był nieobecny 14 dni w szkole i nie przygotował się do dwóch kartkówek, w wyniki czego otrzymał oceny niedostateczne. Chcąc je poprawić, nie uzyskał od nauczyciela dokładnej informacji o terminie poprawy tych ocen. Niestety w czasie, kiedy nauczyciel polecił napisanie prac w celu poprawy ocen, uczeń miał inne sprawdziany i prace klasową, zatem nie mógł poprawić ocen z biologii, gdyż termin wyznaczony przez nauczyciela zbiegł się z innymi pracami pisemnymi. W wyniku kontroli i rozmowy ze stronami ustalono, że uczeń – w drodze wyjątku – napisze poprawę kartkówek w terminie ustalonym przez strony. Ponadto wysunięto wniosek, iż wskazane jest doskonalenie nauczycieli w zakresie zaawansowanych technik komunikacyjnych, do wykorzystania we współpracy z rodzicami.
V. Monitorowanie
Monitorowanie pracy szkoły prowadzone było zgodnie z planem. Skupiono się na sposobach i warunkach realizacji podstawy programowej. Stwierdzono, że należy systematycznie przeprowadzać więcej zajęć w terenie, w muzeum oraz podczas wycieczek przedmiotowych. Nauczyciele nie zgłosili trudności wynikających z braku godzin dydaktycznych na realizację podstawy programowej. Monitorowaniu podległo także odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych oraz sposoby wykorzystania przez nauczycieli środków multimedialnych w procesie dydaktycznym. Stwierdzono, że na większości zajęć prowadzący w sposób efektywny wykorzystują środki multimedialnie. Sprzyja to uatrakcyjnieniu zajęć i ma znaczący wpływ na motywację i aktywizację uczniów.
VI. Wspomaganie
Przeprowadzona diagnoza pracy szkoły pozwoliła określić obszary pracy placówki, w których wskazane są zmiany w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych nauczycieli. Rozpoznanie potrzeb pozwoli odpowiednio zaplanować zagadnienia, tematy i formy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny.
Wnioski ze wspomagania:
1. Stosowanie w codziennej praktyce szkolnej wiedzy i umiejętności, zdobytych podczas różnych form szkolenia, wspiera pracę nauczycieli, pozwala im na doskonalenie warsztatu pracy i przekłada się na jakość prowadzonych zajęć.
2. Nauczyciele powinni dzielić się wiedzą i umiejętnościami nie tylko podczas spotkań zespołów nauczycielskich, ale także podczas zajęć otwartych.
VII. Wnioski z obserwacji zajęć:
1. Należy efektywniej wykorzystywać czas na lekcji.
2. Należy częściej, zwłaszcza w toku zajęć, wskazywać uczniom cele lekcji.
3. Za rzadko nauczyciele informują uczniów o ich osiągnięciach i słabych stronach.
4. Nauczyciele powinni systematycznie udzielać uczniom wskazówek dotyczących obszarów i zagadnień, którym powinni poświęcić szczególną uwagę.
5. Uczniowie nie zawsze potrafią efektywnie i wydajnie pracować w grupach.
VIII. Wnioski do pracy w II semestrze roku szkolnego 2019/2020
Należy systematycznie oceniać uczniów i wskazywać im obszary oraz zagadnienia, na które powinni zwrócić szczególną uwagę. Ważną kwestią, wymagającą szybkich i skutecznych działań naprawczych, jest udoskonalenie i wdrożenie bardziej efektywnych sposobów komunikowania się tak z uczniami, jak i z rodzicami.
Sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego zostało przedstawione w dniu ……….. .
……………………………
(podpis dyrektora szkoły)