Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa pozytywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
1. Imię i nazwisko nauczyciela: .................................................................................................
2. Data urodzenia: ......................................................................................................................
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września .............. r. do 31 maja ............. r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
.................................................................................................................................................
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
.................................................................................................................................................
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam: pozytywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pani/Pan ................................................................. pracuje w ..................................................... im. ................................................................................. od ............................. r. na stanowisku nauczyciela .................................................................... Staż na awans zawodowy nauczyciela mianowanego odbywał(a) od 1 września ............................... r. do 31 maja ........................... r. .................................. r. przedłożył(a) dyrektorowi przedszkola sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan został zrealizowany, a podjęte przedsięwzięcia pozwoliły ocenić dorobek zawodowy pozytywnie.
W czasie odbywanego stażu wykonywał(a) zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Wymagania zawarte w Rozporządzeniu spełnił(a). Jednocześnie zrealizował(a) zadania zawarte w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 7 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia – uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy przedszkola
Pani/Pan ................................................... uzyskał(a) pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy przedszkola. Uczestniczył(a) w różnorodnych kursach, szkoleniach, warsztatach, systematycznie rozwijając umiejętności metodyczne. Były to m.in.:
1) warsztaty edukacyjne: Zrób to sam. Projektowanie i wykonywanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela,
2) warsztaty metodyczne: Moje sylabki. Nauka czytania metodą symultaniczno- sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej,
3) warsztaty metodyczne: Kreatywny nauczyciel – bystre dzieci. Interaktywne warsztaty pobudzania kreatywności,
4) kurs doskonalący: Warsztaty w zakresie metody aktywnego słuchania muzyki opracowanej przez Batię Strauss.
Doskonalenie zawodowe pozwoliło nauczycielce(owi) wzbogacić wiedzę merytoryczną i udoskonalić warsztat pracy. Nauczyciel(ka) tworzył(a) pomoce dydaktyczne oraz dekoracje przedszkolne. W czasie trwania stażu wspólnie z nauczycielami wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej organizował(a) różnego rodzaju uroczystości i imprezy:
1) spotkanie bożonarodzeniowe połączone ze wspólnym kolędowaniem,
2) uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka,
3) balik karnawałowy,
4) obchody Pierwszego Dnia Wiosny,
5) uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty,
6) uroczystość z okazji zakończenia roku połączona z przedstawieniem teatralnym „Rodzice dzieciom”,
7) pasowanie na przedszkolaka – uroczystość połączona z występem dzieci,
8) warsztaty artystyczne dla dzieci i ich rodziców: „Malowanie na szkle” w ramach festiwalu naukowego „Zrozumieć niepojęte”.
Pani/Pan ..................................................................... wspólnie z grupą nauczycielek przedszkola na początku każdego roku szkolnego opracowały(li) roczne plany pracy. Pani/Pan ........................................................ prowadzi stronę internetową przedszkola. Dba o jej aktualizację. Stara się poprawiać jej atrakcyjność graficzną.
W czasie nauczania zdalnego Pani/Pan wykazał(a) się kreatywnością i pomysłowością w tworzeniu pomocy dydaktycznych i przeprowadzaniu zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Ze szczególną troską realizowała w miarę możliwości podstawę programową. Współpracował(a) z rodzicami, organizował(a) konsultacje online.
§ 7 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia – umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych wychowanków i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Pani/Pan ................................................... podejmował(a) różnorodne zadania w ramach aktywizowania rodziców i współpracy z nimi. W ciągu stażu prowadził(a) zebrania z rodzicami i indywidualne konsultacje, podczas których przedstawiał(a) wyniki obserwacji i diagnozy przedszkolnej. Tego typu działania odbywały się przynajmniej dwa razy w roku szkolnym. Dzięki tym spotkaniom przekazywał(a) rodzicom informacje na temat postępów czy trudności w nauce oraz zachowania ich dzieci. Uzyskał(a) również od rodziców informacje dotyczące rozwoju ich pociech, ale także ich oczekiwań względem przedszkola. Kolejnym ważnym elementem współpracy z rodzicami, ale też wychowawczego wsparcia, było zorganizowanie konsultacji ze specjalistami, tj. psychologiem, pedagogiem, logopedą i dietetykiem. W trakcie stażu nauczyciel(ka) organizował(a) różnego rodzaju warsztaty dla rodziców i dzieci:
1) Pomóż mi zrobić to samemu. Warsztaty z pedagogiki Marii Montessori,
2) Decoupage dla mam. Warsztaty plastyczne,
3) Zabawy z Weroniką Sherborne. Poznanie Metody Ruchu Rozwijającego.
Zorganizował(a) spotkania integracyjne:
1) Pieczona pyra – spotkanie integracyjne przy ognisku połączone z grami i zabawami dla rodziców i dzieci,
2) pasowanie na przedszkolaka,
3) spotkanie bożonarodzeniowe połączone ze wspólnym kolędowaniem,
4) Dzień Babci i Dziadka,
5) Dzień Mamy i Taty,
6) zakończenie roku połączone z przedstawieniem dla dzieci „W krainie baśni”, w którym aktorami byli rodzice.
