Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sztuka dokonywania wyborów. Część II
Opracowała: dr Marta Majorczyk, pedagog, doradca rodzinny (Family Counselling Poland), psychoterapeuta,
edukator prorozwojowy, trener, wykładowca akademicki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki i Psychologii na
Wydziale Studiów Społecznych WSB z siedzibą Poznaniu, pracownik niepublicznej poradni psychologiczno-
-pedagogicznej przy USWPS w Poznaniu
Poniżej przedstawiono metody i techniki służące usprawnieniu procesu podejmowania
decyzji.
Technika „inny punkt widzenia”
W tej technice chodzi o to, aby zobaczyć i zrozumieć opinie czy stanowiska innych osób do
danego przedmiotu lub sytuacji. Zdarza się, że nasze opinie mogą się wykluczać, ale dzięki
zestawieniu własnych poglądów z wyobrażeniami innych osób na dany temat można poznać
i w przyszłości przewidzieć konsekwencje działań.
Zasady stosowania tej techniki są bardzo proste. Należy przygotować listę osób, które odczują
konsekwencje obmyślonego przez nas działania, a następnie zadać sobie pytanie przy każdej
osobie: „Co pomyśli ta osoba o tych konsekwencjach?”, „Jakie poglądy ma ta osoba na ten
temat?”, „Co ma dla nich szczególne znaczenie?”. W ten sposób badamy, kogo i w jaki
sposób dotyczą konsekwencje naszego działania. Poniżej podano przykład zastosowania tej
techniki.
Przykład
Dziecko zachowało się niegrzecznie w stosunku do nauczyciela i ma teraz kłopoty. Poniższe
pytania dotyczą tego, jak tę sytuację widzi:
• samo dziecko: „I co teraz będzie?”, „Co powiedzą na ten temat moi rodzice?”, „Co
sobie o mnie pomyślą?”, „Jaką dostanę karę w domu?”, „Jak mocno rodzice będą na
mnie źli?”, „Dlaczego tak się zachowałem?”,
• jego koledzy: „Dlaczego Janek tak się zachował?”, „Co on chce tym zachowaniem
zyskać?”, „Czy przez niego Iksiński znowu zrobi nam wejściówkę?”,
• sam nauczyciel: „Dlaczego Janek tak się zachował?”, „Co on chce tym zachowaniem
zyskać?”, „Co się z tym chłopcem stało?”, „Gdzie leży przyczyna jego zachowania?”,
„Co zrobiłam/zrobiłem źle?”, „Jak mam z tym chłopcem teraz postąpić?”, „Z kim
mam rozmawiać?”, „Czy mam to zgłosić dyrektorowi?”, „Co ja teraz czuję?”,
• rodzice: „Dlaczego syn tak się zachował?”, „Co się z tym dzieckiem stało?”,
„Dlaczego stwarza nam problemy?”, „Czy wyrzucą go ze szkoły?”.
Technika „zalety, wady i to, co interesujące”
Za pomocą tej techniki można przyjrzeć się problemowi z różnych stron, gdyż poszerza pole
widzenia przestrzeni problemowej. W ten sposób dokonuje się rozeznania sytuacji
decyzyjnej. Jest to narzędzie ukierunkowujące naszą uwagę najpierw na zalety, następnie na
wady, a na koniec na punkty wzbudzające zainteresowanie. Ćwiczenie to powinno trwać
najwyżej do dwóch, trzech minut. Dla każdego obiektu tworzy się trzy listy: listę zalet, listę
wad i listę tego, co interesujące.
Najpierw należy sformułować problem, następnie stworzyć listę zalet – mamy na to minutę
(„Jakie to ma zalety?”). Następnie trzeba stworzyć listę wad przez kolejną minutę („Jakie to
ma wady?”). Na koniec należy odpowiedzieć na pytanie: „Co jest w tym interesującego?”.
