Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
1. Imię i nazwisko nauczyciela: .........................................................................
2. Data urodzenia: .............................................................................................
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel stażysta
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r. na podstawie: art. 9 Ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287).
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
...................................................................................................................................................................
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
..............................................................................................................................................
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam: negatywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pan/Pani .............................................................. pracuje w …………………………………. im. .................................................…. od .................................. r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego odbywał(a) od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r.
5 września 2019 r. przedłożył(a) dyrektorowi przedszkola sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte przedsięwzięcia nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobku zawodowego.
W czasie odbywanego stażu starał(a) się wykonywać zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). Nie spełnił(a) wszystkich wymagań zawartych w Rozporządzeniu i jednocześnie nie zrealizował(a) wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia – znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Pan/Pani ............................................... nie zapoznał(a) się z najważniejszymi przepisami prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania przedszkola. Na początku stażu poznał(a) organizację, zadania i zasady funkcjonowania przedszkola, w którym odbywał(a) staż:
• zapoznał(a) się ze statutem przedszkola, jednak nie był(a) zainteresowany(a) omówieniem go z opiekunem stażu,
• poznał(a) plan pracy przedszkola, regulaminy, procedury,
• poznał(a) zasady prowadzenia dokumentacji przedszkolnej.
Pan/Pani ................................................ powierzchownie poznał(a) i stosował(a) w swojej pracy przepisy oświatowe i prawo wewnętrzne. Nie starał(a) się o prawidłowe prowadzenie dokumentacji nauczyciela. Był(a) członkiem zespołu przedmiotowego nauczycieli ...................................................., jednak rzadko brał(a) udział w realizacji przedsięwzięć tego zespołu. Uczestniczył(a) w zebraniach rady pedagogicznej, ale zarazem rzadko uczestniczył(a) w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym. Dokumentacja zgromadzona w czasie stażu nie odzwierciedla działań nauczyciela(ki).
§ 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia – umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej
Pan/Pani ....................................................... nie wykazał(a) się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola. Podczas zajęć obserwowanych przez dyrektora i opiekuna stażu nauczyciel(ka) nie potrafił(a) zaplanować działań w taki sposób, by dobrze gospodarować czasem. Zdarzały się sytuacje, w których nie osiągał(a) zamierzonych celów. Nauczyciel(ka) stosował(a) tradycyjne metody nauczania. Wykazał(a) się umiejętnością doboru środków dydaktycznych, jednak nie zawsze były one odpowiednio wykorzystane na zajęciach. Nauczyciel(ka) starał(a) się indywidualizować proces kształcenia, uwzględniając możliwości uczniów, jednak nie uzyskał(a) efektów w tym działaniu. Zajęcia przeprowadzone przez Pana/Panią ......................................................... były szczegółowo omawiane z opiekunem stażu i dyrektorem przedszkola.
§ 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia – umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania
Pan/Pani ....................................................... nie potrafił(a) wykazać się umiejętnością rozpoznawania potrzeb dzieci oraz indywidualizowania nauczania. Podejmował(a) próby obserwacji dzieci. Zastosowała w tym celu gotowe przedszkolne arkusze obserwacji, jednak nie wyciągał(a) wniosków z obserwacji i nie wdrażał(a) wyników. Rzadko konsultował(a) się z psychologiem lub pedagogiem. Obserwował(a) zachowania uczniów i ich funkcjonowanie w przedszkolu, jednak nie potrafił(a) wykorzystać potencjału dzieci i ich możliwości psychofizycznych podczas zajęć. Starał(a) się poznawać środowisko dzieci i z nim współpracować. We współpracy z innymi nauczycielami realizował(a) zadania wychowawcze ujęte w planie pracy przedszkola. Niestety nie radził(a) sobie z rozwiązywaniem pojawiających się problemów wychowawczych. Współpracował(a) z rodzicami przedszkolaków, udzielając im bieżących informacji o ich dzieciach.
