Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Czy pamiętasz o swoich skrzydłach?
Scenariusz lekcji wychowawczej o marzeniach
Katarzyna Skolimowska
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie szkoły podstawowej.
CEL OGÓLNY:
Ukazanie, jak ważne jest zachowanie pamięci o dziecięcych marzeniach.
CELE OPERACYJNE:
• ukazanie wartości życia w zgodzie ze sobą,
• przekonanie, że wszystkie marzenia mogą się doczekać spełnienia, że nie warto z nich rezygnować,
• wskazanie cech i umiejętności, które powinniśmy w sobie dostrzegać i pielęgnować.
FORMY PRACY:
• indywidualna,
• grupowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• laptop, głośniki, muzyka,
• karimaty lub poduchy,
• duże kartki i farby (dla każdego ucznia),
• papierowe kolorowe skrzydła (zobacz pkt 2 w cz.1.),
• książka Dziewczynki latają wysoko, Wydawnictwo Debit.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część pierwsza
Nauczyciel przygotowuje salę przed lekcją. Ławki ustawia pod ścianą. Na podłodze rozkłada siedziska dla uczniów, np. karimaty, poduchy, a także duże kartki papieru i farby.
Gdy uczniowie wchodzą do sali, nauczyciel wręcza każdemu kolorowe papierowe skrzydła (każdy kolor musi pojawić się dwa razy, aby w drugiej części lekcji uczniowie mogli się szybko dobrać w pary). Następnie wychowawca prosi, aby usiedli wygodnie, zamknęli oczy i wyobrazili sobie, że mają po kilka lat. Włącza piosenkę Julii Pietruchy, Living on the Island: https://www.youtube.com/watch?v=g4h-Sj4LkiQ&t=29s.
Nauczyciel włącza piosenkę Julii Pietruchy Where You Going Tonight [ukulele]: https://www.youtube.com/watch?v=nGJT0AJhhqw i prosi uczniów, aby teraz namalowali swoje wizje, swoje marzenia z czasów wczesnego dzieciństwa. Można zadać pytania dodatkowe: „Co najbardziej lubiliście robić? O czym marzyliście?”.
CZĘŚĆ DRUGA
Nauczyciel odczytuje na głos książkę Dziewczynki latają wysoko, której recenzję w wersji filmowej można znaleźć na moim kanale na YouTube: CZYTELNICZY CZWARTEK #21 Jak zachować dziecięce marzenia? https://www.youtube.com/watch?v=S6SMZCkjWTU&t.
Prowadzący podaje temat lekcji: „Czy pamiętasz o swoich skrzydłach?”.
Wychowawca prosi, aby teraz uczniowie spojrzeli na skrzydła, które otrzymali, wchodząc do sali. Na lewym skrzydle każdy zapisuje najważniejszą umiejętność, którą w sobie ceni. Następnie uczniowie dobierają się w pary według kolorów skrzydeł. Wymieniają się nimi i na prawym skrzydle wpisują swojej koleżance/swojemu koledze cechę, umiejętność, za którą cenią go najbardziej.
CZĘŚĆ TRZECIA
Nastaje moment weryfikacji i refleksji nad tym, czy faktycznie każdy z nas pamięta o swoich skrzydłach – porównanie rysunku farbami i zapisków na skrzydłach.
Osoby chętne dzielą się swoimi wnioskami z lekcji.