Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Mój bohater nauczyciel
Opracowała: Małgorzata Szymczak, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej. Wierzy, że najlepszy
nauczyciel to człowiek szczęśliwy. Dlatego tak samo jak pracy chętnie poświęca czas również na swoje
największe pasje: sport, poezję i podróże. Jej największym marzeniem jest zostawienie świata choć odrobinę
lepszym – poprzez zapewnienie najmłodszym poczucia bezpieczeństwa
Gdy zapytasz uczniów, które przedmioty lubią najbardziej, szybko i z uśmiechem wymienią
przynajmniej kilka: matematyka, angielski i w-f! Gdy spytasz, dlaczego właśnie te
przedmioty, ze zdziwieniem odpowiedzą: „jak to dlaczego? To przecież oczywiste! Tych
przedmiotów uczą fajni nauczyciele!”. Rita Pierson, doświadczona nauczycielka,
podsumowuje powyższą opinię młodzieży celnym stwierdzeniem: „Dzieci nie uczą się od
osób, których nie lubią”1. My, nauczyciele, mamy zatem ogromny wpływ na to, jak
uczniowie będą podchodzić do nauczanego przez nas przedmiotu. Oczywiście zespoły
klasowe bywają rozmaite i nie zawsze sprawimy, że pokochają nas wszyscy. Nie zmienia to
jednak faktu, że powinniśmy starać się o jak najlepszą relację z naszymi podopiecznymi.
Dopiero wtedy otworzy się dla nas szansa na skuteczne nauczanie.
Co można zrobić, aby stworzyć dobre warunki do współpracy z uczniami? Jakich nauczycieli
uczniowie szanują najbardziej? Jakie podejście nauczycieli sprawia, że uczniowie tracą
motywację do nauki? Zapytałam o to w anonimowej ankiecie sześćdziesięcioro uczniów
szkoły podstawowej.
Czy dyscyplina wzbudza szacunek?
Nauczyciel surowy, który dyscyplinuje klasę rozmaitymi karami (od uwag, przez punkty
ujemne, po dodatkowe zadania domowe), potrafi utrzymać ciszę w klasie znacznie
skuteczniej niż ten, który buduje swobodną atmosferę. Jednak absolutna cisza w klasie nie
zawsze musi oznaczać, że nauczyciel cieszy się szacunkiem wśród uczniów. Niewykluczone,
że kryje się za tym strach. Czy uczestniczenie w zajęciach z permanentnym poczuciem lęku
może skutkować efektywną nauką? Jak wskazują wyniki badań: „Kiedy uczniowie
doświadczają emocji negatywnych, nie koncentrują się na uczeniu”2. Nie powinien wobec
tego dziwić fakt, że wszyscy ankietowani wskazali, iż szacunek i sympatię budzą w nich
nauczyciele „wyluzowani” – nie „surowi”. Nauczyciele, którzy przekazują wiedzę
i wymagają od uczniów efektywnej nauki, lecz potrafią robić to w pozytywnej i pełnej
wzajemnego szacunku atmosferze.
Nauka czy zabawa?
1 R. Pierson, Every kid needs a champion, https://www.ted.com [dostęp: 10.07.2019].
2 H. Dumont, D. Istance, F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce,
przeł. Z. Janowska, Warszawa, 2013, s. 160.