Nauczyciel(ka) zorganizował(a) również zajęcia otwarte dla rodziców, podczas których mogli zobaczyć, jak pracują ich dzieci. Poza tym Pani/Pan ....................................... zorganizował(a) zajęcia adaptacyjne i dni otwarte dla „nowych” dzieci i ich rodziców. Prowadził(a) obserwacje pedagogiczne i diagnozę, dzięki którym mogła(mógł) wdrożyć do swojej pracy szereg działań pozwalających na zaspokajanie potrzeb dzieci oraz rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Wszystkie działania podjęte w ramach współpracy z rodzicami pozwoliły na lepsze poznanie środowiska dzieci, na doskonalenie umiejętności rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych oraz uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
§ 7 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia – umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących dziecko
Pani/Pan .................................................... wykorzystuje w swojej pracy nowoczesne metody nauczania, dzięki którym stara się uatrakcyjnić zajęcia z dziećmi. Zachęcał(a) dzieci do podejmowania różnorodnych form aktywności, np. poprzez ruch, taniec, zajęcia rytmiczne, poprzez poznawanie nowych technik plastycznych i technicznych. Dzieci wykonywały również wspólnie, zespołowo prace, np. plakaty, makiety i inne. Nauczyciel(ka) wprowadził(a) szereg pomocy dydaktycznych aktywizujących dzieci, zachęcających do różnorodnych działań:
1) „tabliczki matematyczne”– kształtujące, doskonalące umiejętność rozpoznawania cyfr oraz dodawania i odejmowania w zakresie 10,
2) „guzikowa przewlekanka” – służąca do usprawniania koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwijająca motorykę małą,
3) „kolorowe guziki” – pomoc wykorzystywana do nauki kolorów,
4) „kolorowe kształty” – pomoc wykorzystywana do kształtowania, rozpoznawania i nazywania kształtów i figur geometrycznych,
5) „kalendarz pogody” – pomoc służąca do nauki nazw dni, tygodni, miesięcy oraz rozpoznawania pór roku i zjawisk atmosferycznych za pomocą symboli.
Nauczyciel(ka) realizował(a) wspólnie z dziećmi projekty edukacyjne, np. „Mamy ogródek!”, „Czytamy razem z tatą i mamą!”, „Mały Patriota” i inne.
§ 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia – umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy
Pani/Pan ............................................... wykazał(a) się umiejętnością dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy. W trakcie przeprowadzonych zajęć obserwujący dyrektor i opiekun stażu wskazali elementy zajęć, które należały do mocnych stron oraz te, które będą wymagały dopracowania. Podczas kolejnych obserwowanych zajęć nauczyciel(ka) wyraźnie zastosował(a) się do udzielonych wskazówek i porad, wykorzystując tym samym wnioski wyciągnięte z poprzednich zajęć. Nauczyciel(ka) poddawał(a) ewaluacji inne zajęcia, poza tym dzieci i rodzice mieli okazję ocenić jej(go) pracę w formie „barometru uczuć” lub emotikonów. Wyciągał(a) wnioski z ewaluacji i modyfikował(a) własne działania w oparciu o pozyskiwane informacje na temat własnej pracy. Wzbogacał(a) własny warsztat pracy, przygotowując samodzielnie pomoce dydaktyczne, m.in. plansze, foldery, plakaty, krzyżówki, karty pracy, rebusy i inne. Gromadził(a) publikacje, czasopisma, programy multimedialne. Tworzył(a) narzędzia diagnozy, foliogramy, testy, prezentacje multimedialne.
§ 7 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia – umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
Pani/Pan ............................................ potrafił(a) dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Prowadził(a) zajęcia otwarte w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz zajęcia dla nauczycieli stażystów i kontraktowych. Ponadto:
1) prowadził(a) radę szkoleniową dla nauczycieli z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych, w tym obsługi tablicy interaktywnej,
2) uczestniczył(a) w radach szkoleniowych prowadzonych przez innych nauczycieli,
3) udostępnił(a) innym nauczycielom własne materiały, pomoce,
4) opracował(a) scenariusze zajęć dla dzieci,
5) pracował(a) aktywnie w zespole samokształceniowym nauczycieli,
6) opublikował(a) artykuły na stronach internetowych przedszkola,
7) włączał(a) się aktywnie w działania innych nauczycieli,
8) aktywnie uczestniczył(a) w forach internetowych, dzieląc się własną wiedzą i doświadczeniem,
9) dzielił(a) się autorskimi scenariuszami z nauczycielami z innych przedszkoli.
