Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Warszawa, 28 listopada 2019 r. Plan działalności Ministra Edukacji Narodowej na rok 2020 dla działu administracji rządowej oświata i wychowanie CZĘŚĆ A: Najważniejsze cele do realizacji w roku 2020 Lp. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu Najważniejsze zadania służące realizacji celu Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym nazwa planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan 1. 2. 3. 4. 5. 6. 1. Odbiurokratyzowanie pracy szkół i placówek systemu oświaty Wprowadzenie do wykazu prac legislacyjnych MEN pakietu projektów aktów prawnych realizujących zadanie odbiurokratyzowania i uproszczenia procedur Przygotowanie rekomendacji dla dyrektorów szkół i placówek, organów nadzoru pedagogicznego, organów prowadzących szkoły i placówki, dotyczących dokumentacji zwyczajowo przygotowywanej w szkole i placówce, których przygotowanie nie wynika z obowiązujących przepisów Przygotowanie broszury informacyjnej dla dyrektorów szkół, placówek i nauczycieli dotyczącej obowiązków związanych z dokumentowaniem pracy TAK TAK TAK 1. Opracowanie we współpracy z grupą roboczą do spraw odbiurokratyzowania pracy szkoły propozycji zmian mających na celu zmniejszenie obowiązków biurokratycznych, w tym zmniejszenie liczby dokumentów opracowywanych w szkołach i placówkach oraz uproszczenie procedur. 2. Opracowanie we współpracy z grupą roboczą do spraw odbiurokratyzowania pracy szkoły wykazu dokumentów stosowanych zwyczajowo w praktyce szkół i placówek - rekomendowanych do zniesienia. 3. Opracowanie projektu broszury we współpracy z grupą roboczą do spraw odbiurokratyzowania pracy szkoły. 4. Udostępnienie broszury w postaci elektronicznej dyrektorom szkół i placówek. 5. Organizacja prac grupy roboczej do spraw odbiurokratyzowania pracy szkoły, w tym w szczególności: - organizacja posiedzeń grupy roboczej, - sporządzanie analiz, opinii i ekspertyz na potrzeby prac grupy roboczej, - przygotowywanie materiałów na posiedzenia grupy roboczej, - przygotowywanie materiałów informacyjnych o pracy grupy roboczej, - organizacja spotkań o charakterze informacyjno-konsultacyjnym, - opracowanie modeli rozwiązań, - opracowanie broszury. Porozumienie między stroną rządową oraz przedstawicielami NSZZ Solidarność z 7 kwietnia 2019 r. 2. Dopasowanie szkolnictwa zawodowego do potrzeb nowoczesnej gospodarki poprzez upowszechnianie i promowanie zmian w kształceniu zawodowym oraz rozwój współpracy z pracodawcami w zakresie podnoszenia adekwatności, jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego Liczba zorganizowanych branżowych forów edukacyjnych (spotkań z branżami), upowszechniających zmiany w kształceniu zawodowym oraz możliwości współpracy pracodawców ze szkołami Liczba ogłoszonych lub rozstrzygniętych konkursów w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, służących podnoszeniu adekwatności i jakości kształcenia zawodowego, przygotowanych i/lub realizowanych we współpracy z pracodawcami Liczba zawodów, dla których we współpracy z pracodawcami przygotowano i udostępniono informacje edukacyjno-zawodowe upowszechniające wiedzę o zawodach szkolnictwa branżowego 10 2 115 1. Zapoznawanie przedstawicieli branż ze zmianami wprowadzonymi w kształceniu zawodowym oraz możliwościami współpracy pracodawców ze szkołami, m.in. poprzez: - organizację cyklu branżowych forów edukacyjnych (spotkań z branżami); - udział w kongresach, konferencjach targach; - publikację artykułów w prasie branżowej. 2. Włączanie pracodawców w efektywne wydatkowanie środków europejskich na kształcenie zawodowe, m.in. poprzez: - rozstrzygnięcie konkursu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój POWER) na opracowanie dodatkowych umiejętności zawodowych, - ogłoszenie konkursu w ramach POWER na wykonanie e-zasobów do kształcenia zawodowego. 3. Promocja szkolnictwa branżowego wśród uczniów i ich rodziców, m.in. poprzez opracowanie we współpracy z pracodawcami i udostępnienie na domenie publicznej informacji o zawodach, wspierających proces doradztwa zawodowego oraz promujących zawody szkolnictwa branżowego. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju 3. Upowszechnienie nowoczesnych metod kształcenia w związku z wprowadzaniem zmian programowych w kształceniu ogólnym Odsetek uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych objętych obowiązkiem realizacji nowej podstawy programowej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej Liczba nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych biorących udział w szkoleniach z zakresu stosowania nowoczesnych metod kształcenia Liczba opracowanych e-materiałów do kształcenia ogólnego Liczba zarejestrowanych użytkowników na platformie epodreczniki.pl Liczba szkół doposażonych w narzędzia TIK zakupione w 2020 r. w ramach Rządowego Programu „Aktywna Tablica” 80% 30 000 10 125 30 000 2 000 1. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie stosowania w procesie kształcenia nowoczesnych metod i narzędzi edukacyjnych , w tym m. in.: - realizacja projektu finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa pn. „Lekcja:Enter”, który zakłada przeszkolenie nauczycieli z zakresu wykorzystywania i tworzenia własnych e-materiałów do kształcenia ogólnego; - realizacja projektu pilotażowego „Szkoła dla innowatora”; - konferencje organizowane przez kuratorów oświaty; - lekcje otwarte prowadzone przez nauczycieli w ramach udziału szkół w Rządowym programie „Aktywna Tablica”. 2. Podnoszenie kompetencji pracowników placówek systemu doskonalenia nauczycieli (działania Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz w ramach projektu „Lekcja:Enter”). 3. Wspieranie tworzenia nowych e-materiałów do kształcenia ogólnego, m.in. w ramach projektów finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. 