Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Ocenianie kształtujące
Opracowała: Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka z 12-letnim stażem. Pracuje w bibliotece szkolnej, uczy
języka polskiego, prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej i zajęcia filozoficzne dla uczniów szkoły podstawowej.
Na swoich lekcjach stosuje ocenianie kształtujące. Bierze udział w ogólnopolskich projektach edukacyjnych.
Uczenie to jej pasja
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481).
Ocenienie kształtujące to pozyskiwanie przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania
informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, dzięki czemu
nauczyciel może modyfikować dalsze nauczanie, a uczeń otrzymywać informację zwrotną,
która pomoże mu się uczyć. Proces ten pozwala osiągnąć jak największą efektywność
kształcenia.
Ocenianie kształtujące w świetle przepisów prawa
Artykuł 44b ust. 5 Ustawy o systemie oświaty określa cel oceniania osiągnięć edukacyjnych
ucznia i jego zachowania. Zapisy te ściśle korespondują z ideą oceniania kształtującego,
nakładając też obowiązek jego stosowania. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania
ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
· informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, o jego zachowaniu
oraz postępach w tym zakresie,
· udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił
dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
· udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
· motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
· dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce
i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach,
· umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-
-wychowawczej.
Zanim przejdę do omówienia elementów oceniania kształtującego, chciałabym podkreślić
rolę, jaką w procesie uczenia się odgrywa relacja. Dobre relacje między uczniem
a nauczycielem są gwarancją sukcesu ucznia, a ocenianie kształtujące pozwala zbliżyć się
nauczycielowi do ucznia i dostrzec jego potrzeby.