Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kontrakt określający zasady współpracy pomiędzy opiekunem stażu ............................................... a nauczycielem stażystą .................................................. w okresie stażu w Przedszkolu ...................................... Niniejszy kontrakt został sporządzony w celu zapewnienia efektywnej współpracy gwarantującej nauczycielowi stażyście: 1) szybszą adaptację do warunków pracy w przedszkolu, 2) pełną integrację z gronem pedagogicznym, środowiskiem wychowanków i rodziców, 3) twórcze wykorzystanie w praktyce nauczycielskiej zdobytych w czasie studiów wiedzy i umiejętności, 4) nakreślenie i rytmiczną realizację planu rozwoju zawodowego, 5) osiągnięcie profesjonalizmu w zawodzie nauczycielskim, 6) osiągnięcie stabilizacji zawodowej. W związku z powyższym opiekun stażu zobowiązuje się do: 1. Zapoznania nauczyciela stażysty ze społecznymi, organizacyjnymi i materialnymi warunkami pracy w przedszkolu. 2. Przedstawienia specyfiki placówki: 1) zasad funkcjonowania w oparciu o dokumenty przedszkola (statut, ocenianie wewnątrzprzedszkolne, regulaminy, procedury i inne), 2) realizowanych programów edukacyjnych i wychowawczych, 3) perspektyw rozwoju przedszkola uwarunkowanych oczekiwaniami i możliwościami środowiska przedszkolnego i lokalnego. 3. Pomocy w opracowaniu planu rozwoju zawodowego i harmonogramu przebiegu stażu oraz udzielania wszechstronnego wsparcia w realizacji przyjętych zadań, wskazywania literatury specjalistycznej i innych możliwości doskonalenia zawodowego zgodnych z zainteresowaniami nauczyciela stażysty i potrzebami przedszkola. 4. Udzielania wskazówek zapewniających prawidłowość dokumentowania bieżącej pracy, gromadzenia potwierdzeń realizacji przyjętych zadań i osiągnięć nauczyciela stażysty. 5. Wdrażania nauczyciela stażysty do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola, inspirowania i organizowania współpracy z pozostałymi nauczycielami w ramach zespołów zadaniowych, programowych i wychowawczych. 6. Dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez: 1) prezentację warsztatu pracy, 2) prowadzenie lekcji pokazowych i zajęć otwartych, 3) wspólne omawianie zajęć nauczyciela stażysty obserwowanych przez opiekuna stażu, 4) doraźną pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów w pracy dydaktycznej i wychowawczej, 5) pomoc w wykorzystywaniu istniejącego oraz budowaniu własnego warsztatu pracy. 7. Udzielania wsparcia psychologicznego i pomocy (na życzenie nauczyciela stażysty) w pokonywaniu barier związanych z funkcjonowaniem w nowym środowisku. 8. Opracowania opinii o dorobku zawodowym nauczyciela stażysty za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę. 9. Pełnienia funkcji rzecznika interesów nauczyciela stażysty w czasie prac komisji kwalifikacyjnej. Nauczyciel stażysta zobowiązuje się do systematycznego realizowania wszystkich określonych w planie rozwoju zawodowego zadań, a w szczególności do: 1. Poznania organizacji i zasad funkcjonowania przedszkola. 2. Poznania obowiązujących przepisów, w tym przepisów dotyczących zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy oraz sposobu prowadzenia dokumentacji. 3. Poznania specyfiki i potrzeb przedszkola, problemów środowiska wychowanków oraz nawiązania współpracy z tym środowiskiem. 4. Aktywnego i twórczego udziału w pracach rady pedagogicznej, uczestnictwa w posiedzeniach plenarnych i pracach zespołów przedmiotowych, zadaniowych i wychowawczych. 5. Systematycznego podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności, zwłaszcza poprzez: 1) udział w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego, 2) uczestniczenie, jako obserwator, w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze co najmniej jednych zajęć w miesiącu i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć, 3) prowadzenie zajęć z dziećmi w obecności opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola w wymiarze co najmniej jednych zajęć w miesiącu i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć, 4) twórcze wykorzystanie istniejącego i budowanie własnego warsztatu pracy: gromadzenie pomocy dydaktycznych, scenariuszy lekcji (w szczególności z zastosowaniem metod aktywizujących i technologii komputerowej), scenariuszy przygotowanych czy przeprowadzonych imprez przedszkolnych. 6. Dokumentowania wykonanych zadań i osiągnięć. 7. Sporządzenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Stopień realizacji wyżej wymienionych zadań stanowi kryterium oceny dorobku i zawodowego rozwoju nauczyciela stażysty. Spotkania informacyjne, diagnostyczne, instruktażowo-konsultacyjne, spotkania poświęcone omawianiu różnych form doskonalenia zawodowego i prowadzonych zajęć, a także spotkania poświęcone omawianiu wykonywanych zadań, doświadczeń nabywanych podczas pracy w przedszkolu odbywać się będą w miarę potrzeb. Obie strony dołożą wszelkich starań, aby współpraca układała się pomyślnie, to znaczy budowana była na wzajemnym zaufaniu, życzliwości, poszanowaniu godności osobistej, zrozumieniu, tolerancji i dyskrecji oraz przyczyniła się do rozwoju osobistego zarówno nauczyciela stażysty, jak i opiekuna stażu. (data) (podpis nauczyciela stażysty) (podpis opiekuna stażu)