Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 20 WRZEŚNIA 2019
Obowiązek zabezpieczenia dostępu uczniów do
treści niepożądanych w internecie, który
udostępniają szkoły
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą. Ekspert ds. awansu zawodowego
nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry
kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze
zm.).
W art. 1 pkt 21 Ustawy Prawo oświatowe (dalej: upo.) podkreślono, że system oświaty
zapewnia w szczególności upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy
o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych
z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, oraz sytuacji nadzwyczajnych.
Niniejszy zapis wskazuje na konieczność ustawowego obowiązku zabezpieczenia uczniów
przed dostępem do treści niepożądanych w internecie, który udostępniają szkoły.
TIK w szkole
System oświaty zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki
w szkołach i placówkach, a za realizację tego zadania odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Dlatego też w szkole powinny być podejmowane wszelkie działania zapobiegające dostępowi
uczniów do treści niepożądanych w internecie oraz zjawisku cyberprzemocy. Aby tego typu
działania były skuteczne, powinny się one składać z następujących elementów:
· działań profilaktycznych obejmujących całą społeczność szkolną,
· procedur reagowania i działań interwencyjnych.
W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych podkreślono, że
jedną z najważniejszych umiejętności rozwijanych w ramach kształcenia ogólnego w szkole
podstawowej jest m.in. sprawne i odpowiedzialne posługiwanie się technologiami
informacyjno-komunikacyjnymi w procesie uczenia się. Wskazano również, że szkoła
podstawowa przygotowuje uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania
z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Wyposaża ich w kompetencje potrzebne do