Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Szkoła Podstawowa im. ………………………………… w ………………… . Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ………………………………… ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego 1 września ……… r. złożyłam/em do dyrekcji Szkoły Podstawowej im. ………………………………… w ………………… wniosek o umożliwienie mi odbycia stażu niezbędnego do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Następnie opracowałam/em projekt planu rozwoju zawodowego, w którym starałam/em się uwzględniać potrzeby szkoły i uczniów, oczekiwania rodziców, warunki lokalowe, materialne i środowiskowe szkoły. W okresie stażu pragnęłam/ąłem doskonalić swój warsztat pracy, podwyższać jakość działań szkoły i promować jej dobre imię w środowisku lokalnym i w regionie. Sprawozdanie z realizacji zadań określonych na okres stażu i ich efekty są zgodne z poszczególnymi wymaganiami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). § 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy. We wrześniu ……… r. zapoznałam/em się z podstawowymi aktami prawnymi, tj. z Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481) oraz Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Przeanalizowałam/em dokumenty prawne dotyczące awansu zawodowego, a w szczególności wymienione wcześniej Rozporządzenie. Przepisy te wprowadziły mnie w szczegóły uzyskiwania stopni awansu i przybliżyły zasady funkcjonowania prawa oświatowego oraz pomogły prawidłowo sporządzić plan rozwoju zawodowego. Sprawną organizację własnej pracy podczas odbywania stażu umożliwiła mi znajomość statutu szkoły i regulaminów wewnętrznych. Dokładnie zapoznałam/em się z programem wychowawczym, programem profilaktyki, wewnątrzszkolnym systemem oceniania i innymi potrzebnymi dokumentami. Rozpoczynając staż nawiązałam/em współpracę z opiekunem stażu. Uzgodniłyśmy/uzgodniliśmy harmonogram spotkań, a także jasne, czytelne i możliwe do realizacji zasady i normy współpracy, co znalazło wyraz we wspólnie omówionym i zawartym kontrakcie. W okresie stażu kilkakrotnie obserwowałam/em lekcje prowadzone przez mojego opiekuna oraz innych nauczycieli, zwracając szczególną uwagę na sposób wykorzystania czasu w trakcie lekcji, rodzaj stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania, z uwzględnieniem uczniów słabszych i zdolniejszych. Prowadziłam/em lekcje w obecności opiekuna stażu. Poprzedzałam/em je przygotowaniem scenariusza, z określeniem celów oraz przebiegiem zajęć. Każde zajęcia zostały omówione w celu wskazania ich słabych i mocnych stron. Wnioski uwzględniałam/em i wdrażałam/em przy planowaniu dalszej pracy. Nabyłam/em umiejętność prawidłowego przygotowania i prowadzenia zajęć oraz planowania działań dydaktyczno-wychowawczych na lekcji. W okresie stażu dzieliłam/em się zdobytą wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami poprzez prowadzenie zajęć otwartych. W ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli przygotowałam radę szkoleniową na temat zmian w wewnątrzszkolnym systemie oceniania. Przeprowadziłam ją w oparciu o wyniki opracowanych wcześniej ankiet skierowanych do nauczycieli, uczniów i ich rodziców. We wrześniu ……… r. dokonałam/em wstępnej analizy swojej wiedzy i umiejętności. Przez cały okres stażu systematycznie dokonywałam/em samooceny, analizując swoje mocne i słabe strony. Opracowywałam/em i przeprowadzałam/em testy sprawdzające wiedzę u uczniów. Kierowałam/em do nich ankiety. Wszystko to miało na celu ocenę poziomu wiedzy uczniów, wskazywało braki i ułatwiało naprawę popełnionych błędów. Jednocześnie pozwoliło mi ocenić skuteczność własnej pracy, wskazać mocne strony i braki, nad którymi musiałam/em popracować. W kwietniu ……… r. byłam/em odpowiedzialna za przeprowadzenie badania wyników nauczania w klasach V. Badanie miało określić stopień opanowania wiedzy i umiejętności z ……………………………… Otrzymane wyniki dostarczyły mi danych niezbędnych do opracowania wniosków i stworzenia programu naprawczego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszerzanie wiedzy i umiejętności, z którymi uczniowie mieli trudności. Wnioski zostały przekazane wszystkim nauczycielom, aby każdy mógł przyczynić się do minimalizowania braków. W celu pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych uczestniczyłam/em w kursach i szkoleniach dla