Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa negatywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
1. Imię i nazwisko nauczyciela:
2. Data urodzenia:
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel stażysta
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września 20… r. do 31 maja 20… r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam: negatywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pan(i) …………..…………………………… pracuje w …………………………………. im. ………………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego odbywał(a) od 1 września 20… r. do 31 maja 20… r.
5 września 20… r. przedłożył(a) dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte przedsięwzięcia nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobek zawodowy.
W czasie odbywanego stażu starał(a) się wykonywać zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). Nie spełnił(a) wszystkich wymagań zawartych w Rozporządzeniu i jednocześnie nie zrealizował(a) wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia – znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Pan(i) ……………………………………………… nie zapoznał(a) się z najważniejszymi przepisami prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły.
Na początku stażu poznał(a) organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w której odbywał(a) staż:
• zapoznał(a) się ze statutem szkoły, jednak nie był(a) zainteresowany(-a) omówieniem go z opiekunem stażu,
• poznał(a) plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny,
• poznał(a) regulaminy szkolne, m.in. regulamin rady pedagogicznej, świetlicy szkolnej,
• poznał(a) zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej.
Pan(i) …..………………………. powierzchownie poznał(a) i stosował(a) w swojej pracy przepisy oświatowe i prawo wewnątrzszkolne. Nie starał(a) się o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. Był(a) członkiem zespołu przedmiotowego nauczycieli ……………., jednak rzadko brał(a) udział w realizacji przedsięwzięć tego zespołu. Uczestniczył(a) w zebraniach rady pedagogicznej, jednak rzadko brał(a) udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Dokumentacja zgromadzona w czasie stażu nie odzwierciedla działań nauczyciela(-ki).
§ 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia – umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej
Pan(i) …………………… nie wykazał(a) się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły:
• podczas obserwowanych zajęć przez dyrektora i opiekuna stażu nauczyciel(ka) nie potrafił(a) tak zaplanować działań, by dobrze gospodarować czasem na lekcji, zdarzały się sytuacje, w których nie osiągał(a) zamierzonych celów lekcji,
• nauczyciel(ka) stosował(a) tradycyjne metody nauczania, wykazał(a) się umiejętnością doboru środków dydaktycznych, jednak nie zawsze były one odpowiednio wykorzystane na lekcjach.
Nauczyciel(ka) starał(a) się indywidualizować proces kształcenia, uwzględniając możliwości uczniów, jednak nie uzyskał(a) efektów w tym działaniu. Podstawa programowa nie została do końca zrealizowana w klasie ……………… .
Zajęcia przeprowadzone przez Pana(-ią) ………………………… były szczegółowo omawiane z opiekunem stażu i dyrektorem szkoły.
§ 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia – umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania
Pan(i) ………………………….. nie potrafił(a) wykazać się umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania:
• podejmował(a) próby analizowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, jednak nie wdrażał(a) zaleceń w pracy z uczniami; konsultował(a) z wychowawcą klasy indywidualne dokumenty uczniów, np. opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie potrafił(a) pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
• obserwował(a) zachowania uczniów i ich funkcjonowanie w szkole, jednak nie potrafił(a) wykorzystać potencjału uczniów i ich możliwości psychofizycznych w pracy na lekcjach,
• starał(a) się poznawać środowisko uczniów i z nim współpracować.
We współpracy z innymi nauczycielami realizował(a) zadania wychowawcze ujęte w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły. Niestety nie radził(a) sobie z rozwiązywaniem pojawiających się problemów wychowawczych.
Współpracował(a) z rodzicami uczniów, udzielając im bieżących informacji o postępach w nauce i zachowaniu.
§ 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia – umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
Pan(i) ……………………… nabył(a) częściowo umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki:
• starał(a) się pogłębiać wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, korzystał(a) ze stron internetowych, skąd czerpał(a) wiedzę na temat metodyki wychowania i nauczania, jednak nie potrafił(a) wdrożyć tej wiedzy w praktykę zawodową,
• uczestniczył(a) w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym, m.in. w szkoleniu z zakresu neurodydaktyki, niestety nie potrafił(a) wykorzystać tej wiedzy w pracy z uczniami,
• uczestniczył(a) w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych we współpracy z innymi nauczycielami.
§ 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia – umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego
Pan(i) ……………………………. nie wykazał(a) się umiejętnością wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego:
• uczestniczył(a) w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego m.in. w zakresie neurodydaktyki, ochrony danych osobowych, obowiązku zapewnienia uczniom bezpieczeństwa wynikającego z prawa oświatowego,
• przez okres stażu nauczyciel(ka) nie skorzystał(a) z możliwości uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach zewnętrznych.
Nauczyciel(ka) nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy w pracy z uczniami, nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności podczas doskonalenia zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia – umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
Pan(i) ……………………… wykazał(a) się umiejętnością korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych:
• opracował(a) dokumentację nauczyciela z wykorzystaniem komputera,
• korzystał(a) z projektora podczas zajęć, prezentując filmy edukacyjne,
• korzystał(a) ze stron internetowych m.in.: www.men.gov.pl, www.wychowanie.pl, www.awans.net, www.publikacje.edu.pl.
Nauczyciel(ka) rzadko stosuje narzędzia multimedialne i informatyczne, ogranicza się do prezentacji filmów i opracowania wymaganej dokumentacji.
§ 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia – umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
Pan(i) …………………………….. nie wykazał(a) się umiejętnością omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć:
• obserwował(a) zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, jednak nie potrafił(a) wyciągnąć wniosków i ocenić pracy na lekcji; wszystkie zajęcia były omawiane i analizowane,
• prowadził(a) zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu, jednak nie potrafił(a) określić własnych mocnych i słabych stron.
Pan(i) ……………………… prowadzi zajęcia, podczas których uczniowie nie zawsze są skupieni na zadaniach. Czasami brakuje właściwej dyscypliny i warunków do pracy, w jakich uczniowie mogliby wykonywać polecenia nauczyciela. Zajęcia niestety nie zawsze są przemyślane i dobrze zorganizowane. Zdarza się, że nauczyciel(ka) nie zrealizuje poszczególnych elementów lekcji lub nie osiąga zamierzonych celów.
§ 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia – znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym
Pan(i) ………………………. nie zna środowiska uczniów i ich problemów oraz nie potrafi nawiązywać współpracy ze środowiskiem lokalnym:
• starał(a) się zapoznać z środowiskiem uczniowskim, jednak zdobyta wiedza jest pobieżna i niewystarczająca, nie przyczynia się do planowania pracy wychowawczej i dydaktycznej,
• prowadził(a) zebrania z rodzicami, nie organizował(a) indywidualnych konsultacji z rodzicami, czasami kontaktował(a) się telefonicznie,
• uczestniczył(a) w życiu szkoły, współpracując ze środowiskiem lokalnym
i środowiskiem nauczycieli podczas organizacji uroczystości i imprez przygotowanych z okazji Dnia Patrona, Dnia Edukacji Narodowej, Święta Konstytucji 3 Maja.
W opinii opiekuna stażu Pan(i) …………………………. Starał(a) się spełnić wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, jednak wielu nie udało się zrealizować. Szybko zniechęcał(a) się, rezygnując z dalszych działań. Praca Pana(-i) …………………….. wymaga głębszej refleksji, dopracowania scenariuszy zajęć i przemyślenia kwestii metodycznych.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana(i) negatywną ocenę dorobku zawodowego*.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)
* Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu(-i) odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.