Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 3 GRUDNIA 2019 Sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego – czy potrzebne są kwalifikacje? Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Czy osoba mająca tytuł magistra marketingu i zarządzania, która ukończyła studia podyplomowe w zakresie kwalifikacji pedagogicznych, może sprawować nadzór pedagogiczny w niepublicznym przedszkolu? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.). Nie można wskazać wynikających z przepisów wymogów kwalifikacyjnych, które dotyczą osób sprawujących nadzór pedagogiczny w przedszkolu, gdyż obowiązujące regulacje nie wymagają prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego w jednostkach niepublicznych. Niezbędne w tym miejscu jest odniesienie się do regulacji nowego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Przepisem, który ma tutaj szczególne znaczenie dla dyrektorów jednostek niepublicznych, jest § 35 Rozporządzenia, zgodnie z którym akt ten stosuje się odpowiednio do niepublicznych szkół i placówek, z wyjątkiem § 22–24 i § 34. Oczywiście przez „szkoły” i „placówki” należy również rozumieć przedszkola niepubliczne. W pierwszej kolejności należy zatem ustalić, jakie regulacje znajdują się w przepisach, które do niepublicznych przedszkoli nie mają zastosowania. Otóż zgodnie z § 22 dyrektor we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola, • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez diagnozę pracy przedszkola, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego oraz prowadzenie działań rozwojowych, • monitoruje pracę szkoły lub placówki. Rozporządzenie wyłącza zatem wprost w stosunku do przedszkoli niepublicznych konieczność stosowania przepisów dotyczących podstawowych form nadzoru wewnętrznego, czyli ewaluacji wewnętrznej, kontroli i wspomagania. W przedszkolu niepublicznym nie ma obowiązku prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego. Co za tym idzie – nie zostały sformułowane żadne wymagania dotyczące osób, które taki nadzór miałyby prowadzić. Brak obowiązku nie oznacza jednak, że nadzoru takiego nie można prowadzić; jak najbardziej jest on dopuszczalny, ale zasady jego prowadzenia określa wyłącznie organ prowadzący lub dyrektor. Warto tu natomiast stwierdzić, że osobą sprawującą nadzór powinna być osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne, więc nauczyciel opisany w pytaniu spełnia niewątpliwie ten warunek. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM