Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 8 PAŹDZIERNIKA 2019
Nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie
Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa
oświatowego
Czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna:
oligofrenopedagogika, może być nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem
w przedszkolu? Osoba ta nie ma studiów w zakresie edukacji przedszkolnej.
Podstawa prawna:
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.),
· Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2013 r. (IOSK
1300/13).
Zgodnie z Wyrokiem NSA z dnia 1 października 2013 r. (IOSK 1300/13) nauczyciele
wspomagający to specjaliści w zakresie pedagogiki specjalnej, a więc posiadają wiedzę
teoretyczną i metodyczną w zakresie procesów rewalidacji oraz resocjalizacji, czyli
usprawniania i korekty pedagogicznej w procesie dydaktycznym i wychowawczym
m.in. osób niepełnosprawnych. Ich zadania to nie dydaktyka i przekazywanie uczniom
określonej wiedzy z danej dziedziny (fizyki, biologii, języka polskiego itd.), ale takie
współdziałanie z nauczycielami edukacyjnymi i innymi specjalistami, które usprawni
i skoryguje proces dydaktyczny, a także wychowawczy w stosunku do uczniów
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie czy też zagrożonych takim
niedostosowaniem. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że inny jest charakter, rodzaj, ale
też cel pracy nauczyciela edukacyjnego i nauczyciela wspomagającego.
Należy zauważyć, że Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.) formułuje w § 7 jedynie obowiązek posiadania
przez nauczyciela wspomagającego kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej.
Rozporządzenie nie wskazuje innych wymogów, zatem uznać należy, że nauczyciel
przywołany w pytaniu ma wymagane kwalifikacje.