Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa pozytywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
1. Imię i nazwisko nauczyciela: .
2. Data urodzenia: .
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel stażysta.
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r. na podstawie: art. 9 Ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287).
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam: pozytywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pan/i …………..…………………………… pracuje w …………………………………. im. ………………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego odbywał/a od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r.
5 września 2019 r. przedłożył/a dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan został zrealizowany, a podjęte przedsięwzięcia pozwoliły ocenić dorobek zawodowy pozytywnie.
W czasie odbywanego stażu wykonywał/wykonywała zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). Wymagania zawarte w Rozporządzeniu spełnił/a, jednocześnie zrealizował/a zadania zawarte w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia – znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Pan/i ……………………………………………… zapoznał/a się z przepisami prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły. Poznał/a Ustawę Prawo oświatowe, Ustawę o systemie oświaty i Kartę nauczyciela. Na początku stażu poznał/a organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w której odbywał/a staż:
• zapoznał/a się ze statutem szkoły i omówił/a go z opiekunem stażu,
• zapoznał/a się z planem pracy szkoły oraz programem wychowawczo- profilaktycznym,
• poznał/a regulaminy szkolne: m.in. regulamin rady pedagogicznej, rady rodziców, świetlicy szkolnej, biblioteki itp.,
• poznał/a zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej.
Pan/i ………………………. poznał/a i stosował/a w swojej pracy przepisy oświatowe i prawo wewnątrzszkolne. Jest zdyscyplinowanym/ą i sumiennym/ą nauczycielem/ką, prawidłowo prowadził/a dokumentację szkolną. Jest członkiem zespołu przedmiotowego nauczycieli , brał/a udział w realizacji wszystkich przedsięwzięć tego zespołu. Aktywnie pracował/a w radzie pedagogicznej oraz uczestniczył/a w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Brał/a udział w szkoleniu z zakresu BHP. Gromadził/a dokumentację dotyczącą awansu zawodowego.
§ 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia – umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej
Pan/i …………………………. wykazał/a się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły:
• podczas obserwowanych zajęć przez dyrektora i opiekuna stażu nauczyciel/ka wykazał/a się umiejętnością prawidłowego planowania zajęć, osiągania zamierzonych celów i dobrej organizacji procesu lekcyjnego,
• nauczyciel/ka stosował/a różnorodne metody nauczania, w tym metody aktywizujące, wykazał/a się umiejętnością trafnego doboru środków dydaktycznych oraz umiejętnością nawiązywania relacjami z uczniami.
Nauczyciel/ka indywidualizował/a proces kształcenia, uwzględniając możliwości uczniów. Zgromadził/a szereg pomocnych materiałów dydaktycznych własnoręcznie wykonanych. Korzystał/a m.in. z fachowej literatury, plakatów, planszy dydaktycznych, prezentacji multimedialnych, filmów, multibooków, kart pracy. Wszystkie zajęcia były szczegółowo omawiane z opiekunem stażu i dyrektorem szkoły.
§ 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia – umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania
Pan/i ………………………….. wykazał/a się umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania:
• szczegółowo analizował/a indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, konsultował/a z wychowawcą klasy indywidualne dokumenty uczniów np. opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
• nawiązał/a współpracę z poradnią zdrowia psychicznego dla dzieci celem uzyskania porad i wskazówek przydatnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
• systematycznie obserwował/a zachowania uczniów i ich funkcjonowanie w szkole, prowadząc zajęcia uwzględniał/a indywidualne potrzeby uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne,
• poznał/a środowisko uczniów i potrafił/a w nim pracować.
Prawidłowo realizował/a zadania wychowawcze ujęte w programie wychowawczo- profilaktycznym szkoły. Taktownie rozwiązywał/a pojawiające się problemy wychowawcze. Współpracował/a z rodzicami uczniów, udzielając im bieżących informacji o postępach w nauce, spotykał/a się z rodzicami uczniów mających trudności w nauce, ustalając z nimi sposoby udzielenia pomocy uczniom.
§ 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia – umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
Pan/i ……………………… posiadł/a umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki:
• systematycznie pogłębiał/a wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, studiował/a fachową literaturę oraz korzystał/a ze stron internetowych, skąd czerpał/a wiedzę na temat metodyki wychowania i nauczania,
• pogłębiał/a wiedzę z zakresu dydaktyki poprzez różnorodne formy doskonalenia zawodowego,
• uczestniczył/a w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych we współpracy z innymi nauczycielami,
• wykorzystywał/a wiedzę z zakresu dydaktyki podczas zajęć z uczniami.
