Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 10 STYCZNIA 2020
Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481
ze zm.).
Wśród zadań, których realizacja spoczywa na poradniach psychologiczno-pedagogicznych, znajduje się organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Jakie zadania spoczywają w związku z tym na poradni, a także w jakiej formie mogą być realizowane?
Podstawa prawna wspomagania jednostek oświaty w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
W obecnym stanie prawnym szczegółowe zasady działania poradni są określone
w Rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Akt ten, choć wydany został na podstawie uchylonego już art. 71 ust. 1 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty, obowiązywać będzie jednak do momentu wydania analogicznego aktu prawnego na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe (dalej Prawa oświatowego).
Wskazane Rozporządzenie przewiduje, że publiczne poradnie psychologiczno-
-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, są zobowiązane do udzielania dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży, a także wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Szczegółowe zadania
Zadania spoczywające na poradni określa § 2 Rozporządzenia, wymieniając:
• diagnozowanie dzieci i młodzieży,
• udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
• organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Wskazany w § 2 pkt 4 Rozporządzenia obowiązek organizowania i prowadzenia wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych powinien polegać w szczególności na zaplanowaniu
i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
• wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 Prawa oświatowego oraz wprowadzanych zmian
w systemie oświaty,
• wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44 ust. 3 Prawa oświatowego i Rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek,
• realizacji podstaw programowych,
• rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania
i wychowania,
• analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów,
o których mowa w art. 3 pkt 21, 21c i 21d Ustawy o systemie oświaty,
• potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w punkcie poprzednim,
• innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
Wspomaganie przedszkoli szkół i placówek, o którym mowa powyżej, powinno obejmować:
• pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
• ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
• zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
• wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
W odróżnieniu od pozostałych zadań realizowanych przez poradnie na podstawie Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych w przypadku organizowania i prowadzenia wspomagania jednostek oświaty w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nie wskazano otwartego katalogu form,
w jakich pomoc ta powinna być udzielana. Zamiast tego ww. Rozporządzenie wskazuje, na czym powinno polegać wspomaganie, a także co powinno ono obejmować. Wskazano zatem sugerowany sposób postępowania w zakresie organizowania wspomagania, dzieląc go na poszczególne etapy, począwszy od początkowej pomocy w diagnozowaniu potrzeb jednostki oświatowej, a kończąc na ocenie efektów i opracowaniu wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania. W związku z powyższym poradnie posiadają dużą swobodę w wyborze form wspomagania. Wspomaganie to może mieć przykładowo formę:
• porad i konsultacji udzielanych poszczególnym pracownikom jednostek oświatowych,
w tym zwłaszcza dyrektorowi,
• udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
• warsztatów,
• wykładów i prelekcji,
• działalności informacyjno-szkoleniowej,
• organizowania sieci współpracy i samokształcenia.
W tym miejscu warto podkreślić, że wspomaganie jednostek oświatowych powinno odbywać się m.in. w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa. Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 3 Ustawy o systemie oświaty minister właściwy ds. oświaty i wychowania, w celu koordynowania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, ustala podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego.
W roku szkolnym 2019/2020 wśród kierunków realizacji polityki oświatowej państwa znajdą się:
• profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych,
• wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,
• wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
• rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów,
• rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego,
• tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym,
• wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.
Co więcej wspomaganie to powinno być prowadzone w zakresie wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej. Należy przy tym wskazać, że w roku szkolnym 2019/2020 zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty
w zakresie ewaluacji zewnętrznej obejmą:
• w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań:
o „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”,
o „Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”,
o „Rodzice są partnerami przedszkola”;
• w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (dla dzieci i młodzieży) –
w zakresie wymagań:
o „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”,
o „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”,
o „Rodzice są partnerami szkoły lub placówki”;
• w szkołach dla dorosłych – w zakresie wymagań:
o „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”,
o „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”.
Ogólne zasady udzielania pomocy
Poradnie, organizując i prowadząc wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, powinny również pamiętać o ogólnych zasadach udzielania pomocy, przewidzianych w dalszej części
ww. Rozporządzenia. Zgodnie z nimi:
• korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnie powinno być dobrowolne
i nieodpłatne,
• poradnia powinna co do zasady udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom
i nauczycielom z przedszkoli, szkół lub placówek mających siedzibę na terenie jej działania,
• w przypadku dzieci i młodzieży oraz rodziców dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki pomocy powinna udzielać poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka,
• na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnia może również udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom
z przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom i rodzicom dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki,
• poradnia powinna udzielać pomocy przy wsparciu specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych,
• poradnia może wykonywać swoje zadania również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom
i nauczycielom,
• realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki może odbywać się również we współpracy
z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo bądź pomoc dzieciom, młodzieży oraz rodzicom
i nauczycielom.
