Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2010

Planowanie pracy zespołów przedmiotowych i zespołów zadaniowych

Opracował: Wiesław Chyłek

Polskie ustawodawstwo oświatowe nie wprowadziło w obieg pojęć: zespół przedmiotowy lub zespół zadaniowy. Nie oznacza to jednak, iż w praktyce szkolnej nie są one obecne. Powołanie jednych bądź drugich jest każdorazowo wykonaniem prawa stanowionego wewnątrz szkoły/placówki i najczęściej wynika z potrzeby zapewnienia właściwej realizacji tego, co nazywamy programem rozwoju czy też planem pracy. Nie wdając się w głębsze rozważenia semantyczne, można bez cienia wątpliwości orzec, iż ustalone dla obu rodzajów zespołów zadania, mogą być tożsame, choć, co oczywiste, nie powinny się dublować. Najpewniej w szkołach/placówkach małych, o niewielkiej liczbie oddziałów powstaną zespoły zadaniowe, w większych i jedne, i drugie. W tej mierze decydująca jest jedynie wola i rozsądek rady pedagogicznej. Należy zaznaczyć jednak bardzo wyraźnie, że ani zespół przedmiotowy ani zespół zadaniowy nie są w rozumieniu prawa organami szkoły, a jedynie doraźnie tworzonymi grupami nauczycieli zorientowanymi na realizację wspólnych w jakiejś mierze celów.

Zespół przedmiotowy – grupa nauczycieli tego samego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych zorganizowana wokół realizacji wspólnych celów kształcenia.

Zespół zadaniowy – grupa nauczycieli wskazanych jako odpowiedzialnych za realizację określonych zadań wynikających z planu pracy szkoły/placówki lub programu rozwoju.

Potencjalne zakresy kompetencyjne poszczególnych zespołów:

Rodzaj zespołu

 

Obszary zadań

 

Zespół przedmiotowy

 

  • podnoszenie umiejętności psychopedagogicznych nauczycieli
  • realizacja zadań WDN, np. prowadzenie lekcji koleżeńskich
  • tworzenie nauczycielskich planów pracy (indywidualnych, zespołowych, do realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych, do realizacji kształcenia modułowego)
  • tworzenie biblioteki przykładów dobrej praktyki
  • analiza, wnioskowanie w zakresie wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych do podnoszenia efektywności kształcenia

 

Powołanie poszczególnych zespołów w szkole/placówce jest wykonaniem normy kompetencyjnej przynależnej w równej mierze dyrektorowi szkoły (drogą zarządzenia) lub też rady pedagogicznej (drogą uchwały). I jedno, i drugie rozwiązanie ma tę samą moc prawną.

Przykład 1

Zarządzenie Nr ...../.......
Dyrektora Szkoły.........
z dnia..............
w sprawie powołania zespołu ds. opracowania projektu zmian w statucie w Szkole.......................... im. ............................... w .................

Na podstawie § ........ Statutu  Szkoły (określającego tryb i zakres przedmiotowy zarządzeń wydawanych przez Dyrektora Szkoły) ......................... im................ ...... w .......

zarządzam, co następuje:

§ 1
Powołuję zespół ds. opracowania projektu zmian w statucie, którego skład i zadania stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od ................... i podlega ogłoszeniu w Księdze Zarządzeń oraz na Tablicy Ogłoszeń.

                                                                                               Dyrektor

                                                                                                                         /..../

Przykład 2

Uchwała nr ...
Rady Pedagogicznej ….............. Liceum Ogólnokształcącego w ..................
z dnia .............
w sprawie powołania zespołów przedmiotowych

Na podstawie § … Statutu Liceum Ogólnokształcącego w …........  oraz pkt …... Regulaminu Rady Pedagogicznej Liceum Ogólnokształcącego w …....................., uchwala się, co następuje:

§ 1
Rada Pedagogiczna przystaje na propozycję Dyrektora Szkoły w sprawie powołania szkolnych zespołów przedmiotowych w następujących składach osobowych oraz wykazu ich zadań ustalonych w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem .............. 20... r.

                                                                                               Przewodniczący
                                                                                               Rady Pedagogicznej

Planowanie prac zespołów przedmiotowych i zadaniowych

Planowanie to:

  • postawienie sobie jakiegoś celu i dążenie do jego realizacji.

W przypadku nas interesującym będzie to zatem planowanie działań i ich form – służących osiągnięciu celów zapisanych, np. w rocznym planie placówki.

Cel –