Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Procedura zawierania umów cywilnoprawnych w ………………………. Przyjęta na podstawie: • Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm.), • Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.). § 1 Zasady ogólne 1. Procedura postępowania w sprawie zasad zawierania umów cywilnoprawnych w …………………………………..…... (nazwa przedszkola/szkoły), określa zasady postępowania w przypadku konieczności podpisania umowy cywilnoprawnej z osobą fizyczną. 2. Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o: 1) przedszkolu/szkole – należy przez to rozumieć Przedszkole/Szkołę ……………………….., 2) zamawiającym – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola/Szkoły ……………………………………………, 3) wykonawcy – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, z którą została zawarta umowa cywilnoprawna, 4) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć organ prowadzący Przedszkole/Szkołę ………………………. . 3. W przypadku konieczności zawarcia umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie lub umowy o dzieło), dyrektor przygotowuje wniosek do organu prowadzącego, zawierający w szczególności: 1) opis przedmiotu umowy, 2) uzasadnienie celowości zawarcia umowy, 3) czas trwania umowy, 4) wskazanie wymaganych kwalifikacji wykonawcy, 5) wysokość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy (brutto), 6) podpis dyrektora. 4. Organ prowadzący, po analizie wniosku, wyraża zgodę lub odmawia wyrażenia zgody na zawarcie umowy cywilnoprawnej. 5. W przypadku wyrażenia zgody przez organ prowadzący dyrektor przygotowuje projekt umowy cywilnoprawnej. 6. Projekt, o którym mowa w ust. 5, określa w szczególności: 1) rodzaj umowy (umowa zlecenie, umowa o dzieło), 2) strony umowy, 3) planowaną datę zawarcia umowy, 4) numer umowy, 5) przedmiot umowy, 6) datę wykonania zamówienia, 7) wysokość wynagrodzenia dla wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy, 8) klauzule zabezpieczające należyte wykonanie umowy. 7. Projekt, o którym mowa w ust. 6, podlega zatwierdzeniu przez organ prowadzący. 8. W razie zatwierdzenia projektu umowy dyrektor jest zobowiązany do niezwłocznego jej zawarcia z wykonawcą. 9. Zawarcie umowy z pracownikiem przedszkola/szkoły możliwe jest tylko w przypadku, gdy zakres umowy nie wchodzi w zakres jego obecnych obowiązków, a prace będące przedmiotem umowy wykonywane będą poza obowiązującym pracownika czasem pracy. 10. Umowa powinna być podpisana w 2 egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz otrzymuje dyrektor, a drugi – wykonawca. 11. Umowy sporządzane na więcej niż jednej stronie wymagają złożenia parafek przez strony umowy na każdej ze stron umowy, z wyłączeniem tej, na której składają podpisy. § 2 Umowa zlecenie 1. Przez umowę zlecenie wykonawca zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla zamawiającego. 2. Wykonawca może bez uprzedniej zgody dyrektora odstąpić od wskazanego przez niego sposobu wykonania zlecenia, jeżeli nie ma możności uzyskania jego zgody, a zachodzi uzasadniony powód do przypuszczenia, że dyrektor zgodziłby się na zmianę, gdyby wiedział o istniejącym stanie rzeczy. 3. Wykonawca powinien udzielać dyrektorowi potrzebnych wiadomości o przebiegu sprawy, a po wykonaniu zlecenia lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy złożyć mu sprawozdanie. Wykonawca powinien wydać dyrektorowi wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym. 4. Zarówno wykonawca, jak i dyrektor mogą wypowiedzieć zlecenie w każdym czasie. 5. Dyrektor obowiązany jest uiścić wykonawcy część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę. 6. Gdy wypowiedzenie zlecenia przez wykonawcę nastąpiło bez ważnego powodu, jest on odpowiedzialny za szkodę. 7. Z upływem lat dwóch przedawniają się: 1) roszczenia o wynagrodzenie za spełnione czynności i o zwrot poniesionych wydatków przysługujące osobom, które stale lub w zakresie działalności przedsiębiorstwa trudnią się czynnościami danego rodzaju; to samo dotyczy roszczeń z tytułu zaliczek udzielonych tym osobom, 2) roszczenia z tytułu utrzymania, pielęgnowania, wychowania lub nauki, jeżeli przysługują osobom trudniącym się zawodowo takimi czynnościami albo osobom utrzymującym zakłady na ten cel przeznaczone. § 3 Umowa o dzieło 1. Przez umowę o dzieło wykonawca zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a dyrektor do zapłaty wynagrodzenia. 