Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Aktualności prawne 10.08–10.09.2019 r.
Weszły w życie/zostały zmienione/zostały opublikowane
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Rozporządzenie MEN z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2019 r. poz. 1664) Celem nowelizacji jest przede wszystkim dostosowanie zasad prowadzenia dokumentacji szkolnej do zmian wprowadzonych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.) w zakresie funkcjonowania branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych. Nowym rozwiązaniem jest umożliwienie prowadzenia przez szkoły i placówki odpowiednio księgi ewidencji dzieci i młodzieży, księgi uczniów, księgi słuchaczy oraz księgi wychowanków także w postaci elektronicznej Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1663) Rozporządzenie powiela większość rozwiązań z poprzedniego aktu prawnego. W stosunku do dotychczasowych przepisów przewiduje się m.in.:
• zmianę terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych SIO,
• rozszerzenie zakresu danych dotyczących rodzajów opinii,
• doprecyzowanie zakresu danych dotyczących liczby uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
• rozszerzenie zakresu danych o liczbę uczniów korzystających ze świetlicy szkolnej według klas Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2019 (Dz.U. z 2019 r. poz. 1662) Zmiana Rozporządzenia jest konsekwencją zmian wprowadzonych w Ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1530 ze zm.), na mocy Ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287), w zakresie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej, podwyższenia wynagrodzeń nauczycieli o 9,6 proc. w okresie od 1 września 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. oraz wprowadzenia świadczenia na start dla nauczyciela stażysty Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2019 r. poz. 1661) W Rozporządzeniu zawarte się zmiany o charakterze dostosowującym, polegające na wprowadzeniu wymagania, aby osoby zajmujące stanowisko dyrektora, wicedyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w przedszkolu, szkole i placówce oraz ich zespole posiadały co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy, uzyskaną w okresie ostatnich pięciu lat pracy, a nie – jak dotychczas – co najmniej dobrą ocenę pracy uzyskaną – w przypadku dyrektora – w okresie ostatnich pięciu lat pracy, w przypadku wicedyrektora – w okresie ostatnich czterech lat pracy, a w przypadku nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze – w okresie ostatnich trzech lat pracy Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1654) Zgodnie ze zmienionym Rozporządzeniem nauczycielowi, któremu powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy, doradcy metodycznego, opiekuna stażu lub nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym, będzie przysługiwał dodatek funkcyjny w łącznej wysokości do 20 proc. min. stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, odpowiednio do posiadanego przez niego poziomu wykształcenia i stopnia awansu zawodowego, ustalonej na podstawie art. 30 ust. 5 KN, z uwzględnieniem art. 34a ww. Ustawy. Dodatek z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy nie będzie mógł być niższy niż 300 zł Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1653) Nowe Rozporządzenie, w stosunku do dotychczas obowiązującego aktu prawnego, wprowadza zmiany w zakresie:
• wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowane ze środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 KN,
• wydatków, trybu i kryteriów przyznawania środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 KN,
• szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz.U. z 2019 r. poz. 1652) Konieczność wydania nowego Rozporządzenia wynika z wejścia w życie zmian w upo. Najważniejsze zmiany dotyczą:
• uwzględnienia zmiany dotychczasowej nazwy „szkolne punkty konsultacyjne” na „szkoły polskie”,
• uzupełnienia ram programowych kształcenia uzupełniającego o treści dla klas na poziomie 4-letniego liceum uzupełniającego Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 22 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1648) Nowe Rozporządzenie określa warunki wynagradzania egzaminatorów biorących udział w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego oraz, stosownie do nowego brzmienia upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 13 uso., asystentów technicznych, którzy mogą brać udział w przeprowadzaniu części praktycznej egzaminu zawodowego, której rezultatem końcowym wykonania zadania lub zadań egzaminacyjnych jest wyrób lub usługa Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1647) Rozporządzenie określa m.in.:
• tryb wyznaczania składu Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego,
• tryb i sposób działania Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz.U. z 2019 r. poz. 1641) Wydanie nowego Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania do rozwiązań przyjętych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W związku z możliwością przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej jednego typu do szkoły publicznej tego samego typu albo innego typu, określono także szczegółowe warunki wyrównywania różnic wynikających z realizacji przewidzianych dla danego typu szkoły ramowych planów nauczania oraz realizowanych w danym typie szkoły programów nauczania w tym zakresu rozszerzenia przyjętego w oddziale szkoły, do którego uczeń przechodzi Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1637) Pod względem zawartości merytorycznej nowe Rozporządzenie, w porównaniu z regulacją z 2017 r., powtarza uregulowania dla zawodów: plastyk, aktor scen muzycznych, muzyk i tancerz. Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim załącznika nr 3 określającego podstawę programową w zawodzie aktor cyrkowy. Wprowadzonych zostało również kilka zmian o charakterze porządkującym Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 19 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1634) Zmiany wprowadzane w Rozporządzeniu mają charakter dostosowujący i polegają w szczególności na dodaniu, że ogłoszenie konkursu zawierające wskazanie wymaganych dokumentów zawiera również – w przypadku nauczyciela akademickiego – obowiązek złożenia oświadczenia, że nie był on prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668). Jednocześnie wprowadzono zmiany w terminologii dotyczącej dokumentów potwierdzających ukończenie form z zakresu zarządzania, wymaganych od kandydata na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1627) Konieczność nowelizacji wynika ze zmian wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Zmiany dotyczą m.in.:
