Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Tabela nr 2
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 r. poz. 860 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 991)
Podstawa programowa kształcenia w zawodach została określona w trzech częściach:
• część I określa ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego oraz obejmuje tabelę zawierającą wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia,
• część II określa: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów, oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach,
• część III określa opis kształcenia w poszczególnych zawodach zawierający: nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, cele kształcenia w zawodach, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach, minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Określa podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do 32 branż oraz dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów
Podstawę programową stosuje się do:
1) w roku szkolnym 2019/2020 w:
a) klasach II i III dotychczasowego czteroletniego technikum,
b) klasie I branżowej szkoły I stopnia w odniesieniu do oddziałów dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, którzy rozpoczęli naukę 1 lutego 2019 r.,
c) klasach II i III branżowej szkoły I stopnia w odniesieniu do oddziałów dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum,
d) semestrach II–V szkoły policealnej;
2) w roku szkolnym 2020/2021 w:
a) klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum,
b) klasie II branżowej szkoły I stopnia będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. b,
c) klasie III branżowej szkoły I stopnia w odniesieniu do oddziałów dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum,
d) semestrach IV i V szkoły policealnej;
3) w roku szkolnym 2021/2022 w:
a) klasie IV dotychczasowego czteroletniego technikum,
b) klasie III branżowej szkoły I stopnia będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. b
– zgodnie z art. 94 ust. 4 Ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 2245 ze zm.) Przepisy Rozporządzenia stosuje się, począwszy od:
• roku szkolnego 2019/2020 w:
o klasie I BSI, która rozpoczyna się 1 września 2019 r. lub 1 lutego 2020 r.,
o semestrze I szkoły policealnej,
o klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum,
o klasie I pięcioletniego technikum;
• roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I BSII
– a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.
Uczniowie, którzy rozpoczną kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 w klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum albo w klasie I BSI w oddziale dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, realizują również cele kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów w zakresie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej (PDG), określone w części II załącznika do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Wiedza i umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, które uczący się nabywa w procesie kształcenia zawodowego, są opisane, zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji, w języku efektów kształcenia, które obejmują:
• efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, w tym kompetencje personalne i społeczne,
• efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów,
• efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach.
Zestaw oczekiwanych efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie został podzielony na części, z których każda może być nauczana na kursach umiejętności zawodowych, o których mowa w przepisach w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych Każda nowa podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego zbudowana jest z jednostek efektów kształcenia (JEK) obejmujących:
• bezpieczeństwo i higienę pracy,
• jednostki efektów kształcenia typowe dla danej kwalifikacji,
• język obcy zawodowy,
• kompetencje personalne i społeczne,
• organizację pracy małych zespołów (dla kwalifikacji nauczanej na poziomie technika).
W ramach każdej JEK zostały zapisane efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji
Szkoły i inne podmioty, prowadzące kształcenie zawodowe, dokonują bieżącej oceny stopnia osiągnięcia przez uczących się zakładanych efektów kształcenia oraz ich przygotowania do potwierdzania kwalifikacji zawodowych. System egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie umożliwia oddzielne potwierdzanie w toku kształcenia każdej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie Określa również dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego, które mogą zdobywać uczniowie w ramach zajęć obowiązkowych realizowanych w szkole. Dodatkowe umiejętności, po zdaniu dodatkowych egzaminów, pozwalają na zdobycie kwalifikacji rynkowych
Działalność edukacyjna szkoły w zakresie kształcenia w danym zawodzie jest określona w programie nauczania do zawodu. Program nauczania do zawodu realizowany w szkole uwzględnia wszystkie elementy podstawy programowej kształcenia w zawodach Podstawy programowe obejmują także warunki realizacji kształcenia w zawodzie, minimalną liczbę godzin kształcenia, przewidują możliwość podnoszenia kwalifikacji w zawodzie w ramach danej branży. Tak jak w dotychczasowych PP zaplanowano również praktyki zawodowe z tym, że liczba godzin dla większości zawodów została znacznie zwiększona
Program nauczania do zawodu, realizowany w szkole, uwzględnia określone w podstawie programowej kształcenia w zawodach:
• ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego,
• cele kształcenia w zawodzie, określone w części III,
• efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, określone w części II, w zakresie: bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej (PDG), języka obcego ukierunkowanego zawodowo (JOZ), kompetencji personalnych i społecznych (KPS), a w przypadku zawodów nauczanych na poziomie technika – również organizacji pracy małych zespołów (OMZ), zgodnie z oznaczeniami właściwymi dla danej kwalifikacji w tabeli zamykającej część I,
• efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów, określone w części II,
• efekty kształcenia właściwe dla każdej kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie, określone w części II,
• warunki realizacji kształcenia w danym zawodzie, określone w części III,
• min. liczbę godzin kształcenia zawodowego, określoną w części III, przy czym w szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie
Uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe przed 1 września 2017 r., będą ją kontynuowali w oparciu o dotychczasową podstawę programową kształcenia w zawodach do czasu jego zakończenia – tj. na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2012 r. poz. 184 ze zm.).