Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 3 STYCZNIA 2020
Ingerencja dyrektora w opinie a niezależność specjalisty
Czy dyrektor posiada kompetencje do tego, aby w sporządzanych przez specjalistów opiniach nanosić swoje wnioski? Czy to nie jest zbyt duża ingerencja w pracę specjalisty i jego diagnostyczną niezależność? Czy opinia stanowi wytwór pracy specjalisty i jest objęta prawami autorskimi? Czy można oczekiwać od pracownika, aby podpisał się pod nie swoimi sformułowaniami? Czy kiedy nanosi swoje wnioski, powinien być wymieniony jako osoba sporządzająca opinię? Mówimy o sytuacji, w której dyrektor nie widzi dziecka, lecz sugeruje specjalistom naniesienie określonych poprawek. Jak daleko sięgają uprawnienia dyrektora w zakresie opisanych ingerencji w pracę pracowników?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743)
Dyrektor nie może ingerować w opinie specjalistów. Zgodnie z § 4 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743) w poradni działa zespół, w skład którego wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
2) psycholog,
3) pedagog,
4) lekarz,
5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Udział specjalistów jest niezbędny dla przedstawienia kompleksowej diagnozy ucznia. Z kolei kompetencje przewodniczącego zespołu zostały określone w ust. 3 przywołanej regulacji i należy do nich wyłącznie kierowanie pracą zespołu. Jeżeli funkcję przewodniczącego pełni akurat dyrektor, to właśnie do niego będzie należeć ta kompetencja, ale jeżeli to inna upoważniona osoba jest przewodniczącym, wówczas dyrektor nie ma absolutnie żadnych kompetencji do ingerowania w pracę zespołu. Natomiast samo uprawnienie do kierowania pracą zespołu nie daje możliwości ingerowania w pracę specjalistów.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM