Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Nadleciał ptaszek Projekt „Przedszkole bez zabawek” GRUPA WIEKOWA: • 3–5 lat. CZAS TRWANIA: • 60 minut. CELE OGÓLNE: • kształtowanie umiejętności rozpoznawania różnych gatunków ptaków, • kształtowanie wrażliwości na dźwięki i przyrodę. CELE OPERACYJNE: Dziecko: • wykonuje z materiałów recyklingowych zabawkę – lornetkę, • buduje poczucie własnej wartości, biorąc udział w przygodzie, • ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, • dzieli się swoim doświadczeniem, • kształtuje w sobie empatię, • pobudza swoją wyobraźnię i kreatywność, • wykonuje zabawy plastyczne, • ćwiczy aparat mowy i wykonuje ćwiczenia oddechowe, • ćwiczy stopy, chodząc na palcach, • opowiada o kolorach i o różnych kształtach. FORMY PRACY: • indywidualna, • grupowa. METODY PRACY: • słowna: pogadanka, • pokazowa: prezentacja instrumentów, • plastyczna: wykonanie zabawki – lornetki, • muzyczna: słuchanie odgłosów przyrody, • ćwiczenia oddechowe, • ruchowe: taniec, „pociąg”. MATERIAŁY I NARZĘDZIA: • kolorowe piórka, • obrazki przedstawiające ptaki (także do pomalowania), • brystol z namalowanym drzewem, • maskotka/pacynka w kształcie ptaszka, • rolki po papierze toaletowym, • sznurek, • kredki, • pisaki, • farby, • wycinanki, • brokat do dekoracji, • nożyczki, • taśma klejąca, • kleje. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Zabawa na powitanie Nauczyciel oznajmia dzieciom, że przyleci dziś do nich gość. Nagle mówi „Ćwir, ćwir!”. Czy dzieci to słyszały? O, znowu! Kto to może być? Wszyscy szukają gościa: przechodzą przez tunel, potem na paluszkach pod oknami, by gościa nie wystraszyć, na koniec na czworakach, bo jest tak mały, że łatwo go przeoczyć. Znajdują gościa – małego ptaszka! 2. Powitanie Każde dziecko wita się z ptaszkiem, głaszcze go. Następnie dzieci tworzą koło, pośrodku sadzają ptaszka i tańczą wokół niego do piosenki Zróbmy duże kółko razem tak. 3. Pogadanka Nauczyciel pyta, czy przedszkolaki wiedzą, jak „mówią” ptaszki? Czy potrafią zaprezentować śpiew ptaka? Gdzie można spotkać ptaki? Jak wyglądają? Jakie mają kolory? Czy mieszkają w lesie? Jeśli tak, niech dzieci spróbują znaleźć ich więcej, najpierw jednak muszą zrobić lornetki, by wypatrzeć ptaszki między gałęziami. 4. Zabawa plastyczna Dzieci wykonują lornetki. Ozdabiają rolki po papierze toaletowym i sklejają je, tworząc lornetkę. Następnie po obu jej stronach przyklejają taśmą klejącą sznurek, by móc nosić lornetkę zawieszoną na szyi. 5. Zabawa ruchowa Dzieci jadą do lasu pociągiem (w tle: piosenka Jedzie pociąg z daleka). 6. Zabawa ruchowa Przedszkolaki są już w lesie, rozglądają się dookoła. Widzą wysokie drzewa. Nasłuchują śpiewu ptaków. Przyglądają się grzybom i jagodom. Ustawiają się gęsiego, trzymając się za ramiona lub za sznurek, a nauczyciel jest przewodnikiem. Co jakiś czas nauczyciel woła: „Spójrzcie!”, wskazując na obrazki ptaszków, które wcześniej rozwiesił w sali. Dzieci zabierają ptaszki ze sobą. 7. Zabawa plastyczna Dzieci ozdabiają ptaszki farbami, kredkami, bibułą, brokatem, piórkami. Następnie przyklejają je do wielkiego arkusza, na którym nauczyciel wcześniej namalował drzewo. Ptaszki siadają więc na drzewie. 8. Ćwiczenia oddechowe Ptaszki zostawiły swoje piórka! Nauczyciel wyciąga kolorowe piórka, włącza muzykę relaksacyjną. Dzieci dmuchają w piórka, urządzają zawody, czyje piórko poleci wyżej lub dalej. Młodsze dzieci dotykają piórek, łaskoczą się nimi. 9. Zabawa wyciszająca Przedszkolaki kładą się na podłodze. Nauczyciel odtwarza kolejno śpiew kilku ptaków, a dzieci odgadują ich nazwy. Za każdym razem nauczyciel pokazuje im zdjęcie danego ptaka. 10. Zakończenie zajęć Maluchy żegnają się z ptaszkiem, całują go na pożegnanie, przytulają. Ptaszek zaprasza dzieci, by odwiedzały go w lesie.