Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sztuka dokonywania wyborów. Część II: metody i techniki Opracowała: dr Marta Majorczyk, pedagog, doradca rodzinny (Family Counselling Poland), psychoterapeuta, edukator prorozwojowy, trener, wykładowca akademicki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki i Psychologii na Wydziale Studiów Społecznych WSB z siedzibą Poznaniu, pracownik niepublicznej poradni psychologiczno- -pedagogicznej przy USWPS w Poznaniu Poniżej przedstawiono metody i techniki służące usprawnieniu procesu podejmowania decyzji. Technika „inny punkt widzenia” W tej technice chodzi o to, aby zobaczyć i zrozumieć opinie czy stanowiska innych osób do danego przedmiotu lub sytuacji. Zdarza się, że nasze opinie mogą się wykluczać, ale dzięki zestawieniu własnych poglądów z wyobrażeniami innych osób na dany temat można poznać i w przyszłości przewidzieć konsekwencje działań. Zasady stosowania tej techniki są bardzo proste. Należy przygotować listę osób, które odczują konsekwencje obmyślonego przez nas działania, a następnie zadać sobie pytanie przy każdej osobie: „Co pomyśli ta osoba o tych konsekwencjach?”, „Jakie poglądy ma ta osoba na ten temat?”, „Co ma dla nich szczególne znaczenie?”. W ten sposób badamy, kogo i w jaki sposób dotyczą konsekwencje naszego działania. Poniżej podano przykład zastosowania tej techniki. Przykład Dziecko zachowało się niegrzecznie w stosunku do nauczyciela i ma teraz kłopoty. Poniższe pytania dotyczą tego, jak tę sytuację widzi: · samo dziecko: „I co teraz będzie?”, „Co powiedzą na ten temat moi rodzice?”, „Co sobie o mnie pomyślą?”, „Jaką dostanę karę w domu?”, „Jak mocno rodzice będą na mnie źli?”, „Dlaczego tak się zachowałem?”, · jego koledzy: „Dlaczego Janek tak się zachował?”, „Co on chce tym zachowaniem zyskać?”, „Czy przez niego Iksiński znowu zrobi nam wejściówkę?”, · sam nauczyciel: „Dlaczego Janek tak się zachował?”, „Co on chce tym zachowaniem zyskać?”, „Co się z tym chłopcem stało?”, „Gdzie leży przyczyna jego zachowania?”, „Co zrobiłam/zrobiłem źle?”, „Jak mam z tym chłopcem teraz postąpić?”, „Z kim mam rozmawiać?”, „Czy mam to zgłosić dyrektorowi?”, „Co ja teraz czuję?”, · rodzice: „Dlaczego syn tak się zachował?”, „Co się z tym dzieckiem stało?”, „Dlaczego stwarza nam problemy?”, „Czy wyrzucą go ze szkoły?”.