4. Rozwijanie funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej epodreczniki.pl. 5. Przeprowadzenie kampanii medialnej promującej wykorzystywanie e-materiałów w procesie kształcenia. 6. Realizacja rządowego programu „Aktywna tablica". 7. Realizacja kolejnego etapu budowy Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, w tym podłączanie kolejnych lokalizacji. 8. Kontynuacja rozpoczętego w 2017 r. wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego, która przewiduje naukę programowania i algorytmiki od klasy I szkoły podstawowej. 9. Przygotowanie podstawy programowej dla języka łacińskiego i kultury antycznej w zakresie podstawowym dla szkół ponadpodstawowych. 10. Opracowanie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji publikacji elektronicznych - ramowych programów szkoleń dla nauczycieli z zakresu wykorzystywania na zajęciach edukacyjnych tablic interaktywnych oraz interaktywnych monitorów dotykowych. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju 4. Wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły, w tym kształtowanie postaw patriotycznych uczniów oraz podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej polskich dzieci i młodzieży zamieszkałych za granicą – kontynuacja Odsetek szkół i placówek, które opracowały program wychowawczo-profilaktyczny szkoły/placówki Udostępnienie uczniom i nauczycielom materiałów podsumowujących działania realizowane w ramach projektu edukacyjnego MEN „Godność, wolność, niepodległość” na lata 2018-2020, zawierających dobre praktyki obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Udostępnienie uczniom gry edukacyjnej „Godność, wolność i niepodległość" z dodatkowym modułem o dziedzictwie kulturowym Jana Pawła II Odsetek uczniów szkół organizacji Polaków i szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, uczestniczących w działaniach w ramach projektu Odsetek uczniów Zespołu Szkół im. Z. Mineyki w Atenach, 67 szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP, szkół w Ośrodku prowadzących kształcenie na odległość, sekcji polskich funkcjonujących w systemach oświaty innych krajów, szkół europejskich, uczestniczących w działaniach w ramach projektu Udostępnienie uczniom i nauczycielom na platformie epodreczniki.pl, multimedialnego przewodnika dla wycieczek (w tym wirtualnych) do miejsc związanych z polską kulturą i historią, znajdujących się obecnie poza wschodnią granicą RP, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji lwowskiej oraz Wilna 98% TAK TAK 40% 50% TAK 1. Przeprowadzenie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji szkoleń dla nauczycieli i dyrektorów szkół, a także upowszechnianie opracowanych materiałów i publikacji w zakresie opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki oraz przeprowadzania diagnozy potrzeb. 2. Opracowanie i publikacja przez Ośrodek Rozwoju Edukacji materiałów podsumowujących obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości w ramach projektu edukacyjnego Ministra Edukacji Narodowej „Godność, wolność, niepodległość” na lata 2018-2020. 3. Przeprowadzenie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji naboru realizatora, który przygotuje i wykona dodatkowy moduł w interaktywnej grze edukacyjnej „Godność, wolność i niepodległość”, związany z dziedzictwem kulturowym Jana Pawła II z okazji 100. rocznicy urodzin. 4. Kontynuacja działań związanych z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości: - konkurs recytatorski „Poezja dla niepodległej” na Litwie i Ukrainie; - koncerty pieśni patriotycznych, gry miejskie, konkursy plastyczne, wystawy, festiwale polskie dla dzieci i rodziców, uroczystości dla społeczności lokalnej, spektakle teatralne, konkursy recytatorskie i artystyczne, quizy o Polsce. 5. Kontynuacja działań Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG) związanych z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości: - organizowanie przez ORPEG działań skierowanych do uczniów i nauczycieli; - organizowanie uroczystości szkolnych i wydarzeń w szkołach za granicą. 6. Opracowanie i udostępnienie multimedialnego przewodnika dla wycieczek (w tym wirtualnych) do miejsc związanych z polską kulturą i historią, znajdujących się obecnie poza wschodnią granicą RP, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji lwowskiej oraz Wilna. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju; Program wieloletni NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021;   CZĘŚĆ B: Cele priorytetowe wynikające z budżetu państwa w układzie zadaniowym do realizacji w roku 2020 (na podstawie projektu budżetu zadaniowego na 2020 r.) Lp. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu Podzadania budżetowe służące realizacji celu Nazwa Planowana wartość do osiągnięcia na koniec 2020 r. 1. Podnoszenie jakości oraz efektywności kształcenia i wychowania Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat objętych wychowaniem przedszkolnym Liczba uczniów, którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną w relacji do wszystkich uczniów, którzy ją rozpoczęli (w %) 90% 84% 1. Zarządzanie i nadzór nad systemem oświaty. (podzadanie 3.1.1) 2. Kształcenie ogólne, zawodowe i ustawiczne. (podzadanie 3.1.2) 3. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli oraz kształtowanie ich pragmatyki zawodowej. (podzadanie 3.1.3) 4. Funkcjonowanie egzaminów zewnętrznych. (podzadanie 3.1.4) 5. Wspieranie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów zdolnych. (podzadanie 3.1.5) 2. Zapewnienie uczniom szkół podstawowych i dotychczasowych gimnazjów dostępu do bezpłatnych podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych Odsetek szkół, w których uczniom został zapewniony dostęp do bezpłatnych podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego 96% 6. Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. (podzadanie 3.1.6) 7. Wspieranie działalności edukacyjno-wychowawczej. (podzadanie 3.1.7) 8. Część oświatowa subwencji ogólnej i jej podział. (podzadanie 3.1.8)