Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ………………………………… ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego 1 września ……… r. złożyłam/złożyłem do dyrekcji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ………………… wniosek o umożliwienie mi odbycia stażu niezbędnego do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Następnie opracowałam/opracowałem projekt planu rozwoju zawodowego, w którym starałam/starałem się uwzględniać potrzeby uczniów i rodziców oraz cele działania poradni psychologiczno-pedagogicznej. Planując własny rozwój zawodowy, uwzględniłam/em warunki lokalowe, materialne i środowiskowe poradni. W okresie stażu pragnęłam/pragnąłem doskonalić swój warsztat pracy, podwyższać jakość działań poradni i promować jej dobre imię w środowisku lokalnym i w regionie. Sprawozdanie z realizacji zadań określonych na okres stażu i ich efekty są zgodne z poszczególnymi wymaganiami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). § 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy We wrześniu ……… r. zapoznałam/em się z podstawowymi aktami prawnymi, tj. z Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.) z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.) oraz Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.). Przeanalizowałam/em dokumenty prawne dotyczące awansu zawodowego, a w szczególności wymienione wcześniej Rozporządzenie. Przepisy te wprowadziły mnie w szczegóły uzyskiwania stopni awansu i przybliżyły zasady funkcjonowania prawa oświatowego oraz pomogły prawidłowo sporządzić plan rozwoju zawodowego. Sprawną organizację własnej pracy podczas odbywania stażu umożliwiła mi znajomość statutu poradni i regulaminów wewnętrznych. Dokładnie zapoznałam/em się z planem pracy poradni oraz potrzebnymi dokumentami do opracowania badań diagnostycznych, dokumentów niezbędnych do prawidłowego opisania zaleceń w opiniach i orzeczeniach, wydawanych przez poradnię, celem świadczenia pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Rozpoczynając staż, nawiązałam/em współpracę z opiekunem stażu. Uzgodniłyśmy/ uzgodniliśmy harmonogram spotkań, a także jasne, czytelne i możliwe do realizacji zasady i normy współpracy, co znalazło wyraz we wspólnie omówionym i zawartym kontrakcie. W okresie stażu kilkakrotnie obserwowałam/em zajęcia prowadzone przez mojego opiekuna oraz innych nauczycieli, zwracając szczególną uwagę na sposób wykorzystania czasu w trakcie zajęć, rodzaj stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację w diagnozowaniu osiągnięć uczniów, z uwzględnieniem uczniów mających trudności w nauce i uczniów zdolnych. Prowadziłam/em zajęcia w obecności opiekuna stażu. Poprzedzałam/em je przygotowaniem scenariusza, z określeniem celów oraz przebiegiem zajęć. Każde zajęcia zostały omówione w celu wskazania ich słabych i mocnych stron. Wnioski uwzględniałam/uwzględniłem i wdrażałam/wdrożyłem przy planowaniu dalszej pracy. Nabyłam/nabyłem umiejętność prawidłowego przygotowania i prowadzenia zajęć oraz planowania pracy, szczególnie w zakresie diagnozowania potrzeb dzieci i młodzieży. W czasie stażu doskonaliłam/doskonaliłem umiejętności przeprowadzania diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, zapewniania im bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zwłaszcza oddziaływań terapeutycznych oraz wskazywania kierunków, form oraz zakresu wspierania dzieci i młodzieży w przedszkolach, szkołach i placówkach. W okresie stażu dzieliłam/dzieliłem się zdobytą wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami poprzez prowadzenie zajęć otwartych. Opracowałem/Opracowałam wspólnie z innymi nauczycielami plan wspomagania szkół, przedszkoli i placówek w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nawiązałam/nawiązałem współpracę z nauczycielami w szkole, w tym celu opracowałam/em plan współpracy, przeprowadziłam/przeprowadziłem ankiety diagnozujące środowisko uczniów, ich potrzeby, możliwości i predyspozycje. Wspierałam/em rodziców w wychowaniu dzieci, poprzez zorganizowanie „pogotowia