Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Jak motywować uczniów do nauki języka obcego
Opracowała: Marta Mitschke, nauczycielka języka angielskiego, doświadczona animatorka, właścicielka szkoły
języka angielskiego dla dzieci Happy English. Prowadzi zajęcia w duchu „Porozumienia bez przemocy”.
Wspólnie z dziećmi bawi się w angielski, wykorzystując przy tym gry, zabawy oraz piosenki grane na
ukochanym ukulele
Motywowanie ucznia do nauki języka obcego z pozoru wydaje się bardzo proste, jest to
jednak skomplikowany proces, na który składa się wiele czynników. Najważniejszym
elementem tej układanki jest nauczyciel. To on jest motorem napędowym pobudzającym
ucznia do nauki. Aby zmotywować uczniów do nauki języka obcego, najpierw należy
zaskarbić sobie ich sympatię i szacunek. Dzieci, zarówno w wieku przedszkolnym, jak
i szkolnym chętniej uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli, których
podejście do świata oraz ludzi jest życzliwe.
Uśmiechnięty i sympatyczny pedagog może skutecznie wpłynąć nawet na najbardziej
opornych uczniów. Motywujący lektor wspiera i słucha grupy, stara się budować
przyjacielską, a zarazem zrównoważoną relację. Jest opiekuńczy, wyrozumiały, cierpliwy
i nastawiony na podmiotowość dziecka. Interesuje się i troszczy o swoich uczniów, zależy mu
na ich sukcesach językowych. Dzięki temu dzieci rozwijają w sobie pragnienie zdobywania
nowej wiedzy i aktywnego udziału w zajęciach.
Oczywiście uczeń wymaga od nauczyciela o wiele więcej. Przede wszystkim należy poznać
zainteresowania i możliwości swoich podopiecznych, a następnie stworzyć plan zajęć.
Nauczyciel musi pamiętać o tym, że interesujące zajęcia pobudzą naturalną ciekawość
dziecka, skłonią je do skupienia i zmotywują do działania. Jeśli uczniowie kochają
superbohaterów albo są miłośnikami muzyki czy sportu, to nauczyciel powinien uwzględnić
te elementy podczas planowania zajęć. Istnieją tematy, które są dla dzieci szczególnie trudne
czy nieciekawe. Nauczyciel powinien wtedy skorzystać z pomocy edukacyjnych, takich jak
filmy, książki, komiksy czy gry aktywizujące.
Istnieją dwa rodzaje motywacji. Pierwsza to motywacja wewnętrzna – charakteryzuje
uczniów, którzy posiadają samoczynne bodźce, takie jak np. czerpanie przyjemności
z uczenia się. Dla tych dzieci nauka języka sama w sobie jest nagrodą i zabawą. Chętnie
przychodzą one na zajęcia, są aktywne i szybko zapamiętują materiał. Druga motywacja,
nazywana motywacją zewnętrzną, bazuje na impulsach, które docierają z otoczenia. Można
zachęcić uczniów do nauki przez różnego rodzaju wzmocnienia, np. naklejki, pieczątki,
obrazki.
O ile dzieci charakteryzujące się naturalną chęcią poznawania i uczenia się nie wymagają
dodatkowych wzmocnień pozytywnych, o tyle dla tych niezmotywowanych wewnętrznie są