Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Grupy rówieśnicze – jak uczniowie w nich funkcjonują?
Opracowała: Klaudia Waryszak-Lubaś, trenerka i certyfikowana edukatorka praw człowieka pierwszego stopnia.
Ukończyła kurs praw człowieka w helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Zajmuje się kompetencjami miękkimi,
edukacją antydyskryminacyjną i edukacją globalną
Człowiek już od najmłodszych lat świadomie bądź nieświadomie zaczyna przynależeć do
pewnych grup społecznych. Z biegiem lat świadomość ta się zwiększa, bo młodzi ludzie
samodzielnie wybierają, do jakich grup chcą przynależeć. Jak jest w przypadku grup
rówieśniczych? Czy mają one wpływ na decyzje podejmowane przez ich członków? W jaki
sposób kształtują postawy młodych ludzi?
Przynależność do grupy
Grupa rówieśnicza charakteryzuje się tym, że należą do niej osoby w tym samym lub
w zbliżonym wieku. Jest ona tworzona zarówno spontanicznie, jak i celowo. Grupa ta
odgrywa ważną rolę w procesie socjalizacji. To właśnie dzięki niej dzieci i młodzież
zaspokajają potrzeby, których nie mogliby realizować, gdyby przebywali tylko wśród osób
dorosłych, m.in. rodziców, nauczycieli czy innych członków rodziny. Przynależność do danej
grupy rówieśniczej może wzmocnić bowiem ich poczucie własnej wartości i przydatności
społecznej. Oczywiście zależy to od roli, jaką odgrywają w danej grupie.
Osobie, która włącza się do grupy rówieśniczej, zależy na akceptacji i uznaniu jej przez
innych członków. Aby zyskać uznanie kolegów i koleżanek, młodzi ludzie próbują zdobyć
ich sympatię. Działają i zachowują się wówczas zgodnie z normami panującymi w danej
grupie.
Odpowiedź na kryzys tożsamości
Przykładów grup rówieśniczych jest wiele, np. szkolna klasa, drużyna harcerska, grupa
wolontariuszy, drużyna sportowa czy subkultura. Należy zauważyć, że granica pomiędzy tymi
grupami jest płynna. Uczeń może należeć do kilku grup rówieśniczych jednocześnie.
Wszystkie mają duży wpływ na poczucie tożsamości młodego człowieka i poszukiwania
własnego „ja”. Przynależność do grupy rówieśniczej pomaga uzyskać odpowiedź na pytanie:
„Kim jestem?”. Jest to ważne ze względu na pojawiający się u nastolatków kryzys
tożsamości, w wyniku którego trudno jest im zdefiniować samych siebie. To właśnie dzięki
relacjom z rówieśnikami kształtuje się tożsamość nastolatka czy jego poczucie własnej
wartości, które na tym etapie rozwoju mogą zależeć od pozycji zajmowanej w grupie.
Relacje młodzieży mogą być wymagające ze względu na oczekiwania, jakie przed sobą
stawiają, m.in. wzajemne zaufanie, zrozumienie, gotowość do wzajemnej pomocy. Na tym