§ 7 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia – umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
Pani/Pan ........................................... doskonale poznał(a) środowisko lokalne i jego problemy podczas spotkań z rodzicami oraz dzięki współpracy z lokalnymi instytucjami i organizacjami. Wspólnie z innymi nauczycielami zorganizował(a) spotkanie ze strażą pożarną, policją, nawiązał(a) współpracę z sołtysem i radą sołecką, kołem gospodyń wiejskich oraz rodzicami dzieci wykonującymi różne zawody. Zorganizował(a) spotkanie z pielęgniarką, lekarzem weterynarii, kucharką i stolarzem. Diagnozował(a) środowisko rodzinne, opracowując ankiety dla rodziców, które pozwoliły poznać potrzeby wychowanków. Systematycznie współpracował(a) z pedagogiem i psychologiem przedszkolnym w celu określenia przyczyn problemów wychowawczych i edukacyjnych dzieci. Na bieżąco rozwiązywał(a) sytuacje konfliktowe między dziećmi. Realizował(a) zadania zawarte w planie wychowawczym, szczególną uwagę przywiązywał(a) do integracji dzieci przedszkolnych. Podczas zajęć wychowawczych podejmował(a) tematy dotyczące profilaktyki zdrowia. Propagował(a) wartości rodzinne, kultywowanie polskich tradycji oraz poznawanie dziedzictwa kulturowego.
§ 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia – umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż
Pani/Pan ....................................................... wnikliwie zapoznał(a) się z przepisami prawa oświatowego dotyczącego funkcjonowania przedszkola, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich. Poznał(a) również procedury awansu zawodowego nauczycieli. Uczestniczył(a) systematycznie w szkoleniowych radach pedagogicznych dotyczących m.in. aktualizacji prawa oświatowego. Prowadzona przez Panią/Pana dokumentacja przedszkolna nie budzi zastrzeżeń, jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia – umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
W czasie trwania stażu Pani/Pan ........................................................... wykorzystywał(a) technologię informacyjną i komunikacyjną, która była nieodzownym elementem pracy z dziećmi przedszkolnymi. Wykorzystując znajomość technik komputerowych, tworzył(a) niezbędną dokumentację. Opracowywał(a) scenariusze zajęć i uroczystości, karty pracy, plany pracy, wyniki obserwacji oraz gotowości szkolnej dziecka. Informacje uzyskane z analizy wyników obserwacji i gotowości szkolnej pozwoliły przygotować dla rodziców wskazówki do pracy z dziećmi. Wykorzystując różne programy, np. Photoscape, Gimp czy Word, projektował(a) zaproszenia dla rodziców i gości na różne uroczystości przedszkolne. Tworzył(a) pomoce dydaktyczne, które uatrakcyjniły zajęcia, np. karty pracy, domino, pomoce służące do kształtowania umiejętności poznawania kolorów, przeliczania przedmiotów czy rozpoznawania zjawisk atmosferycznych. Tworzył(a) prezentacje i przedstawiał(a) dzieciom filmy edukacyjne odpowiadające różnym tematom zajęć (m.in. leśne zwierzęta, bezpieczne przedszkole, warzywa i owoce, postaci z bajek). Przygotowywał(a) prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami przedstawiające wydarzenia i działania przedszkola w danym roku szkolnym. Nauczyciel(ka) korzystał(a) ze stron internetowych takich jak: www.bliżejprzedszkola.pl, www.przedszkola.edu.pl, www.boberkowy-world.blogspot.com, www.printoteka.pl, www.superkid.pl. Uczestniczył(a) również w szkoleniach internetowych:
1) Tańce na uroczystości przedszkolne – szkolenie zorganizowane przez Szkołę Tańca Bogdan,
2) Uczeń z trudnymi zachowaniami – webinarium zorganizowane przez Wydawnictwo Nowa Era.
Wykorzystując zasoby internetu, śledził(a) na bieżąco przepisy dotyczące oświaty. Posługując się znajomością technik komputerowych, promował(a) pracę przedszkola. Relacjonował(a) w ciągu roku szkolnego na stronie internetowej przedszkola najważniejsze wydarzenia: uroczystości, imprezy, wyjazdy, wycieczki. Tworzył(a) i umieszczał(a) na stronie fotoreportaże z warsztatów, spotkań z ekspertami, koncertów miłośników muzyki Pro Sinfonika i innych ciekawych imprez mających miejsce w przedszkolu. Na bieżąco informował(a) rodziców o działaniach grupy przedszkolnej i samego przedszkola. Wszelkie wiadomości czy ogłoszenia przygotowywał(a) za pomocą programu do edytowania tekstu. Ważne informacje, które związane były z wydarzeniami dziejącymi się w grupie przedszkolnej, przesyłał(a) rodzicom pocztą elektroniczną.
Pani/Pan ............................................................... jest nauczycielką(em) kreatywną(ym) i nowoczesną(ym). Nie obca jest jej(jemu) technologia multimedialna. Potrafi wykorzystywać na zajęciach laptop, rzutnik, posługuje się programami multimedialnymi w procesie nauczania ................................... Opracował(a) wiele prezentacji multimedialnych.
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli opiekun stażu w projekcie oceny dorobku zawodowego uznał(a), że Pan/Pani ............................................... starał(a) się spełnić wszystkie wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Projekt oceny dorobku zawodowego zawiera propozycję pozytywnej oceny. Pan/Pani rzetelnie spełniał(a) wymagania i sumiennie wykonywał(a) zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wzorowo przygotowywał(a) się do zajęć, wykazywał(a) się odpowiedzialnością i obowiązkowością.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pani/Pana .............................................. pozytywną ocenę dorobku zawodowego *.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)