§ 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia – umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego
Pan/i………………………….. wykazał/a się umiejętnością wykorzystywania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego:
• uczestniczył/a w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego m.in. w zakresie ochrony danych osobowych, obowiązku zapewnienia uczniom bezpieczeństwa wynikającego z prawa oświatowego, procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych, strategii dydaktycznych wspierających indywidualizację nauczania oraz w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole,
• uczestniczył/a w e-konferencjach i szkoleniach on-line, np. …………………………...
• uczestniczył/a w szkoleniach zewnętrznych, np. metody aktywizujące w pracy z uczniami, ciekawe lekcje wychowawcze, neurodydaktyka w edukacji,
• Wykorzystał/a zdobytą wiedzę i umiejętności w pracy z dziećmi, wzbogacał/a własny warsztat pracy m.in. o nowe pomoce, scenariusze zajęć, karty pracy.
Wszystkie szkolenia przyczyniły się do wzbogacenia warsztatu pracy, uatrakcyjnienia zajęć, a przede wszystkim pozwoliły na zdobycie doświadczenia i umiejętności dydaktycznych.
§ 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia – umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
Pan/i ………………………. wykazał/a się umiejętnością korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych:
• opracował/a dokumentację nauczyciela z wykorzystaniem komputera,
• korzystał/a z projektora podczas prezentacji multimedialnych, które sam/a przygotowywał/a,
• korzystał/a z programów multimedialnych oraz filmów edukacyjnych,
• wykorzystywał/a techniki komputerowe dla opracowania wyników i analiz przeprowadzonych testów, ankiet,
• korzystał/a ze stron internetowych m.in.: www.men.gov.pl; www.wychowanie.pl; www.awans.net; www.publikacje.edu.pl,
• korzystał/a z technologii informatycznej podczas przygotowania wymaganej dokumentacji nauczyciela.
Nauczyciel/ka stosuje narzędzia multimedialne i informatyczne, co w znacznym stopniu sprzyja procesowi uczenia, ponieważ uatrakcyjnienie zajęć zachęca uczniów do działania i motywuje ich do nauki. W swojej pracy nauczyciel/ka wykorzystywał/a również nagrania na płytach DVD, CD, plakaty, plansze edukacyjne, słowniki, encyklopedie, służące technologii komunikacyjnej.
§ 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia – umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
Pan/i ……………………………..wykazał/a się umiejętnością omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć:
• obserwował/a zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli; wszystkie zajęcia były omawiane i analizowane, dzięki czemu nauczyciel/ka nabrał/a doświadczenia, zgromadził/a przydatne w dalszej pracy notatki, wyciągał/a wnioski i udoskonalał/a swoją pracę,
• nabył/a również umiejętności redagowania scenariuszy zajęć, z uwzględnieniem indywidualizacji procesu kształcenia,
• prowadził/a zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu, potrafił/a ocenić własne zajęcia, dokonać ewaluacji, wskazać mocne i słabe strony oraz wyciągnąć wnioski do dalszej pracy.
Pan/i ……………………… potrafi prowadzić zajęcia, podczas których uczniowie są skupieni na zadaniach, pracują w grupach, są aktywni i zmotywowani do pracy. Zajęcia są zawsze przemyślane, dobrze zorganizowane z prawidłowym wykorzystaniem czasu pracy na lekcji.
§ 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia – znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym
Pan/Pani ………………………. wykazał/a się znajomością środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętnością współpracy ze środowiskiem lokalnym:
• nabył/a umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniowskim, gromadził/a informacje o uczniach dzięki rozmowom i konsultacjom z rodzicami,
• dobierał/a indywidualne formy i metody pracy z uczniami, w zależności od potrzeb
i możliwości dzieci,
• prowadził/a indywidualne rozmowy z rodzicami, wychowawcami, pedagogiem
i psychologiem szkolnym,
• uczestniczył/a w życiu szkoły, współpracując ze środowiskiem lokalnym
i innymi nauczycielami,
• był/a współorganizatorem m.in.: uroczystości pasowania pierwszoklasistów, obchodów Święta Niepodległości, klasowych andrzejek, szkolnego balu karnawałowego.
W opinii opiekuna stażu Pan/Pani …………………………. rzetelnie spełniał/a wymagania i sumiennie wykonywał/a zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wzorowo przygotowywał/a się do zajęć, wykazywał/a się odpowiedzialnością i obowiązkowością.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana/Pani pozytywną ocenę dorobku zawodowego*.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)
* Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu/Pani odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.