Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zapraszamy do karmnika – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny. Opracowanie graficzne i merytoryczne: Wojciech Uhlik Cele główne: • zapoznanie ze światem ptaków, • kształtowanie korelacji między światem ludzi a światem ptaków, • wyszukiwanie informacji, • konstruowanie, • ćwiczenia motoryki ręki. Cele szczegółowe: • zapoznanie ze sposobami, w jakie ptaki próbują przetrwać zimę – odloty/przyloty, • uczestnictwo w zabawach ruchowych, • oglądanie prezentacji multimedialnej o ptakach, • poszukiwanie w atlasach przyrodniczych informacji na temat sikorki, • rysowanie po śladzie, kolorowanie, dorysowywanie części rysunku, • poznanie zasad dokarmiania ptaków, • rozpoznawanie ziaren, • budowanie karmników. Środki dydaktyczne: • mapa świata, muzyka na CD, magnetofon, prezentacja multimedialna złożona z fotografii ptaków odlatujących/przylatujących na zimę, ołówki, kredki, kartki A4, korkowa tablica, atlasy przyrodnicze, ziarna do karmnika rożnego typu, elementy do budowy karmnika. Po przywitaniu grupy wychowawca nawiązuje do scenariusza omawianego w zeszłym miesiącu, w którym dzieci poznały różne sposoby przygotowywania się zwierząt do zimy: „Czy najmłodsi pamiętają, w jaki sposób radzą sobie one z tym problemem?”. Nauczyciel wraz z dziećmi powtarza poznane wiadomości dotyczące zmieniającego się u zwierząt futra, robienia zapasów oraz zapadania w zimowy sen. Są jednak zwierzęta, które radzą sobie z zimą, podróżując. To oczywiście ptaki, którym poświęcimy kolejny tydzień pracy. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Przygotowanie do zimy – odloty i przyloty. Aktywna Pogadanka Wiele gatunków ptaków nie radzi sobie z zimnem. Zimą panują warunki, w których z powodu skutego lodem świata, braku roślin czy owadów ciężko o pożywienie. Wybierają się one wtedy na bardzo długie wyprawy. Wspólnie wyruszają, tworząc „klucze”, do krajów, gdzie jest cieplej i słoneczniej. Nie zawsze jest to podróż łatwa. Ukochany przez nas wszystkich bocian leci nawet do samej Afryki. Oczywiście ptaki nie potrafią latać tak szybko, jak samoloty. Taka wycieczka zajmuje im bardzo wiele dni. Nauczyciel wskazuje położenie Afryki na mapie świata i zachęca wychowanków do zabawy ruchowej. Przykład zabawy ruchowej: Dzieci udają bociany/samoloty, poruszając się po całej sali w rytm muzyki. Gdy muzyka przestaje grać, wszyscy zatrzymują się. Osoba, która się poruszy, będzie musiała przerwać swą podróż i pozostać na dłuższym odpoczynku. Są też ptaki, które podczas zimy, odwiedzają nasz kraj. Należy do nich gil – mały podróżnik z czerwonym brzuszkiem. Dla niego cieplej jest u nas niż w jego rodzinnym domu. Można powiedzieć, że zima to czas ptasich wakacji. Jedne wylatują, inne nas odwiedzają. Nauczyciel pokazuje dzieciom fotografie ptaków przylatujących/odlatujących (prezentacja multimedialna). „Co z ptakami, które pozostają w naszym kraju? Jest ich całkiem sporo. Czy któreś z dzieci widział ostatnio jakiegoś ptaka? Jak on się nazywał?”. W naszym kraju pozostają lubiane przez wszystkich wróbelki, dzięcioły, gołębie oraz sikorki. Te ostatnie staną się dzisiaj naszymi bohaterami. Karta główna Obrazek przedstawia sikorkę – ptaka zimującego w Polsce. Można wykorzystać go np. do szczegółowego omówienia jego wyglądu oraz zwyczajów. Proponowane aktywności do pracy z rysunkiem: • budowanie zdań związanych z opisem sikorki, • rysowanie sikorki po śladzie, • kolorowanie ptaka zgodne ze wskazaniami odnalezionymi w atlasie, • dorysowywanie karmnika oraz przysmaku sikorki – słoniny. 2. Co to za zwierzę? Nauczyciel przedstawia dzieciom ilustrację sikorki. Dzieci poszukują w atlasach informacji na jej temat, sugerując się obrazkami. Wychowawca odczytuje wybrane ciekawostki. Najważniejsze z nich dzieci ilustrują, a następnie w postaci mapy myśli umieszczają na korkowej tablicy. 3. Ptasia stołówka Ptaków nie można karmić dowolnymi produktami. Taka pomoc może im zaszkodzić. Podawanie ptakom choćby świeżego chleba bardzo źle wpływa na ich przewód pokarmowy i nie stanowi formy pomocy. Przeciwnie, może stać się przyczyną ich cierpienia. To ludzie decydują, jakie wartościowe rzeczy włożyć do ptasiej stołówki. Z pewnością dobre są różnego rodzaju ziarna, za którymi ptaszki przepadają. Wychowawca zaprasza dzieci do stolika, na którym znajdują się ziarna różnych roślin: „Czy przedszkolaki znają, któreś z nich? Być może spotkały je w wypiekach rodziców albo chlebie?”. Cała grupa próbuje rozwiązać zagadkę. Zagadka: Jest jeszcze jeden ptasi przysmak, który smakuje naszej bohaterce sikorce. Czy dzieci pamiętają z przedstawionych ciekawostek, co to było? 4. Karmniki Tym razem dzieci zostają zaproszone na dwór, gdzie wraz z wychowawcą tworzą ptasie karmniki. Można wykonać je z gotowych drewnianych elementów, jak również z butelek plastikowych. Dzięki wyciętym w nich otworom i włożonym patyczkom będzie można je powtórnie wykorzystać. W karmnikach przedszkolaki umieszczają ziarna. Nie zapominają też o naszej przyjaciółce sikorce, zawieszając w nich słoninkę. Następnie przedszkolaki otrzymują kartę pracy. Za pomocą ołówka dorysowują drugą połowę karmnika. Dzieci samodzielnie decydują, czy chcą pracować prawą, czy lewą ręką. Karta pracy nr 2P Karta pracy nr 2L Po wykonaniu zadania każdy z przedszkolaków dowiaduje się, kiedy przypada jego karmnikowy dyżur, który będzie polegał na doglądaniu przedszkolnego karmnika.