Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Treści programowe z doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Moduł Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
dla klas I–III szkół podstawowych Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
dla klas IV–VI szkół podstawowych Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
dla klas VII i VIII szkół podstawowych
Poznanie siebie Dziecko:
• określa, co lubi robić,
• podaje przykłady różnych zainteresowań,
• określa, co robi dobrze,
• podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych Uczeń:
• opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać,
• prezentuje swoje zainteresowania przed innymi osobami,
• podaje przykłady różnorodnych zainteresowań innych ludzi,
• podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach,
• podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
Poznawanie własnych zasobów Uczeń:
• określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje,
• wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,
• podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość,
• prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia przed innymi osobami z zamiarem zaciekawienia odbiorców Uczeń:
• określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych,
• rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
• dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł,
• rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych,
• rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej,
• określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji,
• określa własną hierarchię wartości i potrzeb
Świat zawodów
i rynek pracy Dziecko:
• odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
• podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które
wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby,
• wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę,
• podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
• opowiada o sobie w grupie rówieśniczej Uczeń:
• odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
• podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach,
• opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach,
• omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje,
• opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu,
• posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny Uczeń:
• wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup,
• opisuje
różne ścieżki uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach,
• opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,
• podaje czynniki wpływające na wybór ścieżki zawodowej,
• posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
• wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą Uczeń:
• wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
• porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców,
• wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy,
• uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,
• analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy,
• wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową,
• dokonuje autoprezentacji,
• charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy
Rynek edukacyjny
i uczenie się
przez całe życie Dziecko:
• nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej),
• nazywa czynności, których lubi się uczyć Uczeń:
• uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności,
• wskazuje treści, których lubi się uczyć,
• wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich Uczeń:
• wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki,
• wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć,
• samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy Uczeń:
• analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji,
• analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów,
• charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej,
• określa znaczenie uczenia się przez całe życie
Planowanie własnego rozwoju
i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Dziecko:
• opowiada, kim chciałoby zostać,
• w miarę możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych
czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu,
• podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej Uczeń:
• opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić,
• planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
• próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą Uczeń:
• opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych,
• planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
• próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą Uczeń:
• dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
• określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby,
• identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy,
• planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych decyzji