nauczycieli: • „Bezpieczeństwo i multimedia w edukacji”, • „Aktualizacja prawa oświatowego”, • „Aktualizacja metod aktywizujących”, • „Analiza wyników egzaminów zewnętrznych jako warunek podnoszenia jakości pracy szkoły”, • „Nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny”, • „Ochrona prawna dziecka”, • „Od diagnozy do sukcesu edukacyjnego”, • „Pierwsza pomoc przedmedyczna”, • „Krajoznawstwo i turystyka szkolna”, • „Ocenianie holistyczne w szkołach i na egzaminach zewnętrznych”, • „Wykorzystanie środków multimedialnych w nauczaniu”, • „Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, • „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, • „Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych i współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z nowym rozporządzeniem”. Wszystkie wyżej wymienione formy doskonalenia zawodowego przyczyniły się do podniesienia poziomu moich umiejętności zawodowych. Zdobytą wiedzę i umiejętności systematycznie wykorzystuję w pracy z uczniami. Tym samym wzbogacam własne doświadczenie zawodowe. Na początku każdego roku szkolnego tworzyłam/em dokumenty niezbędne do dalszej pracy, tj. plan wychowawczy klasy, program zajęć koła ……………………………… czy plany pracy z uczniami o specyficznych potrzebach. Dokonywałam/em analizy i wyboru programu nauczania w oparciu o jego merytoryczne wartości. Systematycznie starałam/em się wzbogacać swój warsztat pracy w pomoce dydaktyczne, tj. plakaty, plansze, foldery, afisze, rysunki, krzyżówki, rebusy itp. Pomogły mi one we wprowadzaniu różnorodnych innowacji na lekcjach. Mając na uwadze dobro ucznia i jego zainteresowanie przedmiotem, stosowałam/em na lekcjach szeroki zestaw metod nauczania, zwłaszcza metod aktywizujących. § 7 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. W okresie stażu byłam/em wychowawcą zespołu klasowego. Podjęłam/ąłem szereg działań mających na celu zdiagnozowanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów, a także ich potrzeb i oczekiwań względem szkoły. Na początku każdego roku szkolnego przygotowywałam/em ankiety dla uczniów i rodziców, chcąc bliżej poznać ich sytuację rodzinną i materialną oraz problemy, z jakimi się borykają. Systematycznie współpracowałam/em z pedagogiem i psychologiem szkolnym w celu określenia przyczyny problemów wychowawczych i edukacyjnych niektórych uczniów, konsultowałam/em sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Byłam/em w ciągłym kontakcie z innymi nauczycielami oraz pielęgniarką szkolną. Kilkakrotnie pisałam/em opinie o uczniach, których rodzice na swój wniosek kierowali do poradni psychologiczno-pedagogicznej. W oparciu o plan wychowawczy szkoły opracowałam/em i realizowałam/em plan wychowawczy klasy. Na godzinach do dyspozycji wychowawcy prowadziłam/em zajęcia o charakterze profilaktycznym, propagowałam/em wartości rodzinne i związane z tradycjami polskimi. Wskazywałam/em uczniom korzyści wynikające ze zdrowego trybu życia. Na lekcjach omawiałam/em również dokumentację szkolną – statut, wewnątrzszkolny system oceniania, program wychowawczy, prawa i obowiązki ucznia. Będąc wychowawcą, nawiązałam/em współpracę z rodzicami. Oprócz rutynowych spotkań na wywiadówkach, starałam/em się utrzymywać stały kontakt z rodzicami uczniów, zwłaszcza tych sprawiających niewielkie kłopoty wychowawcze, jak i dydaktyczne. Ze względu na duże zróżnicowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, niezbędna okazała się indywidualizacja procesu nauczania. W tym celu przygotowywałam zadania o różnym stopniu trudności zarówno dla uczniów słabych, jak i tych zdolniejszych. Starałam się dobierać odpowiednie metody pracy. Prowadziłam społecznie dodatkowe zajęcia dla uczniów mających trudności z opanowaniem materiału, dzięki którym uzupełniali braki w wiedzy i mieli możliwość utrwalenia omawianych na lekcjach zagadnień. Natomiast dla uczniów zdolniejszych prowadziłam/em koło ……………………………… . Zajęcia skupiały się na omawianiu zagadnień wykraczających poza podstawę programową, tworzeniu pomocy dydaktycznych, scenariuszy na akademie szkolne oraz aktywnym udziale w nich, prezentacji multimedialnych czy przygotowywaniu uczniów do konkursów. Członkowie koła przygotowywali albumy tematyczne oraz elementy dekoracji podczas apeli szkolnych, organizowali wystawki dla innych