wychowawczego” pomagającego w rozwiązywaniu problemów i trudności wychowawczych. Rodzice mieli możliwość zgłaszania problemów wychowawczych w sytuacjach nagłych, wywołanych niewłaściwym, niepokojącym zachowaniem ich dzieci. Planowałam/planowałem zajęcia terapeutyczne oraz prowadziłam/prowadziłem warsztaty dla rodziców mających trudności w wychowaniu dzieci lub wspierające rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. We wrześniu ……… r. dokonałam/dokonałem wstępnej analizy swojej wiedzy i umiejętności. Przez cały okres stażu systematycznie dokonywałam/em samooceny, analizując swoje mocne i słabe strony. W celu pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych uczestniczyłam/em w kursach i szkoleniach dla nauczycieli: • „Aktualizacja prawa oświatowego”, • „Aktualizacja metod aktywizujących”, • „Nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny”, • „Ochrona prawna dziecka”, • „Od diagnozy do sukcesu edukacyjnego”, • „Sukces diagnozy pedagogicznej w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, • „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, • „Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych zgodnie z nowym rozporządzeniem”. Wszystkie wyżej wymienione formy doskonalenia zawodowego przyczyniły się do podniesienia poziomu moich umiejętności zawodowych. Zdobytą wiedzę i umiejętności systematycznie wykorzystuję w pracy z uczniami. Tym samym wzbogacam własne doświadczenie zawodowe. Na początku każdego roku szkolnego tworzyłam/em dokumenty niezbędne do dalszej pracy, tj. plan pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, plan diagnozowania, opracowanie dokumentów tj. opinie i orzeczenia. Systematycznie starałam/starałem się wzbogacać swój warsztat pracy o pomoce dydaktyczne, tj. plakaty, plansze, foldery, afisze, rysunki, krzyżówki, rebusy itp. Pomogły mi one we wprowadzaniu różnorodnych innowacyjnych metod pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. § 7 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej W okresie stażu prowadziłam/prowadziłem działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. Podjęłam/em szereg działań mających na celu zdiagnozowanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów, a także ich potrzeb i oczekiwań. Systematycznie współpracowałam/em z pedagogami i psychologami szkolnymi, w celu wspólnego wypracowania metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Aby określić przyczyny problemów wychowawczych i edukacyjnych niektórych uczniów, konsultowałam/konsultowałem sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych z nauczycielami i wychowawcami. Analizowałam/em opinie nauczycieli o uczniach. Zorganizowałam/zorganizowałem warsztaty dla uczniów oraz spotkania z ciekawymi ludźmi, celem przybliżenia tematyki uzależnień i innych problemów uczniów. § 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych W związku z realizacją zadań w tym obszarze przygotowywałam/em scenariusze zajęć i dokumentację dotyczącą badań diagnostycznych. Wykorzystałam/em technologię komputerową także do sporządzenia planów pracy i innych dokumentów. Opracowałam/em materiały, artykuły na stronę internetową poradni, korzystałam/em ze stron, np.:www.profesor.pl, www.literka.pl, www.ceo.pl. Z pomocą narzędzi informatycznych przygotowałam/przygotowałem kilka prezentacji: „Uzależnienia młodzieży, jak ich unikać, jak im zapobiegać”, „Jak możemy się uczyć, by zapamiętać i utrwalić wiedzę?”, „ Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – jak o nie dbać?”