Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa negatywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
1. Imię i nazwisko nauczyciela: .................................................................................................
2. Data urodzenia: ......................................................................................................................
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września ............. r. do 31 maja ............ r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
.................................................................................................................................................
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
.................................................................................................................................................
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam: negatywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pani/Pan ....................................................... pracuje w ................................................... im. ......................................................... od .............................. r. na stanowisku nauczyciela ...................................... Staż na awans zawodowy nauczyciela mianowanego odbywał/-a od 1 września ......................... r. do 31 maja ............................. r. ......................... r. przedłożył/-a dyrektorowi przedszkola sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte przedsięwzięcia nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobku zawodowego nauczycielki/-a.
W czasie odbywanego stażu nie zawsze wykonywał/-a zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Wymagań zawartych w Rozporządzeniu nie spełnił/-a, jednocześnie nie zrealizował/-a wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 7 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia – uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy przedszkola
Pani/Pan .......................................................... nie uzyskał/-a pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy przedszkola. Uczestniczył/-a w dwóch szkoleniach i warsztatach, rozwijając umiejętności metodyczne oraz wzbogacając wiedzę merytoryczną. Były to:
1) warsztaty metodyczne: Kreatywny nauczyciel – bystre dzieci. Interaktywne warsztaty z pobudzania kreatywności,
2) szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
3) szkolenie z zakresu ochrony danych osobowych.
Doskonalenie zawodowe nie pozwoliło nauczycielce/-owi wzbogacić wiedzy i nabyć doświadczeń. Nauczyciel/-ka tworzył/-a pomoce dydaktyczne czy dekoracje przedszkolne we współpracy z innymi nauczycielami. W czasie trwania stażu wspólnie z nauczycielami wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej organizował/-a uroczystości i imprezy:
1) uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka,
2) obchody Pierwszego Dnia Wiosny,
3) uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty,
4) pasowanie na przedszkolaka – uroczystość połączona z występem dzieci.
Pani/Pan ............................................ wspólnie z grupą nauczycieli przedszkola na początku każdego roku szkolnego opracował/-a roczne plany pracy. Niestety realizacja tego planu sprawiała Pani/Panu .............................................wiele trudności i zadania w nim zawarte nie zostały w pełni wykonane.
Nauczyciel/-ka nie wykazał/-a się zaangażowaniem i aktywnością w realizacji zadań w ramach zdalnego nauczania. Niechętnie przygotowywał/-a pomoce i zadania dla dzieci, które mogłyby wykonywać samodzielnie lub z pomocą rodziców. Nie współpracował/-a również z rodzicami celem wpierania ich dzieci w zdalnym nauczaniu.
§ 7 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia – umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych wychowanków i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Pani/Pan ........................................ podejmował/-a próby aktywizowania rodziców, jednak nie udało się zrealizować zaplanowanych działań. W ciągu stażu prowadził/-a zebrania z rodzicami, ale nie wszystkim przedstawiał/-a wyniki obserwacji i diagnozy szkolnej. Uzyskał/-a również od rodziców informacje dotyczące rozwoju ich pociech, ale nie wykorzystał/-a ich w swojej pracy nauczyciela przedszkola.
Nauczyciel/-ka zorganizował/-a spotkanie integracyjne podczas Dnia Mamy i Taty. Zaplanował/-a zajęcia otwarte dla rodziców, jednak nie zostały one przeprowadzone. Pani/Pan ............................................... wspólnie z innymi nauczycielami współorganizował/-a zajęcia adaptacyjne i dni otwarte dla „nowych” dzieci i ich rodziców. Podejmował/-a próby przeprowadzenia obserwacji pedagogicznych, jednak były one niekompletne i mało czytelne. Działania podejmowane w ramach współpracy z rodzicami nie pozwoliły na lepsze poznanie środowiska dzieci i na doskonalenie umiejętności rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych.
§ 7 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia – umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących dziecko
Pani/Pan ................................................ rzadko wykorzystuje w swojej pracy nowoczesne metody nauczania, które mogłyby uatrakcyjnić zajęcia z dziećmi. Zdarzały się zajęcia ruchowe, z wykorzystaniem muzyki, z zastosowaniem nowych technik plastycznych. Wszystkie miały charakter sporadyczny, nie były kontynuowane. Dzieci wykonywały również zespołowo prace, np. plakaty, makiety i inne. Nauczyciel/-ka nie tworzył/-a pomocy dydaktycznych, które uatrakcyjniałby zajęcia i służyły edukacji dzieci przedszkolnych. Nauczyciel/-ka podjęła/-ął próbę realizacji wspólnie z dziećmi projektów edukacyjnych: „Czytamy razem z tatą i mamą!”, „Mały Patriota”. Niestety odbyły się tylko dwa spotkania z rodzicami, którzy czytali książki dla dzieci. W projekcie „Mały Patriota” wybrano zadania, jednak ani jedno nie zostało wykonane.