• uwzględnienia w treści Rozporządzenia zastąpienia szkolnych punktów konsultacyjnych z dniem 1 września 2019 r. szkołami polskimi,
• zasad prowadzenia monitorowania przez kuratorów oświaty,
• zmian w sposobie funkcjonowania szkół niepublicznych Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1625) W związku ze zmianami wprowadzonymi w KN, polegającymi m.in. na zmianie art. 6a, w zakresie:
• odejścia od określania, w drodze rozporządzenia, szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczycieli,
• rozdzielenia oceny pracy od awansu zawodowego nauczycieli (ocena pracy nauczycieli nie będzie uwzględniała dorobku zawodowego za okres stażu)
– konieczne stało się wydanie nowego Rozporządzenia Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1650) W związku ze zmianami w KN w Rozporządzeniu wprowadza się zmiany dostosowujące, polegające na zastąpieniu:
• przedstawianej przez opiekuna stażu opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu projektem oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,
• przedkładanej przez nauczyciela w postępowaniu kwalifikacyjnym lub egzaminacyjnym kopii karty oceny pracy kopią oceny dorobku zawodowego,
• komisji egzaminacyjnej powoływanej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego komisją kwalifikacyjną Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 22 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1624) Wydanie nowego Rozporządzenia wynika ze zmiany wprowadzonej do upo. Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w delegacji ustawowej zawartej w art. 113 upo., polegającej na konieczności określenia w Rozporządzeniu wydawanym na podstawie art. 113 tej Ustawy organizacji tygodnia pracy szkoły artystycznej, w tym przypadków, w których kształcenie w formie dziennej może odbywać się przez 6 dni w tygodniu (dodany pkt 9). Niniejsza zmiana weszła w życie 1 września 2019 r. Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1609) Zmiana wynika z konieczności dostosowania przepisów do regulacji zawartych w upo., wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw oraz przepisów wydanych na podstawie art. 111 ww. Ustawy. Wprowadzone zmiany wymagają uchylenia przepisów dotyczących łączenia klas w szkołach zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, gdyż od 1 września 2019 r. nauczanie w klasach łączonych będzie odbywało się zgodnie z art. 96 ust. 6 upo. oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 2019 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach polskich oraz w publicznych szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1599) Wydanie nowego Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania przepisów do zmian w upo. 1 września 2019 r. szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej stały się szkołami polskimi Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 14 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1587) Rozporządzenie zakłada zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli o 9,6 proc. od 1 września 2019 r. Zmienione przepisy w sposób jednoznaczny przesądzają również o konieczności przyznania nauczycielom opiekującym się oddziałem przedszkolnym dodatku funkcyjnego Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie wzoru zaświadczenia o odbyciu stażu uczniowskiego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1583) Rozporządzenie określa wzór zaświadczenia o odbyciu stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ust. 24 upo. Wprowadzenie wzoru zaświadczenia ma na celu ujednolicenie sposobu dokumentowania przebiegu stażów uczniowskich oraz uwzględnienie w zaświadczeniu niezbędnych informacji Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 1575) Konieczność wprowadzenia zmian wynikała z nowelizacji upo. Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W związku z ww. zmianami niezbędne było dostosowanie przepisów Rozporządzenia do regulacji zawartych w ww. Ustawie, w szczególności dotyczących przekształcenia dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centra kształcenia zawodowego oraz wprowadzenia od roku szkolnego 2019/2020 egzaminu zawodowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 7 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1557) W ramach procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych SIO wprowadzono możliwość przyznawania danych dostępowych do ww. bazy w danej jednostce przez upoważnionego na piśmie (przez kierownika podmiotu zobowiązanego do przekazywania danych do bazy danych SIO) pracownika tej jednostki. Aktualnie upoważniony pisemnie przez kierownika jednostki do przyznawania danych dostępowych do bazy danych SIO pracownik będzie mógł, pod warunkiem, że sam będzie miał przyznane dane dostępowe, przyznawać dane dostępowe do bazy danych SIO innym pracownikom upoważnionym przez kierownika podmiotu do dostępu do bazy danych SIO. Nowelizacja Rozporządzenia wprowadza zmiany dostosowujące do nowego