Wolontariusze w poradni
Warto pamiętać, że oprócz pracowników poradni organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych może być wykonywane w poradniach także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez poradnię. Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne. Przed rozpoczęciem współpracy z wolontariuszem dyrektor poradni powinien poinformować go
o specyfice pracy poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy poradni. Jednocześnie
z wolontariuszem powinno zostać zawarte porozumienie określające:
• zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań,
• czas trwania porozumienia,
• zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy ze specjalistami,
• zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy poradni,
• postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
Nie można zapominać, że wolontariusze powinni wykonywać wszelkie zadania
w porozumieniu i współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w poradni, a także pod nadzorem dyrektora poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
Warsztaty
Organizowane przez specjalistów poradni warsztaty powinny być formą zajęć praktycznych, pozwalających na rozwijanie i doskonalenie wybranych umiejętności i kompetencji przez biorące w nich udział osoby. Warsztaty mogą dotyczyć np.:
• sposobu rozwijania u nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
i specjalistów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach kompetencji wychowawczych oraz umiejętności związanych z udzielaniem dzieciom i uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• udzielania wsparcia w zakresie rozwijania u uczniów kompetencji emocjonalno-
-społecznych,
• udzielania wsparcia w zakresie rozwijania u uczniów twórczego myślenia,
• treningu w zakresie wspierania dzieci, które doświadczyły przemocy rówieśniczej lub potencjalnie mogą zostać jej ofiarami (treningi pewności siebie),
• udzielania wsparcia w zakresie rozwijania umiejętności komunikacji oraz asertywnej obrony swoich praw przez dzieci i uczniów,
• udzielania wsparcia w zakresie rozwijania umiejętności radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci.
Porady i konsultacje
Porady i konsultacje udzielane przez specjalistów poradni będą miały charakter głównie indywidualny i będą dotyczyły konkretnych problemów zgłaszanych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce. Mogą one dotyczyć np.:
• spraw rozwojowych dzieci i trudności wychowawczych (np. mających na celu zapobieganie uzależnieniom),
• kwestii logopedycznych w sprawach związanych z rozwojem językowym dzieci,
• problemów rozwojowych i emocjonalnych dzieci i uczniów,
• konsultacji w zakresie relacji rodzinnych czy rówieśniczych,
• udzielania wsparcia dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami,
• rozwijania umiejętności poznawczych.
Udział w zebraniach rad pedagogicznych
Chociaż przepisy tego nie precyzują, Rozporządzenie przewiduje tu oczywiście udział specjalistów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w zebraniach rad pedagogicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, wymagających wsparcia
w zakresie realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Możliwość uczestniczenia w zebraniach rady pedagogicznej przewidziana została również w art. 69 ust. 3 Prawa oświatowego, zgodnie z którym w zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej. Należy tu zauważyć, że począwszy od 1 września 2019 r., podstawę prawną do uczestniczenia w zebraniu rady pedagogicznej przez osobę do tego zaproszoną stanowi art. 69 ust. 3a Prawa oświatowego, zasada pozostała jednak ta sama.
Wykłady i prelekcje
Wykłady i prelekcje będą miały na celu przekazanie nauczycielom, wychowawcom
i specjalistom zatrudnionym w przedszkolach, szkołach i placówkach, informacji dotyczących wybranych kwestii związanych z realizowaniem przez przedszkola, szkoły i placówki zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Tematyka wykładów bądź prelekcji powinna wynikać z bieżących potrzeb zgłaszanych przez wspomaganą jednostkę oświatową.
Przykładowe tematy:
• sposoby motywowania dzieci i uczniów do nauki,
• kwestie związane z cyberprzemocą,
• rozpoznawanie i przeciwdziałanie zaburzeniom emocjonalnym u młodzieży,
• przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym,
• zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży,
• rozwój psychiczny dzieci i uczniów w różnym wieku,
• wady wymowy i sposoby ich zapobiegania,
• zapobieganie różnym formom uzależnienia.
Działalność informacyjno-szkoleniowa
Prowadzenie przez specjalistów poradni działalności informacyjno-szkoleniowej może odbywać się np. przez przekazywanie nauczycielom, wychowawcom i specjalistom zatrudnionym w przedszkolach, szkołach i placówkach informacji dotyczących problemów dydaktycznych i wychowawczych, z którymi mogą oni spotkać się w trakcie swojej pracy, choćby za pośrednictwem publikowanych na stronie internetowej poradni artykułów, porad zamieszczanych w mediach społecznościowych, ulotek czy biuletynów udostępnianych na terenie poradni. Należy pamiętać, że przekazywane w ten sposób informacje powinny być dostępne bezpłatnie.
Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia
Jedną z form wspomagania przedszkoli szkół i placówek oświatowych w zakresie realizacji przez nie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych może być m.in. organizowanie i prowadzenie przez pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych sieci współpracy dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających w jednostkach oświaty pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sieć ma pozwolić skupionym wokół niej nauczycielom na zorganizowaną współpracę, której celem będzie doskonalenie pracy, w szczególności poprzez wymianę wspólnych doświadczeń, co docelowo przełoży się na poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki. Sieci współpracy mogą dotyczyć różnych obszarów problemowych, przykładowo:
• wspomagania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym,
• profilaktyki społecznej i socjoterapii,
• problemów związanych z pracą psychologów i pedagogów czy logopedów,
• superwizji psychologów i psychoterapeutów,
• poradnictwa zawodowego,
• prowadzenia zajęć terapii integracji sensorycznej.