. Korzystałam/korzystałem z nagrań dźwiękowych oraz filmów o charakterze edukacyjnym. Miało to na celu uaktywnienie i ośmielenie dzieci i młodzieży biorących udział w badaniach diagnostycznych w poradni. W okresie stażu na bieżąco korzystałam z dostępnych w internecie publikacji z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki. Zdobytą w ten sposób wiedzę zastosowałam/zastosowałem do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych diagnozowanych uczniów. Wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam/uzyskiwałem z takich portali jak: www.profesor.pl, www.men.gov.pl, www.literka.pl i inne. Poprzez fora internetowe konsultowałam/em się w celu dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami odbywającymi staż. Gromadziłam/gromadziłem dokumenty, zaświadczenia, świadectwa, programy, scenariusze, nagrania, zdjęcia i wytwory pracy uczniów. Współpracowałam/współpracowałem również z informatykiem, umieszczając różne informacje na stronie internetowej poradni. Ponadto uczestniczyłam/uczestniczyłem w szkoleniowych radach pedagogicznych. § 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia Umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania placówki, w której nauczyciel odbywał staż Podczas realizacji stażu niemal każdego dnia stawałam/stawałem przed problemami, przy rozwiązywaniu których niezbędna okazała się wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Dlatego też systematycznie ją pogłębiałam/em, sięgając po fachową literaturę. Niezwykle cennym źródłem pomysłów zarówno w prowadzeniu zajęć, jak i rozwiązywaniu problemów wychowawczych i merytorycznych okazały się materiały szkoleniowe i informacyjne zamieszczone w internecie oraz lektura czasopism pedagogicznych. Brałam/brałem udział w szkoleniach: „Od diagnozy do sukcesu edukacyjnego” oraz „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. Brałam/brałem udział również w posiedzeniach zespołu wychowawców, dla których przygotowałam/em referat na temat zaburzeń w komunikacji społecznej uczniów. W miarę możliwości i posiadanych kompetencji zapoznawałam/zapoznałem się ze środowiskiem domowym badanych uczniów. Systematycznie współpracowałam/współpracowałem z rodzicami w zakresie rozstrzygania bieżących problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów. Wspólnie poszukiwaliśmy przyczyn trudności w nauce czy kłopotów wychowawczych oraz ustalaliśmy dalsze działania. Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego łączyło się z wnikliwym poznaniem prawa oświatowego. Po dokładnej analizie najważniejszych aktów prawnych – Karty nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego – rozpoczęłam/rozpocząłem procedury związane z awansem na nauczyciela mianowanego. Złożyłam/złożyłem wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam/nawiązałem współpracę z opiekunem stażu oraz opracowałam/opracowałem plan rozwoju zawodowego. Zapoznałam/zapoznałem się z podstawowymi dokumentami prawa obowiązującego w poradni. Uczestniczyłam/uczestniczyłem w posiedzeniach rady pedagogicznej podczas nowelizacji statutu poradni, Brałam/brałem czynny udział w radach szkoleniowych i podsumowujących. Na bieżąco śledziłam/śledziłem rozporządzenia regulujące pracę poradni, m.in. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. W okresie stażu brałam/em udział w szkoleniowej radzie pedagogicznej „Aktualizacja prawa oświatowego”, w ramach której zapoznałam/em się z przepisami prawa oświatowego oraz ostatnimi zmianami, jakie miały miejsce w tych aktach prawnych. Uczestniczyłam/uczestniczyłem również w warsztatach organizowanych przez Poradnię w………………………... na temat efektywnej współpracy z rodzicami. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i dostarczyła wielu cennych doświadczeń, które tworzą podstawę mojego rozwoju zawodowego. Mam nadzieję, że to, co zrobiłam/zrobiłem, przyczyniło się nie tylko do wzrostu jakości mojej pracy, ale także do lepszego funkcjonowania poradni. Celem moich działań było dobro ucznia, troska o jego wychowanie i rozwój. Jednocześnie zdaję sobie sprawę, że przede mną stoją nowe wyzwania, które z chęcią zamierzam podjąć. Dlatego też w przyszłości zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje, dbać o jakość swojej pracy, wykorzystywać doświadczenia zawodowe innych nauczycieli i dzielić się własnymi. Zamierzam jeszcze efektywniej pracować z uczniami, aby osiągali sukcesy. Sprawozdanie złożyła/złożył: ……………………………………………. (data, podpis nauczyciela) Sprawozdanie przyjął: …………………………………………… (data i podpis dyrektora)