§ 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia – umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy
Pani/Pan ..................................... nie wykazał/-a się umiejętnością dokonywania ewaluacji własnej pracy i nie wykorzystał/-a jej wyników w doskonaleniu warsztatu pracy. W trakcie przeprowadzonych zajęć dyrektor i opiekun stażu, obserwujący zajęcia, wskazali te elementy, które będą wymagały dopracowania. Jednak w czasie zajęć kolejnych nauczyciel/-ka nie zastosował/-a się do udzielonych wskazówek i porad. Nauczyciel/-ka poddawał/-a ewaluacji inne zajęcia. Dzieci i rodzice mieli okazję ocenić jej/-go pracę w formie „barometru uczuć” lub emotikonów. Wyniki tej ewaluacji wyraźnie wskazały, że zajęcia były mało atrakcyjne i zawiodły oczekiwania rodziców i dzieci. Nauczyciel/-ka nie wyciągał/-a wniosków z ewaluacji i nie modyfikował/-a własnych działań w oparciu pozyskiwane informacje. Starał/-a się wzbogacać własny warsztat pracy, przygotowując samodzielnie pomoce dydaktyczne, m.in. plansze, foldery, plakaty, karty pracy i inne, jednak nie były one w pełni wykorzystane podczas zajęć. Gromadził/-a publikacje, czasopisma, programy multimedialne.
§ 7 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia – umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
Pani/Pan ............................................. nie potrafił/-a dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Przeprowadził/-a zaledwie jedne zajęcia otwarte w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz jedne zajęcia dla nauczycieli stażystów. Uczestniczył/-a w spotkaniach zespołu nauczycieli, jednak nie angażował/-a się w zaproponowane działania. Uczestniczył/-a w radach szkoleniowych prowadzonych przez innych nauczycieli. Korzystał/-a z materiałów i pomocy innych nauczycieli. Niestety, nie dzielił/-a się swoimi materiałami metodycznymi. Opublikował/-a na stronie internetowej przedszkola artykuł dotyczący organizacji Dnia Babci i Dziadka. Nie wykazywał/-a inicjatywy w zakresie dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
§ 7 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia – umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
Pani/Pan ................................................., mimo spotkań z rodzicami i współpracy z lokalnymi instytucjami i organizacjami, słabo poznał/-a środowisko lokalne i jego problemy. Wspólnie z innymi nauczycielami zorganizował/-a spotkanie ze strażą pożarną, policją i kołem gospodyń wiejskich. Podejmował/-a próby diagnozowania środowiska rodzinnego, korzystał/-a z gotowych ankiet dla rodziców, jednak nie potrafił/-a dokonać analizy tych ankiet celem określenia problemów społecznych i cywilizacyjnych. Współpracował/-a z pedagogiem i psychologiem w celu określenia przyczyn problemów wychowawczych i edukacyjnych dzieci, jednak nie była to systematyczna współpraca. Starał/-a się rozwiązywać sytuacje konfliktowe między dziećmi, jednak często korzystał/-a z pomocy specjalistów lub innych nauczycieli. Realizował/-a zadania zawarte w planie wychowawczym, starał/-a się przywiązywać dużą wagę do integracji dzieci przedszkolnych. Podejmował/-a tematy dotyczące profilaktyki zdrowia i wartości, tj. przyjaźni, miłości, relacji rodzinnych.
§ 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia – umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż
Pani/Pan ................................... zapoznał/-a się z przepisami prawa oświatowego dotyczącego funkcjonowania przedszkola, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich. Poznał/-a również procedury awansu zawodowego nauczycieli. Uczestniczył/-a w szkoleniowych radach pedagogicznych dotyczących m.in. aktualizacji prawa oświatowego. Niestety nie zawsze stosował/-a się do obowiązujących procedur i regulaminów przedszkolnych, np. w zakresie wyjść poza teren przedszkola. Prowadzona przez Panią/Pana ................................................ dokumentacja przedszkolna niestety także budzi zastrzeżenia. Jest niekompletna, pojawiły się w niej braki związane z zapisami w dzienniku grupy.
§ 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia – umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
W czasie trwania stażu Pani/Pan ....................................................... starał/-a się wykorzystywać technologię informacyjną i komunikacyjną. Wykorzystując znajomość technik komputerowych, tworzył/-a niezbędną dokumentację. Opracowywał/-a plan pracy. Tworzył/-a wspólnie z innymi nauczycielami karty pracy. Przedstawił/-a dzieciom filmy edukacyjne dotyczące różnych tematów zajęć. Wykorzystał/-a na spotkaniach z rodzicami gotowe prezentacje multimedialne, które dotyczyły wydarzeń i działań podejmowanych w przedszkolu w danym roku szkolnym. Nauczyciel/-ka korzystał/-a ze stron internetowych: www.bliżejprzedszkola.pl, www.przedszkola.edu.pl, www.boberkowy-world.blogspot.com, www.printoteka.pl, www.superkid.pl.
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli opiekun stażu Pana/Pani .................................................................................... w projekcie oceny dorobku zawodowego uznał/ła, że nauczyciel/ka starał/-a się spełnić wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, jednak nie udało się zrealizować wielu zaplanowanych działań. Szybko zniechęcał/-a się i rezygnował/a z wykonania dalszych zadań. Projekt oceny dorobku zawodowego zawiera również propozycję negatywnej oceny. Praca Pani/Pana ......................................................... wymaga głębszej refleksji, dopracowania scenariuszy zajęć i skupienia się na metodologii.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pani/Pana .......................................... negatywną ocenę dorobku zawodowego *.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)