Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wpływ mediów na psychikę dziecka
Opracowała: Ilona Michałowska-Olechnowicz, terapeuta zajęciowy m.in. w domu pomocy społecznej,
certyfikowany terapeuta metody Snoezelen I stopnia, pedagog
Dzieci i młodzież żyją w świecie ciągłych przemian społecznych, ekonomicznych bądź
kulturowych. Wraz z dorastaniem gwałtownie poszerza się ich przestrzeń życia, jest ona
wypełniana przez nowe treści. Dla rozwoju i funkcjonowania młodego człowieka ważniejsza
staje się przestrzeń informacyjna (i informatyczna), co jest rezultatem szybkiego tempa
rozpowszechniania się informacji w mediach. Współcześnie dzieci rozwijają się
w bezpośrednim kontakcie z wieloma mediami, głównie elektronicznymi: telewizją,
internetem, telefonem komórkowym, tabletem. Wzrastają i dojrzewają w kulturze obrazu,
dlatego większość dziecięcych doświadczeń ma charakter wizualno-medialny. Spotkanie
dziecka z kulturą obecnie najczęściej rozpoczyna się od kontaktów z telewizją i innymi
mediami elektronicznymi. Media elektroniczne stały się dominującym spoiwem ich życia
i jednym z podstawowych sposobów poznawania ludzi i świata.
Wychowani przez media
Kontakt dziecka z mediami inicjowany jest bardzo wcześnie i ma charakter codzienny,
permanentny. Coraz częściej pojawia się przekonanie, że media w jakiś sposób „wychowują”
dzieci. Te z kolei najczęściej zaczynają oglądać telewizję i korzystać z innych mediów od
ok. drugiego roku życia. Bardzo aktywną grupę małych odbiorców stanowią 5–12-latki.
Chętnie oglądają one programy adresowane do młodego pokolenia, jak też do osób dorosłych,
o różnorodnej tematyce i wymowie społeczno-moralnej. Zamieniają nierzadko telewizor na
komputer, tablet czy komórkę, poruszając się swobodnie w sieci.
Z roku na rok dostępność do internetu wzrasta, tym samym dzieci i młodzież więcej czasu
poświęcają multimediom. Dla wielu z nich oferta mediów elektronicznych już dawno stała się
znacznie atrakcyjniejsza od rozmowy z rodzicami czy zabawy na świeżym powietrzu.
Rodzice, należący do pokolenia sprzed rewolucji informatycznej, często nie potrafią
rozróżnić, co w mediach jest dobre dla ich dziecka.
Młodzi w świecie pozorów
Świat kreowany w mediach, nierzadko odrealniony, upozorowany, konkurencyjny w stosunku
do rzeczywistego, przenika do życia dziecka. Młody widz nie posiada odpowiednich zasobów
wiedzy, ukształtowanych postaw czy wartości, aby w sposób trafny i rozsądny wybierać,
a także oceniać informacje. Środki masowego przekazu angażują do tego stopnia dzieci, że
odrywają je od ambitniejszych zajęć. Oczywiście należy jednak uznać, że określone relacje
dziecko–media mogą mieć pozytywne lub destruktywne skutki. Przestrzeń medialna stwarza