Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sztuka dokonywania wyborów. Część II: metody
i techniki
Opracowała: dr Marta Majorczyk, pedagog, doradca rodzinny (Family Counselling Poland), psychoterapeuta,
edukator prorozwojowy, trener, wykładowca akademicki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki i Psychologii na
Wydziale Studiów Społecznych WSB z siedzibą Poznaniu, pracownik niepublicznej poradni psychologiczno-
-pedagogicznej przy USWPS w Poznaniu
Poniżej przedstawiono metody i techniki służące usprawnieniu procesu podejmowania
decyzji.
Technika „inny punkt widzenia”
W tej technice chodzi o to, aby zobaczyć i zrozumieć opinie czy stanowiska innych osób do
danego przedmiotu lub sytuacji. Zdarza się, że nasze opinie mogą się wykluczać, ale dzięki
zestawieniu własnych poglądów z wyobrażeniami innych osób na dany temat można poznać
i w przyszłości przewidzieć konsekwencje działań.
Zasady stosowania tej techniki są bardzo proste. Należy przygotować listę osób, które odczują
konsekwencje obmyślonego przez nas działania, a następnie zadać sobie pytanie przy każdej
osobie: „Co pomyśli ta osoba o tych konsekwencjach?”, „Jakie poglądy ma ta osoba na ten
temat?”, „Co ma dla nich szczególne znaczenie?”. W ten sposób badamy, kogo i w jaki
sposób dotyczą konsekwencje naszego działania. Poniżej podano przykład zastosowania tej
techniki.
Przykład
Dziecko zachowało się niegrzecznie w stosunku do nauczyciela i ma teraz kłopoty. Poniższe
pytania dotyczą tego, jak tę sytuację widzi:
· samo dziecko: „I co teraz będzie?”, „Co powiedzą na ten temat moi rodzice?”, „Co
sobie o mnie pomyślą?”, „Jaką dostanę karę w domu?”, „Jak mocno rodzice będą na
mnie źli?”, „Dlaczego tak się zachowałem?”,
· jego koledzy: „Dlaczego Janek tak się zachował?”, „Co on chce tym zachowaniem
zyskać?”, „Czy przez niego Iksiński znowu zrobi nam wejściówkę?”,
· sam nauczyciel: „Dlaczego Janek tak się zachował?”, „Co on chce tym zachowaniem
zyskać?”, „Co się z tym chłopcem stało?”, „Gdzie leży przyczyna jego zachowania?”,
„Co zrobiłam/zrobiłem źle?”, „Jak mam z tym chłopcem teraz postąpić?”, „Z kim
mam rozmawiać?”, „Czy mam to zgłosić dyrektorowi?”, „Co ja teraz czuję?”,
· rodzice: „Dlaczego syn tak się zachował?”, „Co się z tym dzieckiem stało?”,
„Dlaczego stwarza nam problemy?”, „Czy wyrzucą go ze szkoły?”.