Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 2 GRUDNIA 2025

Wraz z nadchodzącym końcem roku kalendarzowego pojawia się konieczność zrealizowania przez dyrektora szeregu obowiązków. Pierwszym z nich jest podjęcie prac zmierzających do przygotowania nowego planu finansowego. Jednocześnie należy pamiętać, że koniec roku budżetowego to także koniec obowiązywania dotychczasowego planu finansowego poradni psychologiczno-pedagogicznej, a więc okres podsumowania jego wykonania i ostatnia możliwość wykorzystania środków finansowych przewidzianych w tym planie. 

Oczywiście koniec roku to nie tylko wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem poradni finansowania – poniżej znajduje się przegląd najważniejszych obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Przygotowanie projektu planu finansowego poradni

Zgodnie z art. 248 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego (w gminie – wójt) przekazuje podległym jednostkom, czyli również poradniom, informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych w terminie siedmiu dni od dnia przekazania do uchwalenia projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei zgodnie z ust. 2 tego przepisu poradnie opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonej w ust. 1, nie później jednak niż do 22 grudnia. Najpóźniej więc do 22 grudnia roku budżetowego dyrektor ma obowiązek opracowania projektu planu finansowego. Treść art. 248 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych jest powiązana z regulacją art. 238 tego aktu, zgodnie z którą zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego oraz regionalnej izbie obrachunkowej (celem zaopiniowania) do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Dyrektor poradni powinien więc uzyskać informacje niezbędne do opracowania projektu planu finansowego najpóźniej 22 listopada, co daje mu w najgorszym wypadku cały miesiąc na opracowanie projektu planu finansowego.

Informacje niezbędne do opracowania projektu planu finansowego powinny zawierać dane o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej, dane dotyczące dotacji na rzecz jednostek podległych oraz prognozowanej wysokości ich wpłat do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Podkreślić jednak należy, że dane te nie są jeszcze ostateczne, ponieważ są zawarte w projekcie uchwały budżetowej, a nie w przyjętym budżecie. Dlatego do 22 grudnia dyrektor poradni opracowuje nie plan finansowy, lecz jego projekt – stanie się on planem dopiero po uchwaleniu przez radę gminy (powiatu) budżetu na następny rok.

Dyrektor przekazuje opracowany projekt planu finansowego organowi prowadzącemu. Należy jednak pamiętać o tym, że projekt planu podlega zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, jak również przez radę placówki, zgodnie z treścią art. 70 ust. 2 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe. Z uwagi jednak na fakt, że zgodnie z art. 82 ust. 1 Prawa oświatowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej nie tworzy się rady poradni, to do obowiązków dyrektora należy przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania radzie pedagogicznej – a dopiero zaopiniowane projekty podlegają przekazaniu organowi prowadzącemu.

Zgodnie z § 6 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych zarządy jednostek samorządu terytorialnego weryfikują otrzymane projekty planów finansowych poradni pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu dyrektorów jednostek oświatowych, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

Realizacja niewykorzystanych środków planu finansowego