Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela przedszkola niepublicznego Imię i nazwisko: Zakład pracy: Stanowisko pracy: 1. Nauczyciel podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola. 2. W czasie zajęć służbowych pracownik zobowiązany jest przebywać na terenie przedszkola. 3. Załatwianie wszelkich spraw poza przedszkolem należy uzgodnić z dyrektorem przedszkola. 4. Pracownik zobowiązany jest przestrzegać obowiązków zawartych w art. 100 i 211 Kodeksu pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.) oraz wykonywać swoją pracę zgodnie z zakresem czynności na wskazanym stanowisku pracy. Obowiązki wynikające z art. 100 Kodeksu pracy 1. Pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. 2. Pracownik jest zobowiązany w szczególności: 1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy, 2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku, 3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych, 4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, 5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach, 6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego. Obowiązki wynikające z art. 211 Kodeksu pracy Przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. Pracownik jest zobowiązany w szczególności: 1) znać przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu, 2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych, 3) dbać o należyty stan sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy, 4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży, 5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim, a także stosować się do wskazań lekarskich, 6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie, 7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Zakres obowiązków 1. Realizacja funkcji dydaktycznej przedszkola, w tym: 1) właściwe dobieranie programu wychowania przedszkolnego i sposobu jego realizacji, 2) wprowadzanie innowacyjnych działań w zakresie opieki, wychowania i nauczania, 3) poprawne pod względem merytorycznym i metodycznym prowadzenie zajęć z dziećmi, 4) organizacja wycieczek i branie w nich udziału, 5) organizacja uroczystości oraz innych przedsięwzięć na rzecz dzieci i z ich udziałem (o charakterze wewnętrznym, środowiskowym lub szerszym), 6) prowadzenie obserwacji pedagogicznych/diagnozy pedagogicznej mających/mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokonywanie ewaluacji rozwoju dziecka oraz dokumentowanie tych działań, 7) umiejętne stymulowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami, 8) prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi zdolnymi oraz mającymi określone trudności. 2. Realizacja funkcji opiekuńczej przedszkola: 1) tworzenie ciepłej i przyjaznej dla dziecka atmosfery, 2) prezentowanie otwartej postawy wobec dziecka i jego problemów, 3) nawiązywanie z dzieckiem kontaktu poprzez stworzenie klimatu dającego dziecku poczucie pełnej akceptacji. 3. Realizacja funkcji wychowawczej przedszkola: 1) wykazywanie znajomości dziecka i jego środowiska rodzinnego, 2) respektowanie praw dziecka, 3) umiejętne rozwiązywanie konfliktów dziecięcych, 4) wypracowanie systemu wychowawczego akceptowanego przez dzieci i rodziców (np. systemu umów z dziećmi i rodzicami, systemu kar i nagród itp.). 4. Prowadzenie systematycznie i terminowo obowiązującej dokumentacji, w skład której wchodzą: 1) plany pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej, 2) dziennik zajęć, 3) dokumentacja prowadzonych obserwacji pedagogicznych oraz diagnozowanie rozwoju dzieci, 4) dokumentacja pomocnicza (np. protokoły spotkań z rodzicami itp.). 5. Przestrzeganie czasu pracy ustalonego w organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny. 6. Zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom powierzonym jego opiece, a także udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz powiadamianie rodziców o każdym zdarzeniu mogącym mieć wpływ na zdrowie ich dziecka. 7. Usuwanie wszelkich dostrzeżonych nieprawidłowości mogących mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, w razie niemożności ich samodzielnego usunięcia – niezwłoczne informowanie o tym dyrektora przedszkola. 8. Inicjowanie i realizowanie działań prozdrowotnych i profilaktycznych. 9. Przestrzeganie organizacji pobytu dzieci w przedszkolu z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych. 10. Dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci poprzez stosowanie różnorodnych technik relaksacyjnych uwzględniających ich potrzeby i możliwości. 11. Funkcjonalne urządzanie sali zajęć, dbanie o jej estetykę i porządek oraz przechowywanie pomocy dydaktycznych. 12. Optymalne wykorzystywanie czasu zajęć z dziećmi, uwzględniające prawidłową realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 13. Czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał. 14. Przejmowanie obowiązków nieobecnego nauczyciela zgodnie ze wskazaniami dyrektora. 15. Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną. 16. Planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego. 17. Realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki. Zakres uprawnień Nauczyciel ma prawo do: 1) wysuwania wniosków zmierzających do polepszenia pracy wychowawczej opiekuńczej i dydaktycznej przedszkola, 2) podejmowania konkretnych kroków zmierzających do polepszenia pracy przedszkola, 3) podsumowania i oceny całorocznej pracy przedszkola, 4) omawiania i współdziałania w tworzeniu programów pedagogicznych przedszkola, 5) wnioskowania o rozwiązaniu problemów zdrowotnych, społecznych i materialnych swoich wychowanków do dyrektora przedszkola, rady rodziców, służby zdrowia i innych instytucji, 6) uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swojej pracy od dyrektora przedszkola i innych instytucji oraz osób wspomagających. Zakres odpowiedzialności 1. Nauczyciel odpowiada za: 1) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych, 2) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych, 3) osiąganie celów wychowania w swojej grupie. 2. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność służbową przed władzami przedszkola, ewentualnie cywilnie lub karnie za: 1) brak nadzoru nad bezpieczeństwem dzieci, 2) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistniałym wypadku dziecka wynikającej z instrukcji przeciwpożarowej lub regulaminu spacerów i wycieczek, 3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia przedszkola przydzielonego przez dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia. Niniejszy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności jest integralną częścią umowy o pracę zawartej dnia: Przyjmuję do wiadomości i stosowania Zatwierdzam (data i podpis pracownika) (pieczątka i podpis przełożonego)