Planowanie pracy zespołów przedmiotowych i zespołów zadaniowych
Opracował: Wiesław Chyłek
Polskie ustawodawstwo oświatowe nie wprowadziło w obieg pojęć: zespół przedmiotowy lub zespół zadaniowy. Nie oznacza to jednak, iż w praktyce szkolnej nie są one obecne. Powołanie jednych bądź drugich jest każdorazowo wykonaniem prawa stanowionego wewnątrz szkoły/placówki i najczęściej wynika z potrzeby zapewnienia właściwej realizacji tego, co nazywamy programem rozwoju czy też planem pracy. Nie wdając się w głębsze rozważenia semantyczne, można bez cienia wątpliwości orzec, iż ustalone dla obu rodzajów zespołów zadania, mogą być tożsame, choć, co oczywiste, nie powinny się dublować. Najpewniej w szkołach/placówkach małych, o niewielkiej liczbie oddziałów powstaną zespoły zadaniowe, w większych i jedne, i drugie. W tej mierze decydująca jest jedynie wola i rozsądek rady pedagogicznej. Należy zaznaczyć jednak bardzo wyraźnie, że ani zespół przedmiotowy ani zespół zadaniowy nie są w rozumieniu prawa organami szkoły, a jedynie doraźnie tworzonymi grupami nauczycieli zorientowanymi na realizację wspólnych w jakiejś mierze celów.
Zespół przedmiotowy – grupa nauczycieli tego samego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych zorganizowana wokół realizacji wspólnych celów kształcenia.
Zespół zadaniowy – grupa nauczycieli wskazanych jako odpowiedzialnych za realizację określonych zadań wynikających z planu pracy szkoły/placówki lub programu rozwoju.
Potencjalne zakresy kompetencyjne poszczególnych zespołów:
Rodzaj zespołu
|
Obszary zadań
|
Zespół przedmiotowy
|
|
Powołanie poszczególnych zespołów w szkole/placówce jest wykonaniem normy kompetencyjnej przynależnej w równej mierze dyrektorowi szkoły (drogą zarządzenia) lub też rady pedagogicznej (drogą uchwały). I jedno, i drugie rozwiązanie ma tę samą moc prawną.
Przykład 1
Zarządzenie Nr ...../.......
Dyrektora Szkoły.........
z dnia..............
w sprawie powołania zespołu ds. opracowania projektu zmian w statucie w Szkole.......................... im. ............................... w .................
Na podstawie § ........ Statutu Szkoły (określającego tryb i zakres przedmiotowy zarządzeń wydawanych przez Dyrektora Szkoły) ......................... im................ ...... w .......
zarządzam, co następuje:
§ 1
Powołuję zespół ds. opracowania projektu zmian w statucie, którego skład i zadania stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od ................... i podlega ogłoszeniu w Księdze Zarządzeń oraz na Tablicy Ogłoszeń.
Dyrektor
/..../
Przykład 2
Uchwała nr ...
Rady Pedagogicznej ….............. Liceum Ogólnokształcącego w ..................
z dnia .............
w sprawie powołania zespołów przedmiotowych
Na podstawie § … Statutu Liceum Ogólnokształcącego w …........ oraz pkt …... Regulaminu Rady Pedagogicznej Liceum Ogólnokształcącego w …....................., uchwala się, co następuje:
§ 1
Rada Pedagogiczna przystaje na propozycję Dyrektora Szkoły w sprawie powołania szkolnych zespołów przedmiotowych w następujących składach osobowych oraz wykazu ich zadań ustalonych w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem .............. 20... r.
Przewodniczący
Rady Pedagogicznej
Planowanie prac zespołów przedmiotowych i zadaniowych
Planowanie to:
- postawienie sobie jakiegoś celu i dążenie do jego realizacji.
W przypadku nas interesującym będzie to zatem planowanie działań i ich form – służących osiągnięciu celów zapisanych, np. w rocznym planie placówki.
Cel –