rozwiązania Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2019 r. poz. 1539) Zmiana Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania jego przepisów do zmienionych przepisów określających typy szkół oraz klasy w poszczególnych latach szkolnych, w których dotychczas obowiązująca podstawa programowa kształcenia w zawodach będzie miała zastosowanie do końca roku szkolnego 2021/2022 Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1536) Rozporządzenie dostosowuje brzmienie przepisów do zmienionego sposobu określenia typów szkół i klas w poszczególnych latach szkolnych, do których będzie miała zastosowanie dotychczas obowiązująca klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1533) Nowelizacja wynika m.in. z zastąpienia dotychczasowych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego centrami kształcenia zawodowego. Zmienione Rozporządzenie będzie obejmowało jedynie kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów kompetencji ogólnych. Doprecyzowano również przepisy stanowiące podstawę prawną dla przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla osób, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1322) Nowelizacja Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania do rozwiązań przyjętych w upo. 1 września 2019 r. Od tego dnia doradztwo zawodowe będzie realizowane w szkołach, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej i innych formach wychowania przedszkolnego. Natomiast rezygnuje się z realizacji doradztwa zawodowego w placówkach kształcenia ustawicznego, kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego Szkoły publiczne
Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287) Nowelizacja dotyczy m.in. sposobu oceniania pracy nauczycieli, trybu awansu zawodowego, zawierania umów o pracę na czas określony z nauczycielami, zasad ustalania dodatku za wychowawstwo, przyznawania jednorazowego świadczenia na start Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1247) Rozporządzenie określa ramowe plany nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 991) Rozporządzenie określa podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Przepisy Rozporządzenia stosuje się, począwszy od:
• roku szkolnego 2019/2020 w:
o klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się 1 września 2019 r. lub 1 lutego 2020 r.,
o semestrze I szkoły policealnej,
o klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum,
o klasie I pięcioletniego technikum;
• roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia – a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 717) Rozporządzenie określa klasyfikację zawodów szkolnictwa artystycznego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 652) Potrzeba wydania nowego aktu wykonawczego wynika ze zmiany upoważnienia Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Od 1 września 2019 r. szkoły prowadzące kształcenie zawodowe będą mogły prowadzić trzy spośród pięciu rodzajów form pozaszkolnych określonych w art. 117 ust. 1a upo., tj. kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych oraz turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników. Równocześnie przewidziano konsolidację zasobów techno-dydaktycznych dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w ramach nowego rodzaju jednostki organizacyjnej systemu oświaty umożliwiającej uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, tj. centrum kształcenia zawodowego (art. 2 pkt 4 upo.). Wydane na podstawie upoważnienia ustawowego regulacje zachowują rodzaje dotychczas funkcjonujących publicznych placówek kształcenia ustawicznego oraz ich zadania. Tak jak dotychczas publicznymi placówkami kształcenia ustawicznego są centra kształcenia ustawicznego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639) Rozporządzenie określa ramowe plany nauczania dla publicznych szkół. W stosunku do dotychczas obowiązujących planów zmianie ulega organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej. Szkoły policealne – od 1 września 2019 r., a branżowe szkoły II stopnia – od 1 września 2020 r., będą funkcjonowały bez podziału na szkoły dla młodzieży i szkoły dla dorosłych, a kształcenie w nich będzie prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502) Zmiany dotyczą dostosowania przepisów Rozporządzenia do nowej delegacji ustawowej – przepis art. 111 pkt 14 otrzymał nowe brzmienie: „organizację tygodnia pracy szkoły, z uwzględnieniem kształcenia w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, w tym przypadki, w których kształcenie w formie dziennej może odbywać się przez 6 dni w tygodniu” Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 25 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 413) W Rozporządzeniu wprowadzono zmiany doprecyzowujące, zgodnie z którymi oddziały sportowe i oddziały mistrzostwa sportowego mogą być tworzone jedynie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie w formie dziennej (tj. szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, liceach ogólnokształcących dla młodzieży, technikach, branżowej szkole I stopnia). Równocześnie szkołami sportowymi i szkołami mistrzostwa sportowego mogą być, analogicznie, ww. szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe, prowadzące kształcenie w formie dziennej Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego [z 18 kwietnia 2002 r. – przyp. aut.] (Dz.U. z 2019 r. poz. 402) Zmiana ma charakter dostosowujący i wynika z faktu, że uczniowie dotychczasowych czteroletnich techników, którzy rozpoczną edukację od roku szkolnego 2019/2020, będą przystępować do egzaminu zawodowego. Równocześnie uczniowie dotychczasowych czteroletnich techników, którzy rozpoczęli naukę przed rokiem szkolnym 2019/2020, będą przystępowali do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Z tego powodu w zmienianym Rozporządzeniu powinny znaleźć się nazwy obu egzaminów Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2019 r. poz. 391) Nowe Rozporządzenie określa:
• warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu,
• przeznaczenie środków finansowych, które szkoły prowadzące kształcenie zawodowe przekazują podmiotom przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu,
• kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia,
• ramowy program kursu pedagogicznego dla instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz zakres informacji, jakie umieszcza się na zaświadczeniu wydawanym po ukończeniu tego kursu Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373) Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 21 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 372) Konieczność nowelizacji związana jest z wprowadzeniem Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw zmian w zakresie kształcenia zawodowego. W art. 94 ww. Ustawy określono typy szkół, w których od roku szkolnego 2019/2020 stosuje się nową podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. W myśl tych przepisów nową podstawę programową będą realizowali uczniowie w klasie I (i kolejnych) dotychczasowego czteroletniego technikum, którzy rozpoczną kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325) Rozporządzenie określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego oraz zadania doradcy zawodowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2019 r. poz. 323) Rozporządzenie zmieniające wprowadza zapisy dostosowujące w związku z reformą szkolnictwa zawodowego Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2019 r. poz. 322) Rozporządzenie zmieniające wprowadza zapisy dostosowujące w związku z reformą szkolnictwa zawodowego Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 321) Rozporządzenie uwzględnia rozwiązania dotyczące zmian wprowadzonych w prawie:
• zmiana dotycząca szkół dla dorosłych, zgodnie z którą od 1 września 2019 r. tylko szkoły podstawowe i licea ogólnokształcące będą mogły funkcjonować jako szkoły dla dzieci i młodzieży albo dla dorosłych,
• zmiana dotycząca wprowadzenia do systemu oświaty nowej placówki – centrum kształcenia zawodowego oraz umożliwienia, od 1 września 2019 r., publicznej placówce kształcenia ustawicznego i publicznemu centrum kształcenia zawodowego posiadania podporządkowanych im organizacyjnie filii Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 320) Rozporządzenie określa ramowy statut:
• publicznej placówki kształcenia ustawicznego,
• publicznego centrum kształcenia zawodowego Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (Dz.U. z 2019 r. poz. 319) Zmiana polega na dostosowaniu terminologii Rozporządzenia do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 318) Konieczność nowelizacji wynika ze zmian wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw i polega na dostosowaniu przepisów Rozporządzenia do zmian wprowadzonych ww. Ustawą, w szczególności w obszarze kształcenia zawodowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 316) Rozporządzenie określa:
• ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego,
• klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (Dz.U. z 2019 r. poz. 311) Zmiana polega na dostosowaniu terminologii Rozporządzenia do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Szkoły publiczne
Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.) Ustawa nowelizująca, której głównym celem jest reforma szkolnictwa zawodowego, dokonuje również szeregu istotnych zmian w innych obszarach prawa oświatowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1679) Rozporządzenie wprowadza:
• podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej,
• podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum,
• podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 28 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1675) Zmiana Rozporządzenia polega na dostosowaniu jego przepisów do zmian wprowadzanych do uso. na mocy Ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, dotyczących m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, zastrzeżeń do rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w zakresie szkół artystycznych Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1674) Nowe Rozporządzenie zostało opracowane ze względu na nowelizację uso. wprowadzoną art. 2 pkt 61, 62, 64 i 66 Ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w zakresie egzaminu klasyfikacyjnego oraz zastrzeżeń do rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w zakresie szkół artystycznych Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r. poz. 1700) W zakresie merytorycznym nowe Rozporządzenie przewiduje podobne rozwiązania, co dotychczasowa regulacja. Wprowadzono natomiast zmiany do druków z obszaru szkolnictwa branżowego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1707) Nowe Rozporządzenie uwzględnia zmiany wprowadzone Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, polegające m.in. na:
• uregulowaniu sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego w części pisemnej z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu zawodowego,
• dostosowaniu przepisów dotyczących zasad przeprowadzania egzaminu zawodowego w części praktycznej, w tym z wykorzystaniem zadań egzaminacyjnych jawnych, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt. 10 lit. a tiret czwarte uso.,
• określeniu wymagań, jakie musi spełniać asystent techniczny, o którym mowa w art. 44zzzia ust. 1 uso.,
• określeniu zadań asystenta technicznego Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1717) Obecnie w systemie oświaty nie będą funkcjonowały gimnazja, sześcioletnia szkoła podstawowa i zasadnicza szkoła zawodowa, w związku z tym należy dostosować przeprowadzanie egzaminów eksternistycznych do obecnego ustroju szkolnego Szkoły publiczne i niepubliczne