Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego (przykład) Zgodnie z art. 9c ust. 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.) plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Dane osobowe nauczyciela: Imię i nazwisko: ……………………………………………………………………………… Staż pracy: ……………………………………………………………………………………… Wykształcenie: ………………………………………………………………………………… Nauczany przedmiot: ………………………………………………………………………… Data nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego: …………………… Cel główny planu rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego: • uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Cele szczegółowe: • doskonalenia umiejętności przeprowadzania diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, zapewniania im bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zwłaszcza oddziaływań terapeutycznych oraz wskazywania kierunków, form oraz zakresu wspierania dzieci i młodzieży w przedszkolach, szkołach i placówkach, • pozyskanie umiejętności organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach, • nabycie umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, • doskonalenie umiejętności wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, • rozwijanie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań, • pozyskanie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której nauczyciel odbywał staż. § 7 ust. 1 pkt 1 oraz § 7 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: Uczestnictwo w pracach organów poradni psychologiczno-pedagogicznej, realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które wynikają ze statutu oraz potrzeb poradni i środowiska lokalnego. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty nauczyciela – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją. Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody/potwierdzenie 1. Zapoznanie z, planem pracy poradni psychologiczno- -pedagogicznej jej statutem i określenie zadań własnych w zakresie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Analiza planu pracy poradni oraz jej statutu, ustalenie zasad współpracy z rodzicami i środowiskiem Na początku stażu Potwierdzenie opiekuna stażu o zapoznaniu się stażysty z dokumentami prawa wewnętrznego poradni. Zasady współpracy z rodzicami 2. Umiejętność uwzględniania w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Rozmowy indywidualne z rodzicami podczas konsultacji Przez cały okres stażu Zeszyt kontaktów z rodzicami, 3. Przeprowadzenie badań diagnostycznych dzieci i uczniów, w tym badań przesiewowych i obserwacji funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym Diagnoza przeprowadzana w poradni we współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami Według harmonogramu badań diagnostycznych Dokumenty 4. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych Studiowanie fachowej literatury, uczestnictwo w warsztatach szkoleniowych oraz w innych formach doskonalenia zawodowego. Przez cały okres stażu Zaświadczenia z udziału w szkoleniach, notatki z lektur 5. Realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, zapewnienie pomocy nauczycielom, a także wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w rejonie ich działania poradni Prowadzenie zajęć otwartych, poprawnych pod względem metodycznym i merytorycznym. Opracowanie wspólnie z innymi nauczycielami planu wspomagania szkół, przedszkoli i placówek w zakresie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej Przez cały okres stażu Gromadzenie scenariuszy zajęć, prowadzenie kart pracy indywidualnej, plany współpracy ze szkołami, przedszkolami, placówkami 6 Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- -pedagogicznej Wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci, organizowanie „pogotowia wychowawczego”, pomagającego w rozwiązywaniu problemów i trudności wychowawczych Doraźnie Rejestrowanie sytuacji problematycznych, krótki opis rozwiązania problemu 5. Rozwiązywanie problemów uczniów, nauczycieli w szkołach Przeprowadzanie rozmów z uczniami i ich rodzicami, diagnozowanie problemów, rozwiązywanie konfliktów, konsultacje i szkolenia dla nauczycieli W czasie stażu Notatki z rozmów, plan pracy wychowawczej, scenariusze zajęć 6. Uczestnictwo w pracach rady pedagogicznej Posiedzenia rady pedagogicznej W czasie zebrań rady Protokoły posiedzeń rady pedagogicznej § 7 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 Rozporządzenia Doskonalenie kompetencji w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym oraz dyrektora poradni w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawianie ich z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone. Przeprowadzenie co najmniej 2 godzin zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły lub poradni, w której odbywa staż, oraz dokonanie ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć. Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Obserwacja zajęć według wcześniej opracowanych zasad, omówienie i zapisanie wyników obserwowanych zajęć Raz w miesiącu według ustalonego harmonogramu Prowadzenie dziennika obserwowanych zajęć, wnioski z obserwacji 2. Analiza obserwowanych zajęć podczas pracy z uczniami zdolnymi Autorefleksja, formułowanie wniosków do dalszej pracy, określanie poziomu zdolności, wyznaczanie kierunków pracy z uczniami o specjalnych potrzebach w zakresie rozwijania talentów Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji 3. Prowadzenie zajęć, w tym zajęć otwartych Ocena własnych osiągnięć pedagogicznych Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji § 7 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz 6 Rozporządzenia Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia. Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody 1. Diagnoza środowiska uczniowskiego Nawiązanie współpracy z nauczycielami w szkole, opracowanie planu współpracy, przeprowadzenie ankiety diagnozującej środowisko uczniów, ich potrzeby, możliwości i predyspozycje Na początku roku szkolnego Arkusz ankiety, wnioski, analiza, plan współpracy z nauczycielami, pedagogiem i psychologiem w Szkole….. 2. Poznawanie środowiska lokalnego Wywiad z rodzicami, nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami i organizacjami W trakcie stażu Arkusze wywiadu 3. Współpraca z rodzicami uczniów Organizowanie indywidualnych konsultacji, warsztatów, porad i innych W trakcie stażu Plan współpracy z rodzicami, scenariusze spotkań 4 Prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży Zorganizowanie warsztatów dla uczniów, spotkań z ciekawymi ludźmi, w celu przybliżenia tematyki uzależnień i innych problemów uczniów Dwa razy w roku Scenariusze spotkań z młodzieżą, zdjęcia, dokumentacja 4. Stosowanie w trakcie powadzonych zajęć różnego rodzaju metod aktywizujących pracę z uczniem Wykorzystanie metod aktywizujących, wykorzystanie gry dydaktycznej W trakcie stażu Adnotacje w dziennikach przeprowadzonych zajęć, scenariusze zajęć § 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy. Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody 1. Wstępna ocena własnych umiejętności Autorefleksja, samoocena Wrzesień Arkusze ewaluacji, samooceny, „barometr uczuć”, ankiety itp. 2. Ocena prowadzonych zajęć dokonywana przez innych nauczycieli i dyrekcję Zajęcia otwarte dla nauczycieli i dyrekcji Dwa razy w roku szkolnym Ewaluacja zajęć w formie ankiety dla obserwujących zajęcia, analiza oceny prowadzonych zajęć i innych 3. Obserwacja i analiza możliwości uczniów, ocena wytworów działań uczniów Zbieranie informacji o uczniach i ich możliwościach, predyspozycjach według przygotowanych narzędzi Przez cały okres stażu Arkusz obserwacyjny ucznia, karty pracy, sprawdziany, testy, prace plastyczne, wypracowania i inne 4. Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, wynikający z ewaluacji własnych możliwości, wiedzy i umiejętności. Uczestniczenie w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez ośrodki i instytucje oświatowe, m.in. ODN, KO Przez cały okres stażu Dokumentacja z odbytych szkoleń, zaświadczenia, scenariusze zajęć dokumentujące wykorzystanie wiedzy ze szkoleń, warsztatów i innych form doskonalenia zawodowego 5. Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji Studia podyplomowe np. z zakresu oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki lub tyflopedagogiki Przez cały okres stażu Gromadzenie świadectw, zaświadczeń, dyplomów 6. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń Studiowanie czasopism pedagogicznych oraz nowych pozycji pedagogicznych Przez cały okres stażu Notatki z przeczytanych lektur, artykułów 7. Podejmowanie dodatkowych zadań w placówce Pełnienie funkcji opiekuna studentów odbywających praktyki obserwacyjne Przez cały okres stażu Zapoznanie się z obowiązkami i prawami nauczyciela opiekuna, gromadzenie scenariuszy zajęć studentów, 8. Ewaluacja własnej pracy Opracowanie arkusza ewaluacyjnego dla uczniów i rodziców, dokonanie samooceny pracy Po I semestrze i na koniec roku szkolnego Arkusz ewaluacyjny i arkusz samooceny pracy zawodowej § 7 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów Zajęcia otwarte oraz zajęcia prowadzone w obecności opiekuna stażu i dyrektora raz w miesiącu Adnotacje w dziennikach lekcyjnych, notatki 2. Upowszechnianie i promowanie własnych doświadczeń, form i metod pracy Publikacja na portalach dla nauczycieli własnych publikacji, materiałów, scenariuszy lekcji i artykułów W trakcie stażu Umieszczenie w internecie § 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody 1. Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego Wrzesień, plan rozwoju dołączony do wniosku o rozpoczęcie stażu Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego 2. Uczestnictwo w realizacji zajęć dydaktycznych, które wynikają ze statutu oraz potrzeb poradni psychologiczno- -pedagogicznej Realizacja planu rozwoju zawodowego, nawiązanie współpracy z opiekunem stażu kontrakt, obserwacje zajęć Przez cały okres stażu Określenie zadań współpracy 3. Prowadzeniem z uczniami, wychowankami, rodzicami i nauczycielami działań z zakresu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego Prezentacja multimedialna przedstawiająca i realizująca tematykę ochrony zdrowia psychicznego, warsztaty dla uczniów Raz w roku Scenariusze zajęć warsztatowych, prezentacja multimedialna 3. Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i zadań poradni oraz przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej Analiza dokumentacji poradni: planu pracy poradni, i jej statutu , analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, regulaminów i procedur poradni I półrocze Określenie własnych obowiązków i praw zawodowych wynikających z analizy dokumentów 4. Aktywne i systematyczne uczestniczenie w pracach placówki związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań, a także ze strukturami samorządowymi i organizacjami udział w procesie doskonalenia nauczycieli, współpraca z ODN i innymi placówkami oświatowymi i pomocy społecznej, pomoc w realizacji programów szkolnych i projektów Zamieszczanie artykułów, prowadzenie zajęć otwartych, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z członkami rady pedagogicznej, zapoznanie się z propozycjami kursów, szkoleń, warsztatów, gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń o uczestnictwie, włączenie się do ogłaszanych akcji pomocy społecznej Przez cały okres stażu notatki ze spotkań z rodzicami, zaświadczenia, świadectwa ze szkoleń, artykuły, scenariusze zajęć 5. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, świadectw, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, wytworów pracy uczniów Przez cały okres stażu Scenariusze zajęć, notatki z przeczytanej lektury, program własny, zeszyt kontaktów z rodzicami, zdjęcia 6. Przygotowanie projektu sprawozdania Autorefleksja, autoanaliza, sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju 7 dni od daty zakończenia stażu Analiza dokumentacji zebranej w ciągu odbytego stażu, sporządzenie pisemnego sprawozdania: wnioski i uwagi § 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody 1. Opracowanie dokumentacji nauczyciela z wykorzystaniem komputera Gromadzenie dokumentacji, przygotowanie materiałów metodycznych Przez cały okres stażu Wzory kart pracy, planów, sprawozdań, dokumentacji wykonanej z pomocą komputera 2. Korzystanie ze stron internetowych Opracowanie materiałów, artykułów na stronę internetową poradni, korzystanie ze stron, np.: www.profesor.pl, www.literka.pl, www.ceo.pl W trakcie stażu Opracowania materiałów 3. Korespondencja pocztą elektroniczną Nawiązanie kontaktu elektronicznego z rodzicami uczniów i nauczycielami, przekazywanie istotnych materiałów Przez okres stażu Wydruki komputerowe, przykłady korespondencji 4. Technologia komunikacyjna Korzystanie z gier dydaktycznych, kart pracy, filmików edukacyjnych i programów multimedialnych oraz prezentacji W trakcie stażu Przykłady scenariuszy lekcji z wykorzystaniem technologii komunikacyjnej 5. Wykorzystanie technologii komputerowej, audiowizualnej, informacyjnej w pracy pedagogicznej Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, programów graficznych, Przez cały okres stażu Wykorzystanie programów na zajęciach, gromadzenie materiałów powstałych przy pomocy komputera ………………………………………………… (data i podpis nauczyciela) Data zatwierdzenia do realizacji planu rozwoju zawodowego: ………………………………………………… (pieczęć i podpis dyrektora)