Można także udzielić odpowiedzi na dodatkowe pytania: „Ciekawe, co by się stało,
gdyby…”, „Ciekawe, do czego to prowadzi?”, „ Ciekawe, co by było, gdyby...”.
Technika „skutki i następstwa”
Ta technika pozwoli nam ustalić, jakie będą następstwa określonego rozwiązania naszego
problemu. Wystarczy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
• „Czy twoja propozycja rozwiązania się powiedzie?”,
• „Jakie korzyści przyniesie to rozwiązanie?”,
• „Jakie jest ryzyko związane z tym rozwiązaniem?”,
• „Jakie są korzyści związane z realizację propozycji rozwiązania?”,
• „Jakie koszty pociąga za sobą realizacja tego, a nie innego rozwiązania?”,
• „Jaki jest najgorszy wariant?”,
• „Jaki może być optymalny wariant?”,
• „Jaki wariant jest najbardziej prawdopodobny?”,
• „Jakie są zagrożenia?”,
• „Jakie są czynniki wspomagające?”,
• „Jakie są skutki: bezpośrednie, krótkoterminowe, średnioterminowe,
długoterminowe?”,
• „W jakim stopniu jestem pewny przyszłych wydarzeń?”.
Technika „drzewko decyzyjne”
Tę technikę można wykorzystać, kiedy trzeba podjąć decyzję w sytuacji trudnej
i niejednoznacznej. Można ją stosować podczas analizy i dla lepszego zrozumienia motywów,
którymi ktoś kierował się przy podejmowaniu ważnej decyzji w przeszłości. Stosowanie
drzewka decyzyjnego umożliwia dziecku wyjaśnianie kontrowersyjnych decyzji
i podsumowanie zdobytych wiadomości w atrakcyjnej formie.
W pierwszej kolejności należy określić problem, który będzie przedmiotem analizy.
Następnie ustalamy możliwe dwa bądź trzy warianty rozwiązania tego problemu i
wypisujemy ich negatywne i pozytywne skutki (niebezpieczeństwa i korzyści).
W czasie wykonywania powyższych działań można wykorzystywać schemat nr 1, który jest
załącznikiem do tekstu.
Model OODA Loop
Autorem metody jest John Boyd. Stworzona została na potrzeby podejmowania decyzji
podczas walki powietrznej, obecnie wykorzystywana jest w biznesie czy w rozwoju
osobistym. Pozwala na dokładne sprawdzenie, czy podjęte działania przynoszą zamierzone
skutki. Metoda polega na:
• stosowaniu obserwacji (O), a więc gromadzeniu danych; pomocne mogą być tu
pytania: „Jak decyzja wpłynie na mnie?”, „Jak decyzja wpłynie na otoczenie?”, „Co
może mi pomóc?”, „Kto może mi pomóc?”, „Co się stanie, gdy podejmę decyzję
później?”, „Co się stanie, gdy jej nie podejmę?”,
• orientacji (O), a więc zebraniu wszystkich danych i nałożeniu ich na rzeczywistość,
przepracowaniu ich przez nasze doświadczenie; należy tutaj szczególnie zwrócić
uwagę na: cechy wrodzone i dziedziczone, umiejętność analizy i syntezy,
uwarunkowania kulturowe, doświadczenie, bieżące informacje,
• podjęciu decyzji (D) na podstawie zebranych informacji; każde nowe dane, które się
pojawią mają wpływ na decyzję i jest ona ciągle modyfikowana,
• podjęciu działania (A) w oparciu o wcześniej wypracowany plan.
Istotą tej metody jest synchronizacja między: obserwacją a orientacją, orientacją a decyzją –
działaniem oraz monitorowanie wpływu podejmowanych działań przez obserwację.
Technika „ryzyko i zysk”
Dzięki zastosowaniu tej techniki szybko „odsiejemy” możliwe warianty rozwiązania sytuacji
problemowej. Wystarczy, że w przypadku każdej pojawiającej się możliwości udzielimy
odpowiedzi na dwa pytania: „Co najgorszego może się zdarzyć jako skutek takiej decyzji?”
oraz „Co najlepszego może się zdarzyć jako skutek takiej decyzji?”.
