Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego (przykład) Zgodnie z art. 9c ust. 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.) plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200, dalej: Rozporządzenie). Dane osobowe nauczyciela: Imię i nazwisko: Wykształcenie: Nauczany przedmiot: Data rozpoczęcia stażu: Przewidywana data zakończenia stażu: Opiekun stażu: § 6 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola, w tym: przepisów związanych z funkcjonowaniem przedszkola, sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w przedszkolu oraz przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Karta nauczyciela Wrzesień Znajomość procedury awansu zawodowego, plan rozwoju zawodowego Przygotowanie plan rozwoju zawodowego 20 dni od rozpoczęcia zajęć 2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola Analiza dokumentów: statutu przedszkola, programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola, oceniania wewnątrzprzedszkolnego , regulaminu rady pedagogicznej, regulaminu rady rodziców, planu uroczystości I półrocze Notatki dotyczące poznanej dokumentacji 3. Uczestniczenie w pracach organów przedszkola związanych z realizacją jego podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań Wdrażanie wymagań edukacyjnych, udział w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu nauczycieli, udział w posiedzeniach rady pedagogicznej, praca w zespole przedmiotowym nauczycieli Na bieżąco Uwagi na temat oceniania wewnątrzprzedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych, notatki z posiedzeń rady pedagogicznej, notatki do planu pracy zespołu przedmiotowego nauczycieli 4. Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji Analiza dokumentów: dziennika zajęć, księgi zarządzeń, protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej i innych I półrocze Prawidłowo prowadzona dokumentacja 5. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami BHP w przedszkolu oraz przepisami ochrony przeciwpożarowej Zapoznanie się z Rozporządzeniem MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz z instrukcją przeciwpożarową I półrocze Notatki na temat poznanej dokumentacji 6. Rozpoznanie problemów środowiska dziecka Zapoznanie z dokumentami zgromadzonymi w przedszkolu: programem wychowawczo-profilaktycznym, opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, nawiązanie współpracy z pedagogiem, rozmowy z innymi nauczycielami, kontakty z rodzicami wychowanków (indywidualne rozmowy, zebrania) Na bieżąco Notatki na temat poznanej dokumentacji, dziennik spotkań z pedagogiem, opracowanie tematyki spotkań z rodzicami, protokoły spotkań z rodzicami, karty pracy dla rodziców 7. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w przedszkolu, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami Obserwacja, udział w radach pedagogicznych Wrzesień Odpowiednia organizacja zajęć własnych 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju Przygotowanie zapisów na temat wykonywanych zadań, analiza własnych działań, ocena ich skuteczności, wprowadzenie korekt Na bieżąco Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, konspektów zajęć 9. Przygotowanie projektu sprawozdania Formułowanie wniosków dotyczących realizacji planu rozwoju oraz zmian, które nastąpiły w wyniku jego wprowadzenia i osiągniętych celów 7 dni od dnia zakończenia stażu Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju 10. Przygotowanie do wystąpienia przed komisją Selekcja wybranego materiału Po zakończeniu stażu Notatki do wystąpienia § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Uczestniczenie (jako obserwator) w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie ich z prowadzącym obserwowane zajęcia. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli Obserwacja lekcji według wcześniej opracowanych zasad, omówienie i zapisanie wyników obserwowanych zajęć Raz w miesiącu według ustalonego harmonogramu Prowadzenie dziennika obserwowanych zajęć, wnioski z obserwacji 2. Analiza obserwowanych zajęć Autorefleksja, formułowanie wniosków do dalszej pracy Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji 3. Obserwowanie zajęć pod kątem realizacji przedstawionych celów Autorefleksja, rozmowy z opiekunem stażu, próba wstępnej oceny własnych osiągnięć pedagogicznych Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji § 6 ust. 1 pkt 3 oraz § 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia Prowadzenie zajęć z dziećmi w obecności opiekuna stażu (w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu) oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Wstępna ocena własnych umiejętności Autorefleksja, rozmowa z dyrektorem przedszkola, opiekunem stażu, współpracownikami na temat wymagań stawianych pracownikom rozpoczynającym staż I półrocze Określenie rzeczywistej długości stażu, adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Bezpośrednia rozmowa, ustalenie form wzajemnej współpracy, zawarcie kontraktu Wrzesień Znajomość zasad współpracy, prowadzenie dziennika spotkań z opiekunem stażu 3. Opracowanie we współpracy z opiekunem stażu planu rozwoju zawodowego Rozmowa z opiekunem stażu na temat kierunku pracy dydaktycznej i wychowawczej w celu stworzenia planu rozwoju zawodowego Wrzesień Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego 4. Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna lub dyrektora Opracowanie scenariuszy lekcji, konsultacja, analiza, ewaluacja Raz w miesiącu, według ustalonego harmonogramu Wnioski i uwagi do realizacji, scenariusze 5. Samoocena efektywności własnej pracy Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności dydaktycznej i wychowawczej Na bieżąco Autorefleksja, adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu 6. Wyrabianie umiejętności omawiania i analizy zajęć wychowawczych Analiza zajęć pod kątem realizacji zamierzonych celów, wprowadzonych metod, doboru właściwych form pracy z dzieckiem, wprowadzonych materiałów dydaktycznych oraz sposobów ewaluacji zamierzonych celów Na bieżąco Autorefleksja, adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu 7. Zdobycie informacji na temat opinii dzieci o poziomie prowadzenia zajęć Przeprowadzenie ankiety wśród dzieci Pod koniec obu semestrów Wyciągnięcie wniosków, ewentualna zmiana w koncepcji niektórych elementów prowadzenia lekcji § 6 ust. 1 pkt 4 oraz § 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia Uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy, umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu Udział w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i przedszkola Na bieżąco Karta dokumentowania szkolenia zawodowego, potwierdzenie ukończenia form doskonalenia 2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego Zapoznanie się z ofertą szkoleniową placówek doskonalenia nauczycieli, udział w warsztatach, szkoleniach konferencjach metodycznych dla nauczycieli Na bieżąco Karta dokumentowania szkolenia zawodowego, potwierdzenie ukończenia form doskonalenia 3. Samodzielne studiowanie literatury, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań Autorefleksja, samoocena, zbieranie i gromadzenie informacji w oparciu o przeczytaną literaturę, lektura czasopism oraz książek o tematyce pedagogicznej i psychologicznej, spotkanie warsztatowe z opiekunem stażu Na bieżąco Zeszyt lektur 4. Wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie doskonalenia zawodowego do prowadzenia zajęć Przeprowadzenie zajęć Na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w szczególności realizację podstawy programowej. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Nabycie umiejętności przygotowania zajęć wychowawczych Przygotowanie zajęć pod kątem realizacji statutowych zadań przedszkola oraz podstawy programowej Na bieżąco Wpisy w dziennikach zajęć 2. Przygotowanie scenariuszy zajęć, które pozwolą wspomagać pracę oraz weryfikować umiejętności metodyczne i merytoryczne Analiza materiałów metodycznych. Opracowanie tematów, zakresu i terminów tych zajęć Na bieżąco Zgromadzone scenariusze zajęć, wnioski i uwagi do realizacji § 6 ust. 2 pkt 3 w związku z § 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Umiejętność rozpoznawania potrzeb dzieci oraz indywidualizowania nauczania, umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Obserwacja, analiza możliwości dziecka Obserwacja postępów dzieci, ich reakcji na wprowadzone metody nauczania, przygotowanie testów, przeprowadzenie sprawdzianów Na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu 2. Przygotowanie zajęć zindywidualizowanych pod kątem potrzeb dzieci Przeprowadzenie zajęć uwzględniających specyficzne potrzeby i umiejętności dzieci Na bieżąco Adnotacje w dziennikach lekcyjnych, dziennik spotkań z opiekunem stażu 3. Branie udziału w szkoleniowych radach pedagogicznych, których celem jest przybliżenie problematyki pracy z dzieckiem trudnym jak i jego rodzicem Udział w posiedzeniach rady W czasie posiedzeń rady pedagogicznej Protokół rady pedagogicznej § 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Ocena własnych umiejętności informatycznych Autoanaliza – wstępna ocena własnych umiejętności informatycznych oraz przedszkolnej bazy informatycznej koniecznej do planowania pracy z dziećmi i do własnego rozwoju Na bieżąco Dziennik spotkań z opiekunem stażu 2. Doskonalenie umiejętności wykorzystania w pracy przedszkola technologii komputerowej i informacyjnej Wykorzystanie umiejętności w zakresie obsługi podstawowych programów pakietu MS Office oraz internetu Na bieżąco Dziennik spotkań z opiekunem stażu 3. Korzystanie z programów komputerowych i internetu w praktyce przedszkolnej Za pomocą pakietu MS Office przygotowanie materiałów dydaktycznych, testów, kart pracy, sprawozdań oraz scenariuszy lekcji i uroczystości przedszkolnych Na bieżąco Przygotowane materiały § 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia Znajomość środowiska wychowanków i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Poszerzenie oferty przedszkola w zakresie zajęć pozalekcyjnych Organizowanie spotkań z dziećmi i pogadanek Na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach Przyjęto do realizacji: Złożono projekt planu zawodowego: Data: Data: Podpis dyrektora: Podpis nauczyciela: