Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
„Obraz wart jest tysiąca słów”. Karty Dixit na
lekcjach języka polskiego
Opracowała: Agata Karolczyk-Kozyra, Nauczycielka języka polskiego, wiedzy o kulturze i bibliotekarka
w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi we Wschowie; pasjonatka nauczania aktywnego,
zgodnego z ideami Konfucjusza i J. Korczaka; koordynatorka projektów międzynarodowych; współpracuje
z CDN w Lesznie; pisze bloga edukacyjnego Kreatywny polonista; prowadzi Szkolny Teatr w ZANadrzu
Metodycy od lat zwracają uwagę na potrzebę stosowania podczas lekcji aktywizujących
metod nauczania. Podkreślają, że ich główna zaleta to uczenie twórczego rozwiązywania
problemów oraz kreatywnego myślenia. Zastosowanie tego typu metod ułatwia ponadto
przekazywanie wiedzy w ciekawy sposób, rozbudza zainteresowania uczniów, umożliwia
zdobywanie nowych doświadczeń, często także interpersonalnych. Lekcje prowadzone
tradycyjnymi metodami, niejednokrotnie oparte na nużącym wykładzie lub innych metodach
podawczych, powodują, że młodzież zniechęca się do nauki i traci zainteresowanie
przedmiotem. Niewątpliwie ciekawe zajęcia przyczyniają się do szybszego przyswajania
wiedzy i łatwiejszego jej zapamiętywania.
Jednym ze sposobów na urozmaicenie nauczania jest wykorzystywanie różnorodnych gier
edukacyjnych, które łączą elementy zabawy i nauki, a przede wszystkim w atrakcyjny sposób
przekazują treści merytoryczne. Dzięki nim można w łatwy sposób sprawdzić w praktyce
umiejętność stosowania zdobytych wiadomości. Dodatkową zaletą używania gier
dydaktycznych jest możliwość regulowania stopnia ich trudności, co pozwala na ich
stosowanie w pracy z uczniami zarówno bardziej, jak i mniej zdolnymi.
Od kilku lat obserwować można na polskim rynku rosnące zainteresowanie grami karcianymi
i planszowymi, które mogą przyczynić się do urozmaicenia zajęć edukacyjnych. Warto
zastanowić się, jakie korzyści płyną z grania w planszówki i na czym polega ich fenomen.
Jedna z teorii głosi, że współczesny człowiek jest znudzony i przesycony życiem online,
nowoczesnymi technologiami i kontaktami wirtualnymi. Odchodząc od ekranu komputera,
odkładając smartfon, szuka innej formy rozrywki. Dostrzega w grach planszowych szansę na
możliwość budowania trwałych relacji i przyjemniejszą formę spędzania czasu z rodziną lub
znajomymi. Gry planszowe, oprócz tego, że umilają czas wolny, angażują i pobudzają umysł,
skłaniając do podjęcia intelektualnego wysiłku. Pozwalają także poszerzyć wiedzę
i umiejętności, takie jak: obserwacja, strategiczne i logiczne myślenie, planowanie,
rozwiązywanie problemów. Grając, człowiek rozwija swoją wyobraźnię, uczy się przegrywać,
socjalizuje się, nawiązując relacje z innymi.
„Obraz wart jest tysiąca słów” – to hasło promujące grę Dixit. Jej nazwa zaczerpnięta została
z języka łacińskiego i oznacza „powiedziałem/powiedziałam”. Gra wbrew pozorom opiera się