2. Wysokość wynagrodzenia za wykonanie dzieła można określić przez wskazanie podstaw do jego ustalenia. 3. Jeżeli strony określiły wynagrodzenie na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów (wynagrodzenie kosztorysowe), a w toku wykonywania dzieła zarządzenie właściwego organu państwowego zmieniło wysokość cen lub stawek obowiązujących dotychczas w obliczeniach kosztorysowych, każda ze stron może żądać odpowiedniej zmiany umówionego wynagrodzenia. Nie dotyczy to jednak należności uiszczonej za materiały lub robociznę przed zmianą cen lub stawek. 4. Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził dyrektor, wówczas wykonawca może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia. Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził wykonawca, może on żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych. 5. Wykonawca nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli wykonał prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiającego. 6. Jeżeli strony umówiły się na wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. 7. Jeżeli materiałów na wykonanie dzieła dostarcza dyrektor, wykonawca powinien ich użyć w sposób odpowiedni oraz złożyć rachunek i zwrócić niezużytą część. 8. Jeżeli wykonawca opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, dyrektor może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu wykonania dzieła. 9. Jeżeli wykonawca wykonał dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, dyrektor może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu dyrektor może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. 10. Dyrektor nie może odmówić zapłaty wynagrodzenia mimo niewykonania dzieła, jeżeli wykonawca zamówienia był gotów je wykonać, lecz doznał przeszkody z przyczyn dotyczących przedszkola/szkoły. Jednakże w wypadku takim dyrektor może odliczyć to, co wykonawca oszczędził z powodu niewykonania dzieła. 11. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność wykonawcy jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez dyrektora. 12. Dyrektor nie może odmówić zapłaty wynagrodzenia mimo niewykonania dzieła, jeżeli wykonawca był gotów je wykonać, lecz doznał przeszkody z przyczyn dotyczących dyrektora i przedszkola/szkoły. Jednakże w wypadku takim zamawiający może odliczyć to, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła. 13. W przypadku braku odmiennej umowy wykonawcy należy się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła. 14. Jeżeli dzieło ma być oddawane częściami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdą część z osobna, wynagrodzenie należy się z chwilą spełnienia każdego ze świadczeń częściowych. 15. Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane – od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane. § 4 Rejestr umów 1. Dyrektor prowadzi Rejestr Umów Cywilnoprawnych zawartych z osobami fizycznymi. 2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) rodzaj umowy (zlecenie, o dzieło), 2) wskazanie osoby, z którą zawarto umowę, 3) przedmiot umowy, 4) datę zawarcia umowy, 5) okres obowiązywania umowy, 6) opłatę. § 5 Wymogi szczególne 1. Umowa cywilnoprawna nie może wykazywać cech charakterystycznych dla umowy o pracę, wskazanych w art. 22 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Cechy charakterystyczne stosunku pracy to praca w wyznaczonym miejscu, wyznaczonym czasie, pod kierownictwem pracodawcy. Nie jest dopuszczalne zawarcie umowy zawierającej przykładowo zapis „wykonywanie zadań informatyka nastąpi w dni robocze od godziny 8 do 16 w budynku przy ul. …... w .…….... ”. 2. Umowy zlecenia obciążone są wszystkimi składkami na ubezpieczenia społeczne oraz składką na ubezpieczenie zdrowotne. Wyjątek stanowią: 1) osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w innym zakładzie pracy, jeżeli składki odprowadzane są od wynagrodzenia nie niższego niż minimalne wynagrodzenie za pracę, 2) emeryci i renciści, 3) uczniowie i studenci do 26 roku życia, 4) osoby, które mają już zawarte kilka umów zleceń z różnymi podmiotami, nie mające innych tytułów do ubezpieczenia – wówczas składki odprowadzane są od umowy, która została zawarta najwcześniej i trwa nadal, 5) osoby prowadzące działalność gospodarczą – na zasadach określonych w przepisach odrębnych. § 6 Postanowienia końcowe 1. Umowę cywilnoprawną należy zawrzeć w formie pisemnej. 2. W sprawach nieuregulowanych w umowie mają zastosowanie regulacje Kodeksu cywilnego.