Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 20 WRZEŚNIA 2019
Standardy sanitarne w placówkach oświatowych
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą. Ekspert ds. awansu zawodowego
nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry
kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze
zm.),
· Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2019
r. poz. 59),
· Ustawa z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności
i żywienia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010 r. Nr 21 poz.105),
· Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób
zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1239),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
· Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
(t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1065).
Dzieci i młodzież to grupa wiekowa najbardziej narażona na infekcje i choroby zakaźne,
w tym wirusowe zapalenie wątroby typu A, grypę sezonową czy grypę AH1N1. Uczniom
i wychowankom należy zatem zapewnić możliwość umycia rąk i twarzy ciepłą wodą
z mydłem oraz możliwość ich wysuszenia. W tym celu niezbędne jest udostępnienie środków
higieny osobistej, takich jak mydło w dozowniku, ręczniki papierowe lub suszarki do rąk.
Zapewnienie sprzyjającego zdrowiu środowiska nauczania wymaga wysiłku wszystkich osób
związanych z funkcjonowaniem szkoły, świadomości istnienia zagrożeń oraz znajomości
poszczególnych szkodliwości. O stworzeniu należytych warunków należy pamiętać już
w momencie projektowania obiektu, następnie w okresie jego budowania i urządzania,
a potem w trakcie eksploatacji. Warunki pracy ucznia w szkole mają wpływ na jego zdrowie
i efekty nauczania – uczenia się, dlatego personel szkoły odpowiedzialny jest za stworzenie
prawidłowych warunków i odpowiedniej organizacji pracy ucznia.