Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Co to za instrument?
Projekt „Przedszkole bez zabawek”
GRUPA WIEKOWA:
• 3–5 lat.
CZAS TRWANIA:
• 60 minut.
CELE OGÓLNE:
• wyrabianie poczucia rytmu i muzykalności dzieci,
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania różnych instrumentów.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
• dostosowuje ruchy do melodii i tempa,
• porusza się rytmicznie,
• tworzy własny instrument z materiałów recyklingowych,
• odtwarza rytm za pomocą instrumentu,
• rozpoznaje instrumenty po wyglądzie i po wydawanym przez nie dźwięku,
• rozwija swoją wyobraźnię i kreatywność,
• opowiada o własnych doświadczeniach muzycznych,
• kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową.
FORMY PRACY:
• indywidualna,
• grupowa.
METODY PRACY:
• słowne: pogadanka,
• pokazowa: prezentacja instrumentów,
• plastyczne: wykonanie zabawki – kołatki,
• muzyczne: gra na kołatce i bębenku,
• ruchowe: taniec, zabawa z chustą KLANZY,
• rytmiczne.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
• muzyka relaksacyjna ze śpiewem ptaków,
• piosenka Muzykanci, konszabelanci.
MATERIAŁY I NARZĘDZIA:
• chusta KLANZY,
• bębenek,
• zabawkowe instrumenty lub obrazki przedstawiające różne instrumenty,
• gazeta,
• dla każdego dziecka wycięte z tektury dwa koła o średnicy ok. 15 cm lub więcej,
• kolorowe guziki,
• sznurek,
• drewniany patyczek (taki jak do badania gardła, ewentualnie po lodach),
• dziurkacze,
• nożyczki,
• kleje,
• ewentualnie kolorowe wycinanki do ozdobienia kołatki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie
Nauczyciel pokazuje dzieciom bębenek i pyta, jak ten instrument się nazywa i czy potrafią na nim grać. Następnie każdy kolejno otrzymuje bębenek i rytmicznie na nim gra, a pozostałe maluchy śpiewają i klaszczą: „Klaszczemy teraz dla… (imię dziecka)”.
2. Zabawa w rozpoznawanie instrumentów
Nauczyciel pyta, czy przedszkolaki znają inne instrumenty niż bębenek. Czy potrafią grać na instrumentach? Pokazuje obrazki przedstawiające różne instrumenty, a dzieci odgadują ich nazwy i pokazują, jak się na nich gra. Inna wersja: w pudełku schowane są zabawkowe instrumenty. Dzieci wkładają rączki do pudełka i dotykając danego instrumentu, starają się go rozpoznać.
3. Zabawa ruchowa z chustą KLANZY
Nauczyciel włącza utwór Wesele Figara Mozarta. Dzieci chwytają chustę i poruszają nią w górę i w dół, w tempie zależnym od muzyki.
4. Zabawa ruchowa
Przedszkolaki tworzą kółko, trzymając się za ręce. Tańczą do piosenki Muzykanci, konszabelanci, demonstrując granie na różnych instrumentach.
5. Zabawa plastyczna
Nauczyciel pyta, czy dzieci wiedzą, co to jest kołatka. