Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 8 PAŹDZIERNIKA 2019 Nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna: oligofrenopedagogika, może być nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem w przedszkolu? Osoba ta nie ma studiów w zakresie edukacji przedszkolnej. Podstawa prawna: · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.), · Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2013 r. (IOSK 1300/13). Zgodnie z Wyrokiem NSA z dnia 1 października 2013 r. (IOSK 1300/13) nauczyciele wspomagający to specjaliści w zakresie pedagogiki specjalnej, a więc posiadają wiedzę teoretyczną i metodyczną w zakresie procesów rewalidacji oraz resocjalizacji, czyli usprawniania i korekty pedagogicznej w procesie dydaktycznym i wychowawczym m.in. osób niepełnosprawnych. Ich zadania to nie dydaktyka i przekazywanie uczniom określonej wiedzy z danej dziedziny (fizyki, biologii, języka polskiego itd.), ale takie współdziałanie z nauczycielami edukacyjnymi i innymi specjalistami, które usprawni i skoryguje proces dydaktyczny, a także wychowawczy w stosunku do uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie czy też zagrożonych takim niedostosowaniem. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że inny jest charakter, rodzaj, ale też cel pracy nauczyciela edukacyjnego i nauczyciela wspomagającego. Należy zauważyć, że Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.) formułuje w § 7 jedynie obowiązek posiadania przez nauczyciela wspomagającego kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej. Rozporządzenie nie wskazuje innych wymogów, zatem uznać należy, że nauczyciel przywołany w pytaniu ma wymagane kwalifikacje.