Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Test dla pracowników – styl pracy
W każdym pytaniu zaznacz jedną z podanych odpowiedzi (a, b, c, d).
1. W sytuacja konfliktowych:
a) staram się jak najszybciej zażegnać konflikty, nawet jeśli oznacza to pójście na ugodę, często występuję też w roli mediatora
b) zawsze muszę postawić na swoim
c) szukam wszelkich możliwych rozwiązań, a nawet niestandardowego wyjścia z sytuacji
d) analizuję sytuację z każdej strony, na koniec staram się wyciągnąć wnioski
2. W pracy grupowej zazwyczaj:
a) przyjmuję pozycję obserwatora i nie podejmuję inicjatywy, wykonując powierzone mi przez kogoś obowiązki
b) przyjmuję na siebie rolę lidera
c) mam najlepsze pomysły, inicjuję burzę mózgów, jestem odpowiedzialny za pracę kreatywną
d) przyglądam się bacznie postępom pracy, pilnuję terminu wykonania, jestem odpowiedzialny za raportowanie
3. W pracy indywidualnej zazwyczaj:
a) trzymam się wytyczonej przez przełożonych ścieżki
b) cenię to, że mam 100 proc. wpływu na podejmowane decyzje
c) stawiam na kreatywność i słucham intuicji
d) planuję swoje zadania, nawet jeśli się tego ode mnie nie wymaga z góry
4. W organizacji codziennej pracy:
a) wykonuję polecenia i robię tyko to, co do mnie należy
b) stawiam na samodzielność i nie lubię kontroli
c) czasem panuje chaos, ale z niego zawsze rodzą się najlepsze pomysły
d) wszystko dokładnie planuję i trzymam się tego planu
5. W sytuacjach gdy samodzielnie muszę podjąć ważną decyzję:
a) czuję się nieswojo i boję się konsekwencji złego wyboru
b) jestem stanowczy i zdecydowany
c) słucham swojej intuicji, choć czasem trudno mi się zdecydować
d) dokładnie analizuję sytuację i na podstawie listy plusów i minusów wybieram właściwą opcję
6. W pracy najbardziej cenię:
a) spokój i dobrą atmosferę
b) możliwość samodzielnego podejmowania decyzji i zarządzanie zespołem
c) możliwość rozwoju
d) procedury i narzędzia umożliwiające mi dobre rozplanowanie czasu i sił
7. Gdy działam pod presją czasu:
a) stresuję się, że o czymś zapomnę i nie wykonam dobrze zadania
b) motywuje mnie to do działania, wiem, że muszę stanąć na wysokości zadania, bo zawiodę cały zespół
c) nie jestem w stanie skupić się na dobrym wykonaniu pracy i czuję się stłamszony
d) pomaga mi ścisłe trzymanie się harmonogramu
8. Do pracy najlepiej motywują mnie:
a) przejrzyste zasady pracy i nadzór przełożonych
b) samodzielność w wykonywaniu zadań i podejmowaniu decyzji
c) twórcza atmosfera, sprzyjająca kreatywności
d) dobrze rozpisany harmonogram, wcześniejsza znajomość terminów
9. Pomyłki i porażki:
a) są dla mnie stresujące – boję się nie sprostać wymaganiom przełożonych
b) im wyższe stanowisko, tym bardziej dotkliwe będą dla całego zespołu, więc staram się ich unikać
c) są wpisane w pracę i czasem może wyniknąć z nich coś pozytywnego
d) są możliwe do uniknięcia, jeśli praca zostanie najpierw odpowiednio zaplanowana
10. Gdyby miały być przyznawane nagrody pracownicze, najlepiej pasowałoby do Ciebie odznaczenie:
a) Rzetelny Pracownik
b) Doskonały Lider
c) Szalony Artysta
d) Dobry Strateg
Odpowiedzi:
Najwięcej odpowiedzi a):
W swojej pracy lubisz trzymać się planu i wytyczonych ścieżek. Wykonujesz polecone zadania i nie wychodzisz sam z inicjatywą. Jesteś dobrym pracownikiem i pracodawca często jest z Ciebie zadowolony, jednak nie myślisz o tym, by awansować na stanowiska związane
z większym zakresem odpowiedzialności.
Najwięcej odpowiedzi b):
Jesteś urodzonym liderem, lubisz przewodzić pracą innych osób i sam mieć wpływ na podejmowane decyzje. Sytuacje pracy w grupie stają się dla Ciebie niekomfortowe
w momencie, gdy grupa podejmuje decyzję inną niż Twoja – trudno Ci sobie z tym poradzić. Nie boisz się ryzyka związanego z dużym zakresem odpowiedzialności, chętnie rozwijasz się
i interesuje Cię praca związana z zarządzaniem zespołem.
Najwięcej odpowiedzi c):
W pracy stawiasz na kreatywność. Nie lubisz być ograniczony żadnymi zakazami ani nakazami z góry, kontrola działa na Ciebie demotywująco. Terminy również są dla Ciebie ograniczeniem, a nie pomocą w pracy. Słuchasz zawsze głosu własnej intuicji i jesteś indywidualistą w tym, co robisz.
Najwięcej odpowiedzi d):
Jesteś doskonałym strategiem, lubisz mieć wszystko zaplanowane i poukładane. Niespodziewane zmiany wprowadzają Cię w zakłopotanie. Tworzysz harmonogramy, nawet jeśli się tego od Ciebie nie wymaga – pomagają Ci one w dobrym zaplanowaniu pracy
i dotrzymywaniu wszystkich obowiązków. Masz umysł analityczny i z każdej sytuacji umiesz wyciągnąć jakieś wnioski dla siebie.
Podsumowanie: żaden ze stylów pracy nie jest lepszy ani gorsy – pracownicy przejawiający cechy z każdej z czterech omówionych grup – są potrzebni i wiele mogą wnieść do zespołu. Warto poznawać swoje mocne i słabe strony i przede wszystkim odpowiednio wykorzystywać swoje naturalne predyspozycje.