§ 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia – umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
Pan/Pani ............................................. zdobył(a) częściowo umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Starał(a) się pogłębiać wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, korzystał(a) ze stron internetowych, skąd czerpał(a) wiedzę na temat metodyki wychowania i nauczania w przedszkolu, jednak nie potrafił(a) zastosować tej wiedzy w praktyce zawodowej. Uczestniczył(a) w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym, m.in. w szkoleniu z zakresu metod aktywizujących, niestety nie potrafił(a) wykorzystać tej wiedzy w pracy z dziećmi. Nauczyciel(ka) wskazał(a) literaturę, z której korzystał(a) podczas odbywania stażu, jednak wdrożone działania, m.in. zabawy dydaktyczne w terenie, nie przyniosły wymiernych efektów, a prowadzone zajęcia nie pozwoliły na osiągnięcie zamierzonych celów.
§ 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia – umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego
Pan/Pani ........................................................ nie wykazał(a) się umiejętnością wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego. Uczestniczył(a) w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego, m.in. w zakresie neurodydaktyki, ochrony danych osobowych, obowiązku zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa wynikającego z prawa oświatowego. Przez okres stażu nauczyciel(ka) nie skorzystał(a) z możliwości uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach zewnętrznych. Nauczyciel(ka) nie potrafi też zastosować zdobytej wiedzy w pracy z dziećmi, nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności podczas doskonalenia zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia – umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
Pan/Pani ............................................... wykazał(a) się umiejętnością korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych:
• opracował(a) dokumentację nauczyciela z wykorzystaniem komputera,
• korzystał(a) podczas zajęć z projektora, prezentując filmy edukacyjne,
• korzystał(a) ze stron internetowych, m.in.: www.men.gov.pl, www.wychowanie.pl, www.awans.net.
Nauczyciel(ka) rzadko stosuje narzędzia multimedialne i informatyczne, ogranicza się do prezentacji filmów i opracowania wymaganej dokumentacji.
§ 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia – umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
Pan/Pani ........................................................ nie wykazał(a) się umiejętnością omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Obserwował(a) zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, jednak nie potrafił(a) ocenić zajęć, które były omawiane i analizowane przez opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola, i wyciągnąć z nich wniosków. Prowadził(a) zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu, jednak nie potrafił(a) określić własnych mocnych i słabych stron. Pan/ Pani ............................................. prowadzi zajęcia, podczas których dzieci nie zawsze skupiają się na zadaniach. Zdarza się, że nauczyciel(ka) nie zrealizuje poszczególnych elementów zajęć lub nie osiągnie zamierzonych celów, co wskazuje na to, że zajęcia nie zawsze są odpowiednio przemyślanie i dobrze zorganizowane.
§ 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia – znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym
Pan/Pani ................................................ nie zna środowiska dzieci i ich problemów oraz nie potrafi nawiązać współpracy ze środowiskiem lokalnym. Starał(a) się z nim zapoznać, jednak zdobyta wiedza okazała się pobieżna i niewystarczająca. Nie przełożyła się na planowanie pracy wychowawczej i dydaktycznej. Prowadził(a) zebrania z rodzicami, jednakże nie organizował(a) indywidualnych konsultacji z rodzicami. Czasami kontaktował(a) się telefonicznie. Uczestniczył(a) w życiu przedszkola, współpracując ze środowiskiem lokalnym
i środowiskiem nauczycieli, np. podczas organizacji uroczystości i imprez przygotowanych przez innych (Dzień Pieczonego Ziemniaka, Dzień Babci i Dziadka, Święto Rodziców).
W opinii opiekuna stażu Pan/Pani .......................................... starał(a) się spełnić wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, jednak wielu działań nie udało się zrealizować. Szybko zniechęcał(a) się i rezygnowała z wykonania dalszych zadań. Praca Pana/Pani ............................................. wymaga głębszej refleksji, dopracowania scenariuszy zajęć i skupienia się nad metodologią.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana/Pani ............................................. negatywną ocenę dorobku zawodowego*.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)
* Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu/Pani odwołanie do Kuratorium Oświaty w ........................................................ w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.