Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 29 LISTOPADA 2019
Warunki przeniesienia pracownika samorządowego w sytuacji reorganizacji jednostki
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
W naszej placówce nastąpi reorganizacja jednostki polegająca na likwidacji stanowisk księgowości. Pracownicy będą mogli na swój wniosek przejść do innej jednostki na takie samo lub niższe stanowisko (zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o pracownikach samorządowych). Pracownik księgowości, który za rok przechodzi na emeryturę i ma uprawnienia do nagrody jubileuszowe, postanowił, że jeżeli nie zostanie przeniesiony z art. 23 ust. 1 ww. Ustawy, to nie wyraża zgody na przeniesienie. Co dyrektor w takim przypadku powinien zrobić? Czy może dać pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę i trzymiesięczną odprawę?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282),
• Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1969).
Zgodnie z art. 23 ust. 1 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych w przypadku reorganizacji jednostki pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można przenieść na inne stanowisko odpowiadające jego kwalifikacjom, jeżeli ze względu na likwidację zajmowanego stanowiska nie jest możliwe dalsze jego zatrudnienie na tym stanowisku.
Przede wszystkim należy zauważyć, że przepis ten wskazuje na możliwość, a nie obowiązek przeniesienia pracownika. Dokonywane jest ono w ramach tej samej jednostki organizacyjnej, co ogranicza możliwość zastosowania tej regulacji, reorganizacja bowiem może doprowadzić wyłącznie do likwidacji stanowiska, które nie będzie miało swojego odpowiednika w innym dziale, a co za tym idzie – w tej samej jednostce może nie występować po reorganizacji żadne stanowisko, na które pracownik mógłby zostać przeniesiony.
Przepis art. 22 Ustawy o pracownikach samorządowych jest pod tym względem bardziej elastyczny, umożliwia bowiem przeniesienie pracownika między jednostkami. Zawsze jednak w przypadku gdy inicjatywa przeniesienia leży po stronie pracodawcy, wymagana jest zgoda pracownika na dokonanie takiej czynności. Jeżeli zatem pracownik nie wyrazi zgody, wówczas istotnie pracodawcy pozostaje wyłącznie możliwość wypowiedzenia stosunku pracy w związku z reorganizacją.
Odprawa jest natomiast zależna od okresu pracy u danego pracodawcy i zgodnie z art. 8 Ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników przysługuje w wysokości:
• jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż dwa lata,
• dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od dwóch do ośmiu lat,
• trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad osiem lat.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM