Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Test dla pracowników – asertywność
Część I. Czy wiesz, czym jest asertywność?
Niniejszy test pozwoli Ci lepiej zrozumieć, czym jest asertywność i jak wyrażać swoje zdanie w sposób asertywny. Poniżej znajduje się pięć ogólnych pytań dotyczących asertywności
i sprawdzających Twoją wiedzę w tym zakresie. Prosimy o wybór jednej odpowiedzi.
1. Czy wiesz, co oznacza „asertywność”?
a) Odmawianie prośbom innych (szefa, współpracowników itp.)
b) Wyrażanie własnego zdania bez intencji zranienia innych i obrona własnych granic, jednakże bez zachowań agresywnych
c) Sprzeciw wobec zdania innych osób w sytuacjach zawodowych i prywatnych
2. Przeciwnością zachowań asertywnych są zachowania:
a) Uległe
b) Agresywne
c) Mogą być zachowania zarówno uległe, jak i agresywne
3. Odpowiedzi asertywne:
a) Muszą zawierać słowo „nie”
b) Wynikają z dbałości o własne granice
c) Związane są z postawą agresywną
4. Które z poniższych zdań jest według Ciebie wyrażone w sposób asertywny?
a) Nie będę dłużej znosił twoich spóźnień – nie życzę sobie więcej takiego zachowania
b) Przez twoje spóźnienia ciągle dostaje mi się od dyrekcji. Nie może być tak, że to ja ponoszę odpowiedzialność za twoje ciągłe problemy z terminowością
c) Czuję się niezręcznie, kiedy przez twoje opóźnienia muszę przesunąć ważne terminy. Prosiłbym na przyszłość o większą terminowość w wykonywaniu wspólnych zadań
5. Prawidłowo skonstruowana odpowiedź asertywna powinna zawierać elementy takie jak:
a) Wyrażenie własnego zdania oraz uzasadnienie odwołujące się do naszych emocji
b) Wyrażenie własnego zdania i uzasadnienie odwołujące się do postawy osoby, która żąda od nas danej rzeczy
c) Jedynie słowo „nie” lub inną odmowę wyrażoną w inny sposób
Cześć I – właściwe odpowiedzi:
1. b)
Asertywność oznacza wyrażanie własnego zdania bez intencji zranienia innych i obronę własnych granic – bez zachowań agresywnych.
2. c)
Przeciwieństwem zachowań agresywnych mogą być zarówno zachowania uległe (zgoda pomimo wewnętrznego sprzeciwu), jak i agresywne (wyrażenie sprzeciwu w sposób agresywny nie jest zachowaniem asertywnym, ponieważ zawiera element intencji zranienia drugiej osoby).
3. b)
Odpowiedzi asertywne wynikają z dbałości o własne granice. W zależności od sytuacji nie muszą zawierać słowa „nie” (mogą być to np. prośby skierowane do innych w sposób asertywny) i nie są z natury agresywne.
4. c)
Przykład a) oraz b) nie odwołuje się do naszych uczuć, z których wynika zachowanie asertywne, jest jedynie wyrażeniem sprzeciwu w stosunku do jakiejś sytuacji. Natomiast odpowiedź c): „Czuję się niezręcznie, kiedy przez twoje opóźnienia sam muszę przesunąć ważne terminy. Prosiłbym na przyszłość o większą terminowość w wykonywaniu wspólnych zadań” spełnia warunki odpowiedzi asertywnej, bowiem zawiera odwołanie do naszych emocji, a dodatkowo także jasno wyrażoną prośbę o zmianę zachowania na przyszłość.
5. a)
Zdanie wyrażone w sposób asertywny, musi zawierać uzasadnienie odwołujące się do naszych uczuć, nie do czynników zewnętrznych (np. „czuję się niezręcznie, gdy…” zamiast „bo ty nigdy nie przestrzegasz terminów!”).
Część II. Zachowania asertywne w pracy
Wybierz zdania/prośby wyrażone w sposób asertywny, których mógłbyś użyć w podanych poniżej trzech sytuacjach.
Sytuacja 1: współpracownik prosi o pomoc w zadaniu, które nie leży w Twoich kompetencjach:
a) Nie, musisz poradzić sobie sam
b) Niestety nie umiem ci pomóc, ponieważ nie leży to w moich kompetencjach
c) Nie mam czasu, by znów wyręczać cię w zadaniach, które do mnie nie należą
Sytuacja 2: współpracownik pali papierosy w pomieszczeniu wspólnym, w miejscu niewyznaczonym do palenia:
a) Przeszkadza mi dym papierosowy, proszę, żebyś tutaj nie palił
b) Jeszcze raz zobaczę, że tutaj palisz, a zgłoszę to, gdzie trzeba
c) Jak chcesz się truć, to rób to we własnym domu, nie w pracy
Sytuacja 3: rodzic, po skończonej wizycie w poradni, prosi, abyś jeszcze przez moment przypilnował dziecko, ponieważ musi coś załatwić:
a) Bardzo mi przykro, ale nie
b) Nie mogę niestety pomóc, ponieważ nie leży to w moich kompetencjach, muszę powrócić do obowiązków służbowych
c) Gdyby każdy nas o taką przysługę prosił, to chyba byśmy tu przedszkole musieli otworzyć!
Część II – właściwe odpowiedzi:
1. b)
2. a)
3. b)
Podsumowanie
Zachowania asertywne nie muszą oznaczać mówienia „nie” i agresywnego wyrażania sprzeciwu. Mogą również służyć wyrażeniu prośby wynikającej z ustalenia naszych granic. Asertywność jest przeciwieństwem uległości, ale jednocześnie też nie wiąże się z agresją – jej intencją nie jest sprawienie komuś przykrości ani krzywdy. Poprawnie skonstruowany komunikat asertywny powinien zawierać uzasadnienie odwołujące się do naszych odczuć,
a nie czynników zewnętrznych. Asertywność pomaga zarówno nam samym w ustaleniu granic, jak i w stworzeniu poprawnej atmosfery w miejscu pracy.