Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 29 PAŹDZIERNIKA 2019 Współpraca szkoły z drużyną ZHP Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego Planujemy w szkole nawiązać współpracę z drużyną ZHP na podstawie porozumienia – czy jest to odpowiednia forma? Czy jeszcze jakieś dokumenty, oprócz porozumienia, powinny być wymagane od drużynowego, np. pytanie o karalność i zapis w rejestrze sprawców na tle seksualnym itp.? Dyrektor szkoły wyraża zgodę na działalność na terenie szkoły, w szczególności na prowadzenie zbiorek, naborów i innych form działalności statutowej ZHP. Szkoła udostępnia bezpłatnie pomieszczenie. Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 405 ze zm.). Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 9 Ustawy Prawo oświatowe dyrektor stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki. Ustawa nie wskazuje tutaj w żaden sposób, jakie działania ma podjąć dyrektor, aby zrealizować przywołany obowiązek, zatem uznać należy, że dopuszczalne jest zawarcie porozumienia z drużyną ZHP. Co do rejestru sprawców przestępstw na tle seksualnym, to przytoczyć tu można art. 12 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, zgodnie z którym prawo do uzyskania informacji o osobie ujętej w Rejestrze, której dane zostały zgromadzone w Rejestrze z dostępem ograniczonym, przysługuje: 1) sądom sprawującym w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości – w związku z prowadzonym postępowaniem, 2) prokuratorom i innym organom uprawnionym do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach karnych oraz czynności sprawdzających w sprawach o wykroczenia – w związku z prowadzonym postępowaniem, 3) Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu i Biuru Nadzoru Wewnętrznego – w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania nałożonych na nie zadań określonych w Ustawie, 4) organom wykonującym orzeczenia w postępowaniu karnym, w sprawach o wykroczenia oraz w sprawach nieletnich – w związku z prowadzonym postępowaniem wykonawczym, w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania orzeczenia, 5) organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz innym organom wykonującym zadania publiczne – w przypadkach, gdy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań określonych w Ustawie, 6) pracodawcom – przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w tym Rejestrze, 7) innym organizatorom – przed dopuszczeniem osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w tym Rejestrze, 8) każdej osobie – w zakresie uzyskania informacji, czy jej dane są zgromadzone w tym Rejestrze. Nie można uznać, że dyrektorowi przysługuje uprawnienie jako pracodawcy w przypadku opisanym w pytaniu, bowiem w razie podpisania porozumienia z organizacją harcerską dyrektor nie stanie się pracodawcą dla członków tej organizacji. Nie wyklucza to jednak możliwości uzyskania danych z rejestru, bowiem zgodnie z pkt 7 prawo do ich uzyskania przysługuje również organizatorom przed dopuszczeniem danej osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, opieką nad małoletnimi. W tym znaczeniu dyrektor będzie zatem traktowany jako organizator i informacje z rejestru powinien uzyskać. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.