Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 17 GRUDNIA 2019 Zasady przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do publicznych szkół Opracował: Marcin Majchrzak, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. z 2019 r. poz. 1737), • Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. ). 1 stycznia 2020 r. wejdzie w życie nowe Rozporządzenie regulujące zasady przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do publicznych szkół. Główną przyczyną jego wydania jest konieczność dostosowania przepisów wykonawczych do zmienionego, w związku z wdrażaną reformą szkolnictwa zawodowego, stanu prawnego. Zmiany dotyczące trybu rekrutacji W efekcie wdrażania ww. reform w prawie doszło m.in. do: • zmiany kryteriów postępowania rekrutacyjnego do branżowej szkoły II stopnia – zrezygnowano z brania pod uwagę szczególnych osiągnięć wymienionych na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia, • zastąpienia placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego – centrami kształcenia zawodowego, • uzupełnienia przepisów przejściowych regulujących: o sposób przeliczania na punkty ocen z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 95 ust. 3 pkt 1 ww. Ustawy nowelizującej, wskazanych na świadectwie ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej, o ilość punktów przyznawanych za świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej z wyróżnieniem, o którym mowa w art. 95 ust. 3 pkt 2 ww. Ustawy nowelizującej; • doprecyzowania, które z zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, podlegają przeliczeniu na punkty. Jednolite zasady ustalania maksymalnej liczby punktów koniecznych do przyjęcia do klasy I Nowe Rozporządzenie określa jednolite zasady ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do klasy I: • szkoły podstawowej sportowej, szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz oddziału mistrzostwa sportowego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, • oddziału międzynarodowego lub dwujęzycznego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, • szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem szkoły, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. d–f upo. (3-letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy, 2-letnia branżowa szkoła II stopnia, szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku), • szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego i oddziału międzynarodowego w szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej, • szkoły ponadpodstawowej sportowej, szkoły ponadpodstawowej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej oraz oddziału mistrzostwa sportowego w szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej. W trakcie postępowania rekrutacyjnego zastosowanie znajdą określone w nowym Rozporządzeniu zasady przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów rekrutacyjnych określonych w upo., takich jak: • wynik egzaminu ósmoklasisty (§ 3 nowego Rozporządzenia), • wymienione na świadectwie promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego (§ 4 nowego Rozporządzenia), • wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej lub branżowej szkoły I stopnia odpowiednio oceny z języka polskiego, matematyki, dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i jednych wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych (§ 4 nowego Rozporządzenia), • świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem, świadectwo promocyjne do klasy VII z wyróżnieniem lub świadectwo ukończenia branżowej szkoły I stopnia z wyróżnieniem (§ 5 nowego Rozporządzenia), • szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, w tym: o uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim (§ 6 nowego Rozporządzenia), o osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu (§ 7 nowego Rozporządzenia); • oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej – w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty lub z danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty (§ 8 nowego Rozporządzenia). Warto również zwrócić uwagę na wprowadzone w Rozporządzeniu przepisy przejściowe. Dotyczą one: • postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2020/2021 i 2021/2022 do szkół ponadpodstawowych (z wyjątkiem 3-letniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, szkoły policealnej dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku) – § 12 i 13 nowego Rozporządzenia, • postępowania rekrutacyjnego na lata szkolne 2020/2021–2022/2023 do 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, w zakresie absolwentów dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej – § 14 nowego Rozporządzenia. Zadania i skład komisji rekrutacyjnej Chociaż Rozporządzenie powiela większość rozwiązań obowiązujących w poprzednim akcie prawnym, warto przypomnieć przepisy odnoszące się do zadań i składu komisji rekrutacyjnej, pracującej w szkole (§ 9 i 10 nowego Rozporządzenia). Podobnie jak wcześniej, w skład komisji przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do szkoły, na kwalifikacyjny kurs zawodowy lub kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych powinno wchodzić co najmniej 3 nauczycieli tej szkoły, a w przypadku komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący na podstawie art. 159 ust. 2 upo. – co najmniej 3 przedstawicieli organu prowadzącego. Jeżeli w szkole z jakiegoś powodu zatrudnionych jest mniej niż 3 nauczycieli, skład komisji powinien zostać uzupełniony o przedstawicieli lub przedstawiciela organu prowadzącego. Należy pamiętać, że w składzie nie może się znajdować: • dyrektor szkoły, w której działa komisja rekrutacyjna, albo osoba upoważniona przez organ prowadzący, o której mowa w art. 159 ust. 3 pkt 2 upo., • osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danej szkoły, na kwalifikacyjny kurs zawodowy lub kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. Ważne! Dyrektor szkoły jest upoważniony do dokonywania zmian w składzie komisji, w tym zmiany osoby wyznaczonej na jej przewodniczącego. Wśród zadań spoczywających na komisji rekrutacyjnej nowe Rozporządzenie wymienia: • zapewnienie warunków umożliwiających przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, prób sprawności fizycznej, sprawdzianu predyspozycji językowych, sprawdzianu kompetencji językowych, sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie, rozmowy kwalifikacyjnej lub badania uzdolnień kierunkowych, • sporządzenie listy kandydatów zawierającej ich imiona i nazwiska uszeregowane w kolejności alfabetycznej, którzy przystąpili do sprawdzianów, prób sprawności fizycznej, rozmowy kwalifikacyjnej lub badań uzdolnień kierunkowych, • sporządzenie listy kandydatów zawierającej ich imiona i nazwiska uszeregowane w kolejności alfabetycznej, w przypadku których zweryfikowano wniosek o przyjęcie, w tym zweryfikowano spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym, • sporządzenie informacji o podjętych czynnościach mających na celu potwierdzenie okoliczności zawartych w oświadczeniach składanych przez kandydatów lub ich rodziców, • sporządzenie informacji o uzyskanych przez poszczególnych kandydatów wynikach sprawdzianów, prób sprawności fizycznej, rozmowy kwalifikacyjnej lub badań uzdolnień kierunkowych, • sporządzenie informacji o liczbie punktów przyznanych poszczególnym kandydatom po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego, • sporządzenie list kandydatów: zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz przyjętych i nieprzyjętych. Przewodniczący komisji jest zobowiązany do umożliwienia jej członkom zapoznania się z wnioskami o przyjęcie do szkoły, na kwalifikacyjny kurs zawodowy lub kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych i załączonymi do nich dokumentami oraz ustalenia dni i godzin posiedzeń komisji. Posiedzenia te powinny być zwoływane i prowadzone przez przewodniczącego. Prace komisji mogą być prowadzone, jeżeli bierze w nich udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w jej skład. Osoby te są zobowiązane do nieujawniania informacji o przebiegu posiedzenia komisji i podjętych rozstrzygnięciach, które mogą naruszać dobra osobiste kandydata lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły. Z prac komisji sporządzane są protokoły postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, które powinny zawierać: • datę posiedzenia komisji rekrutacyjnej, • imiona i nazwiska przewodniczącego oraz członków komisji obecnych na posiedzeniu, • informacje o czynnościach lub rozstrzygnięciach podjętych przez komisję rekrutacyjną w ramach przeprowadzanego postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego. Protokół powinien zostać podpisany przez przewodniczącego i członków komisji rekrutacyjnej. Do protokołów należy załączyć listy kandydatów oraz ww. informacje sporządzone przez komisję rekrutacyjną w ramach przeprowadzanego postępowania rekrutacyjnego oraz uzupełniającego.