uczniów. Obok walorów edukacyjnych ważnym aspektem mojej pracy było kształtowanie u uczniów odpowiednich postaw moralnych i wpojenie stosownej hierarchii wartości. Celom tym sprzyjało organizowanie imprez klasowych, takich jak Dzień Chłopca, andrzejki, wigilia klasowa, Dzień Kobiet. Zorganizowałam także kilka wycieczek klasowych, wyjazdów do kina, teatru i muzeum. Byłam/em opiekunem podczas rajdu pieszego i dyskotek szkolnych. Systematycznie brałam/em udział w akcjach organizowanych przez szkołę – sprzątanie świata, Dni Regionu, Dni Nauki i festyn rodzinny. Przez cały okres stażu przygotowywałam/em uczniów do udziału w konkursach, m.in. ………………………………… . Współorganizowałam/em konkurs recytatorski oraz byłam/em współodpowiedzialna/y za przeprowadzanie kolejnych edycji konkursu wiedzy o naszej małej ojczyźnie. Włączyłam/em się w redagowanie gazetki szkolnej oraz współtworzyłam/em stronę internetową szkoły. Zorganizowałam/em i byłam/em odpowiedzialna/y za przygotowanie takich uroczystości szkolnych jak: ……………………………………………………………………………………………… § 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. W związku z realizacją zadań w tym obszarze przygotowywałam/em za pomocą komputera scenariusze zajęć i akademii szkolnych, karty pracy dla uczniów, sprawdziany, kartkówki, elementy gazetek ściennych, ankiety, dyplomy oraz podziękowania. Wykorzystałam/em technologię komputerową do sporządzenia planów pracy czy referatów. Z wykorzystaniem nowoczesnych środków przygotowywałam/em świadectwa i prowadziłam/em dokumentację wychowawcy. Możliwości wypływające ze sprawnego korzystania z technologii informacyjnej wykorzystałam/em do opracowania raportu z badania wyników nauczania przeprowadzonego w ……… r. w klasach V. Z pomocą programu PowerPoint przygotowałam/em kilka prezentacji: • „Aktualizacja i ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania”, • „Nasza mała ojczyzna”, • „Tradycje bożonarodzeniowe w krajach europejskich” • „Jak możemy się uczyć, by zapamiętać i utrwalić wiedzę?”. Stosownie do potrzeb prowadziłam/em lekcje z wykorzystaniem środków audiowizualnych, głównie laptopa z rzutnikiem multimedialnym. Sięgałam/em również do nagrań dźwiękowych oraz filmów o charakterze edukacyjnym. Miało to na celu podniesienie atrakcyjności procesu dydaktycznego oraz rozbudzenie większej aktywności i zainteresowania u uczniów. Ponadto prowadziłam/em zajęcia z wykorzystaniem komputera z dostępem do Internetu dla członków koła przedmiotowego. Uczniowie za pomocą programu PowerPoint przygotowywali proste prezentacje multimedialne. W okresie stażu na bieżąco korzystałam z dostępnych w Internecie publikacji z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki. Zdobytą w ten sposób wiedzę zastosowałam/em do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych moich uczniów. Wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam/em z takich portali jak: www.profesor.pl, www.men.gov.pl, www.literka.pl i inne. Poprzez fora internetowe konsultowałam/em się w celu dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami odbywającymi staż. Współpracowałam/em również z informatykiem szkolnym, umieszczając różne informacje na stronie internetowej szkoły. Ponadto uczestniczyłam/em w szkoleniowych radach pedagogicznych: „Bezpieczeństwo i multimedia w edukacji” oraz „Wykorzystanie środków multimedialnych w edukacji”. § 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia Umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Podczas realizacji stażu niemal każdego dnia stawałam/em przed problemami, przy rozwiązywaniu których niezbędna okazała się wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Dlatego też systematycznie ją pogłębiałam/em, sięgając po fachową literaturę. Niezwykle cennym źródłem pomysłów zarówno w prowadzeniu zajęć, jak i rozwiązywaniu problemów wychowawczych i merytorycznych okazały się materiały szkoleniowe i informacyjne zamieszczone w Internecie oraz lektura czasopism pedagogicznych. Brałam/em udział w szkoleniach: „Od diagnozy do sukcesu edukacyjnego” oraz „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. Brałam/em udział w posiedzeniach zespołu wychowawców, podczas których wymieniałam/em się uwagami z innymi nauczycielami, wzbogacając się o nowe doświadczenia. W miarę możliwości i posiadanych kompetencji zapoznawałam/em