Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 11 PAŹDZIERNIKA 2019 Zmiany w Rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.), • Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1650). Zmiany w Karcie nauczyciela (dalej KN), spowodowane Ustawą o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, wprowadzają m.in.: • rozdzielenie oceny pracy od awansu zawodowego nauczycieli (w przypadku awansu zawodowego przywrócona zostaje ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu), • skrócenie okresów pracy w placówce niezbędnych do rozpoczęcia stażu na kolejny stopień awansu zawodowego – do dwóch lat pracy przed rozpoczęciem stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz do jednego roku przed rozpoczęciem stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego, • skrócenie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego do dziewięciu miesięcy, • zastąpienie egzaminu przed komisją egzaminacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego rozmową przeprowadzaną przez komisję kwalifikacyjną. Artykuł 9g ust. 10 KN upoważnił ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – do określenia w drodze Rozporządzenia: sposobu odbywania stażu, rodzaju dokumentacji załączanej do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, zakresu wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, trybu działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, wzorów zaświadczeń o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzorów aktów nadania stopni awansu zawodowego, uwzględniając potrzebę stopniowania i różnicowania wymagań stawianych nauczycielom na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz potrzebę prawidłowego przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. Powyższe zadania realizuje obecnie Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Wprowadzone zmiany Zmiany Rozporządzenia wynikają z konieczności dostosowania jego przepisów do zmian wprowadzonych w KN Ustawą o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, polegających m.in. na: • zniesieniu obligatoryjności dokonywania oceny pracy nauczycieli, • utrzymaniu obowiązku zasięgania opinii rady rodziców przy dokonywaniu oceny pracy nauczycieli, • odejściu od określania w akcie wykonawczym szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczycieli – kryteria oceny pracy zostały określone bezpośrednio w KN (art. 6a ust. 1e i 1f), • przywróceniu dokonywania na zakończenie stażu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w miejsce dotychczasowej oceny pracy, • uchyleniu przepisów dotyczących dodatku za wyróżniającą pracę dla nauczycieli dyplomowanych – zmiana ta jest konsekwencją odejścia od obligatoryjności dokonywania oceny pracy i kryteriów tej oceny, • skróceniu okresów pracy w poradni niezbędnych do rozpoczęcia stażu na kolejny stopień awansu zawodowego – do dwóch lat pracy przed rozpoczęciem stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz do jednego roku przed rozpoczęciem stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego, • skróceniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego do dziewięciu miesięcy, • zastąpieniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego rozmową przeprowadzaną przez komisję kwalifikacyjną. Zmiany mają charakter dostosowujący, polegający na zastąpieniu: • przedstawianej przez opiekuna stażu opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu przez projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, • przedkładanej przez nauczyciela w postępowaniu kwalifikacyjnym lub egzaminacyjnym kopii karty oceny pracy przez kopię oceny dorobku zawodowego, • komisji egzaminacyjnej powoływanej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przez komisję kwalifikacyjną. Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2019 r. ze względu na konieczność dostosowania jego przepisów do nowelizacji KN w zakresie awansu zawodowego oraz oceny pracy nauczycieli.