Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
 
 
LaboLAB – eksperymenty, które powstają w głowach uczniów
 
 
Opracowała: Małgorzata Rabenda, superbelfer, dyrektor szkoły, nauczyciel
 
 
Połowa czerwca, na dworze upał, a my w Szkole Podstawowej nr 2 w Lubsku przygotowujemy Festiwal Nauki. Wielkie, zielone pudło szybko wzbudziło zainteresowanie uczniów. Nie mogli się doczekać, co znajdą w środku. Po otwarciu największe zainteresowanie wzbudziły sprężyny Slinky – „fajna zabawka” – i pojemnik z opiłkami żelaza – „a co tam jest?”. Ponieważ to dzieciaki miały podczas festiwalu pokazywać różne doświadczenia swoim kolegom i koleżankom, a także dorosłym gościom, daliśmy im pełną swobodę w przygotowaniu stanowisk.
 
Zestaw LaboLAB to nie tylko skrzynka z „zabawkami”, to przede wszystkim metodyka nauczania oparta o model 5E (tłumaczenie z ang. zaangażowanie, poszukiwanie/badanie, wyjaśnianie, zastosowanie, ewaluacja). W modelu lekcji 5E uczeń jest badaczem, a nauczyciel osobą, która stwarza sytuacje i daje możliwości do prowadzenia badań.
 
W naszym przypadku zaciekawienie zestawem wywołało pytania uczniów. „Po co w szkole taka sprężyna? Czego taka sprężyna może nauczyć? Co jest w tym pojemniku? Co to są opiłki żelaza i co z nimi można zrobić?”. Mieliśmy dwa wyjścia – przewertować obszerny przewodnik dla nauczyciela, który jest dołączony do zestawu, i narzucić uczniom wykonanie opisanych w nim doświadczeń lub pozostawić im pełną swobodę w wymyślaniu i przeprowadzaniu własnych eksperymentów. Wybraliśmy wariant drugi, czyli scaffolding