Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Procedura monitorowania podstawy programowej
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) – art. 68 ust. 1 pkt 2,
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 693),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
I. Zadania dyrektora w zakresie monitorowania podstawy programowej:
• analizowanie systematyczności prowadzenia dokumentacji szkolnej przez nauczycieli,
• gromadzenie oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy,
• kontrola zapisów w e-dzienniku: tematy zajęć, frekwencja uczniów, liczba zrealizowanych zajęć,
• przeprowadzanie obserwacji zajęć, sprawdzanie znajomości zapisów podstawy programowej,
• realizacja treści podstawy programowej w zakresie ramowych planów nauczania,
• analiza, wnioski, rekomendacje po realizacji podstawy programowej w danej klasie.
II. Zadania nauczycieli w zakresie monitorowania podstawy programowej:
• odpowiedzialność za kształtowanie u uczniów umiejętności zawartych w podstawie programowej na danym etapie edukacyjnym,
• dbałość o doskonalenie i utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu,
• wybór podręcznika i programu do nauczania konkretnego przedmiotu,
• wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego,
• dbałość o wspieranie uczniów w opanowaniu treści podstawy programowej na danym etapie edukacyjnym, przygotowanie do nauki na wyższym etapie.
III. Obowiązki nauczycieli i dyrektora w sytuacjach zagrażających realizacji podstawy programowej:
• zgłaszanie dyrektorowi na bieżąco trudności z realizacją podstawy programowej,
• modyfikowanie planu lekcji, umożliwiającego nadrobienie zaległości,
• podejmowanie działań naprawczych, wspomagających pracę nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej,
• przydział przez dyrektora dodatkowych godzin, umożliwiających nadrobienie zaległości,
• monitorowanie nieobecności nauczycieli przez dyrektora, celem zapobiegania ewentualnym sytuacjom zagrażającym realizacji podstawy programowej.
IV. Sposoby dokumentowania monitorowania podstawy programowej:
• karta realizacji godzin dydaktycznych,
• oświadczenia nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej,
• zestawienie zatwierdzonych przez dyrektora programów nauczania i podręczników szkolnych,
• wniosek do dyrektora o dopuszczenie do realizacji programu nauczania,
• ankiety, wywiady i inne dokumenty.
………………………..
(data, podpis dyrektora)
Zapoznałam/zapoznałem się z procedurą (data i podpisy nauczycieli):
1. .………………………………
2. ………………………………
3. ………………………………
4. ………………………………
5. ………………………………