Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Mój bohater nauczyciel Opracowała: Małgorzata Szymczak, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej. Wierzy, że najlepszy nauczyciel to człowiek szczęśliwy. Dlatego tak samo jak pracy chętnie poświęca czas również na swoje największe pasje: sport, poezję i podróże. Jej największym marzeniem jest zostawienie świata choć odrobinę lepszym – poprzez zapewnienie najmłodszym poczucia bezpieczeństwa Gdy zapytasz uczniów, które przedmioty lubią najbardziej, szybko i z uśmiechem wymienią przynajmniej kilka: matematyka, angielski i w-f! Gdy spytasz, dlaczego właśnie te przedmioty, ze zdziwieniem odpowiedzą: „jak to dlaczego? To przecież oczywiste! Tych przedmiotów uczą fajni nauczyciele!”. Rita Pierson, doświadczona nauczycielka, podsumowuje powyższą opinię młodzieży celnym stwierdzeniem: „Dzieci nie uczą się od osób, których nie lubią”1. My, nauczyciele, mamy zatem ogromny wpływ na to, jak uczniowie będą podchodzić do nauczanego przez nas przedmiotu. Oczywiście zespoły klasowe bywają rozmaite i nie zawsze sprawimy, że pokochają nas wszyscy. Nie zmienia to jednak faktu, że powinniśmy starać się o jak najlepszą relację z naszymi podopiecznymi. Dopiero wtedy otworzy się dla nas szansa na skuteczne nauczanie. Co można zrobić, aby stworzyć dobre warunki do współpracy z uczniami? Jakich nauczycieli uczniowie szanują najbardziej? Jakie podejście nauczycieli sprawia, że uczniowie tracą motywację do nauki? Zapytałam o to w anonimowej ankiecie sześćdziesięcioro uczniów szkoły podstawowej. Czy dyscyplina wzbudza szacunek? Nauczyciel surowy, który dyscyplinuje klasę rozmaitymi karami (od uwag, przez punkty ujemne, po dodatkowe zadania domowe), potrafi utrzymać ciszę w klasie znacznie skuteczniej niż ten, który buduje swobodną atmosferę. Jednak absolutna cisza w klasie nie zawsze musi oznaczać, że nauczyciel cieszy się szacunkiem wśród uczniów. Niewykluczone, że kryje się za tym strach. Czy uczestniczenie w zajęciach z permanentnym poczuciem lęku może skutkować efektywną nauką? Jak wskazują wyniki badań: „Kiedy uczniowie doświadczają emocji negatywnych, nie koncentrują się na uczeniu”2. Nie powinien wobec tego dziwić fakt, że wszyscy ankietowani wskazali, iż szacunek i sympatię budzą w nich nauczyciele „wyluzowani” – nie „surowi”. Nauczyciele, którzy przekazują wiedzę i wymagają od uczniów efektywnej nauki, lecz potrafią robić to w pozytywnej i pełnej wzajemnego szacunku atmosferze. Nauka czy zabawa? 1 R. Pierson, Every kid needs a champion, https://www.ted.com [dostęp: 10.07.2019]. 2 H. Dumont, D. Istance, F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, przeł. Z. Janowska, Warszawa, 2013, s. 160.