W ten sposób otrzymuje się dwa przeciwstawne sobie plany działań, które należy poddać
ocenie w skali 1–10 lub w procentach. Następnie eliminujemy te warianty, w których
potencjalne ryzyko jest wysokie, natomiast zysk niewielki, a potencjalne ryzyko jest nie do
zaakceptowania, np. utrata życia czy zdrowia, istnieje większe prawdopodobieństwo
urealnienia najgorszego wariantu niż najlepszej opcji.
Technika CISAN (Can I sleep at night?)
Kolejna łatwa technika do zastosowania. Jej celem jest eliminacja rozważanych opcji, która
polega na udzieleniu odpowiedzi na dwa pytania dla każdego wariantu możliwości: „Czego
będę żałować, jeśli zdecyduję się na to rozwiązanie?”, „Czego będę żałować, jeśli nie
zdecyduję się na to rozwiązanie?”.
Technika „pozytywy vs. negatywy”
Na kartce należy narysować tabelę z dwoma kolumnami. W pierwszej kolumnie zapisuje się
pozytywne konsekwencje danego wariantu, a w drugiej wszystkie negatywne skutki, co do
których jesteśmy przekonani, że wystąpią. Ta technika pozwala nam skupić uwagę na
bezpośrednich i pewnych skutkach danego wyboru. Każdą konsekwencję można ocenić za
pomocą skali 1–5, gdzie 1 oznacza nieważne, 5 znaczy bardzo ważne. Otrzymujemy w ten
sposób bilans i możemy zorientować się, który wybór ma najwięcej znaczących i
pozytywnych skutków w porównaniu z negatywnymi.
Polecamy poradniki o sztuce dokonywania wyborów:
• P. Cavedini, Jak podejmować właściwe decyzje?, Kraków 2007.
• R. Dawson, Sekrety podejmowania trafnych decyzji, Warszawa 2008.
• G. Klein, Sztuka podejmowania decyzji. Dlaczego mądrzy ludzie dokonują złych wyborów,
Gliwice 2010.
• L. Koejkiny, Same słuszne decyzje, Poznań 2011.
• P. Motyl, Labirynt. Sztuka podejmowania decyzji, Warszawa 2015.
• S. McClatchy, Decyduj. Zrób to sam, zanim inni podejmą decyzję za ciebie, Warszawa
2016.
• R. Steinhouse, Podejmowanie decyzji. Co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby podejmować
właściwe decyzje, Warszawa 2012.
Bibliografia:
• M. Marszał-Wiśniewska, Wychowawcze uwarunkowania orientacji na stan: jak
można nie wykształcić silnej woli?. „Przegląd Psychologiczny” 2001, nr 4, t. 44.
• D. Piórecka, Model podejmowania decyzji OODA Loop, https://coaching4smart.
wordpress.com/tag/podejmowanie-decyzji/ (dostęp: 25.07.2019).
• R. Polana, Ch. Ruff i in., The precision of value-based choices depends causally on
fronto-parietal phase coupling, https://www.nature.com/articles/ncomms9090 (dostęp:
25.07.2019).
• K. Romanowicz, Techniki wspomagające podejmowanie decyzji, http://szkola-
facylitacji.com.pl/2016/08/29/techniki-wspomagajace-podejmowanie-decyzji/ (dostęp:
26.07.2019).
• W. Walczak, Czynniki i uwarunkowania wpływające na decyzje w zarządzaniu
organizacją. „E-mentor” 2012, nr 3(45).
Schemat nr 1. Drzewko decyzyjne
Cele i wartości
Pozytywne skutki rozwiązania
1.
2.
Negatywne skutki rozwiązania
1.
2.
Możliwe rozwiązania
1.
2.
Problem