Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Ocenianie kształtujące Opracowała: Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka z 12-letnim stażem. Pracuje w bibliotece szkolnej, uczy języka polskiego, prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej i zajęcia filozoficzne dla uczniów szkoły podstawowej. Na swoich lekcjach stosuje ocenianie kształtujące. Bierze udział w ogólnopolskich projektach edukacyjnych. Uczenie to jej pasja Podstawa prawna: · Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481). Ocenienie kształtujące to pozyskiwanie przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, dzięki czemu nauczyciel może modyfikować dalsze nauczanie, a uczeń otrzymywać informację zwrotną, która pomoże mu się uczyć. Proces ten pozwala osiągnąć jak największą efektywność kształcenia. Ocenianie kształtujące w świetle przepisów prawa Artykuł 44b ust. 5 Ustawy o systemie oświaty określa cel oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia i jego zachowania. Zapisy te ściśle korespondują z ideą oceniania kształtującego, nakładając też obowiązek jego stosowania. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: · informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, o jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie, · udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć, · udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju, · motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu, · dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach, · umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- -wychowawczej. Zanim przejdę do omówienia elementów oceniania kształtującego, chciałabym podkreślić rolę, jaką w procesie uczenia się odgrywa relacja. Dobre relacje między uczniem a nauczycielem są gwarancją sukcesu ucznia, a ocenianie kształtujące pozwala zbliżyć się nauczycielowi do ucznia i dostrzec jego potrzeby.