się ze środowiskiem domowym moich uczniów. Jako wychowawca często borykałam/em się z problemami powstałymi w mojej klasie. Śledziłam/em sukcesy i trudności szkolne moich podopiecznych. Sama/sam bądź z pomocą innych wychowawców, pedagoga czy psychologa starałam/em się na bieżąco rozwiązywać powstałe problemy, a także nieść pomoc tym, którzy jej potrzebowali. Współpracowałam/em z rodzicami w zakresie rozstrzygania bieżących problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów. Wspólnie poszukiwaliśmy przyczyn trudności w nauce czy kłopotów wychowawczych oraz ustalaliśmy dalsze działania. Podczas zebrań z rodzicami podejmowaliśmy dyskusje, wymienialiśmy się spostrzeżeniami i uwagami. Rodzice aktywnie angażowali się w życie klasy i szkoły. Dokładałam/em wszelkich starań, aby moje relacje z wychowankami były przyjazne oraz opierały się na wzajemnym zaufaniu. Na lekcjach starałam/em się wprowadzać miłą, sprzyjającą nauce atmosferę, a także zapewnić uczniom poczucie bezpieczeństwa. Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego łączyło się z wnikliwym poznaniem prawa oświatowego. Po dokładnej analizie najważniejszych aktów prawnych – Karty nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego – rozpoczęłam/ąłem procedury związane z awansem na nauczyciela mianowanego. Złożyłam/em wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam/em współpracę z opiekunem stażu oraz opracowałam/em plan rozwoju zawodowego. Zapoznałam/em się z podstawowymi dokumentami prawa wewnątrzszkolnego. Byłam/em członkiem zespołu przedmiotowego i wychowawczego. Uczestniczyłam/em w posiedzeniach rady pedagogicznej podczas nowelizacji statutu szkoły, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, programu wychowawczego i programu profilaktyki. Brałam/em czynny udział w radach szkoleniowych i podsumowujących. Uczestniczyłam/em również w pracach komisji konkursowych, a w roku szkolnym ……… / ……… w posiedzeniach komisji wnioskowej. Na bieżąco śledziłam/em rozporządzenia regulujące pracę szkoły, m.in. na temat sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, podstawy programowej, zasad działania poradni psychologiczno-pedagogicznej, organizacji roku szkolnego. Zapoznałam/em się również ze sposobem prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, czyli dzienników lekcyjnych, dzienników nauczania indywidualnego i dzienników kół pozalekcyjnych. W okresie stażu brałam/em udział w szkoleniowej radzie pedagogicznej „Aktualizacja prawa oświatowego”, w ramach której zapoznałam/em się z przepisami prawa oświatowego oraz ostatnimi zmianami, jakie miały miejsce w tych aktach prawnych. Uczestniczyłam/em również w warsztatach organizowanych przez wydawnictwa szkolne, m.in. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe czy Nową Erę, poświęconych filozofii nowej podstawy programowej. Systematycznie śledziłam/em informacje dotyczące przepisów oświatowych dostępne na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej i kuratorium oświaty. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i dostarczyła wielu cennych doświadczeń, które tworzą podstawę mojego rozwoju zawodowego. Mam nadzieję, że to, co zrobiłam/em, przyczyniło się nie tylko do wzrostu jakości mojej pracy, ale także do lepszego funkcjonowania szkoły. Myślę, że coraz lepiej daję sobie radę w planowaniu lekcji, doborze ciekawych metod i form pracy, organizowaniu wycieczek i wypełnianiu zadań szkolnych. Celem moich poczynań było dobro ucznia, troska o jego wychowanie i rozwój. Dużo radości sprawiało mi osiąganie dobrych wyników uczniów oraz uśmiech na ich twarzach. Dużym zaszczytem i satysfakcją było otrzymanie w październiku ……… r. Nagrody Dyrektora Szkoły za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jednocześnie zdaję sobie sprawę, że stawia to przede mną nowe wyzwania, które z chęcią zamierzam realizować. Dlatego też w przyszłości zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje, dbać o jakość swojej pracy, wykorzystywać doświadczenia zawodowe innych nauczycieli i dzielić się własnymi. Zamierzam jeszcze efektywniej pracować z uczniami, aby osiągali bardzo dobre wyniki w nauce i byli zadowoleni. Sprawozdanie złożyła/ł: ……………………………………………. (data, podpis nauczyciela) Sprawozdanie przyjął: …………………………………………… (data i podpis dyrektora)