Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wpływ mediów na psychikę dziecka Opracowała: Ilona Michałowska-Olechnowicz, terapeuta zajęciowy m.in. w domu pomocy społecznej, certyfikowany terapeuta metody Snoezelen I stopnia, pedagog Dzieci i młodzież żyją w świecie ciągłych przemian społecznych, ekonomicznych bądź kulturowych. Wraz z dorastaniem gwałtownie poszerza się ich przestrzeń życia, jest ona wypełniana przez nowe treści. Dla rozwoju i funkcjonowania młodego człowieka ważniejsza staje się przestrzeń informacyjna (i informatyczna), co jest rezultatem szybkiego tempa rozpowszechniania się informacji w mediach. Współcześnie dzieci rozwijają się w bezpośrednim kontakcie z wieloma mediami, głównie elektronicznymi: telewizją, internetem, telefonem komórkowym, tabletem. Wzrastają i dojrzewają w kulturze obrazu, dlatego większość dziecięcych doświadczeń ma charakter wizualno-medialny. Spotkanie dziecka z kulturą obecnie najczęściej rozpoczyna się od kontaktów z telewizją i innymi mediami elektronicznymi. Media elektroniczne stały się dominującym spoiwem ich życia i jednym z podstawowych sposobów poznawania ludzi i świata. Wychowani przez media Kontakt dziecka z mediami inicjowany jest bardzo wcześnie i ma charakter codzienny, permanentny. Coraz częściej pojawia się przekonanie, że media w jakiś sposób „wychowują” dzieci. Te z kolei najczęściej zaczynają oglądać telewizję i korzystać z innych mediów od ok. drugiego roku życia. Bardzo aktywną grupę małych odbiorców stanowią 5–12-latki. Chętnie oglądają one programy adresowane do młodego pokolenia, jak też do osób dorosłych, o różnorodnej tematyce i wymowie społeczno-moralnej. Zamieniają nierzadko telewizor na komputer, tablet czy komórkę, poruszając się swobodnie w sieci. Z roku na rok dostępność do internetu wzrasta, tym samym dzieci i młodzież więcej czasu poświęcają multimediom. Dla wielu z nich oferta mediów elektronicznych już dawno stała się znacznie atrakcyjniejsza od rozmowy z rodzicami czy zabawy na świeżym powietrzu. Rodzice, należący do pokolenia sprzed rewolucji informatycznej, często nie potrafią rozróżnić, co w mediach jest dobre dla ich dziecka. Młodzi w świecie pozorów Świat kreowany w mediach, nierzadko odrealniony, upozorowany, konkurencyjny w stosunku do rzeczywistego, przenika do życia dziecka. Młody widz nie posiada odpowiednich zasobów wiedzy, ukształtowanych postaw czy wartości, aby w sposób trafny i rozsądny wybierać, a także oceniać informacje. Środki masowego przekazu angażują do tego stopnia dzieci, że odrywają je od ambitniejszych zajęć. Oczywiście należy jednak uznać, że określone relacje dziecko–media mogą mieć pozytywne lub destruktywne skutki. Przestrzeń medialna stwarza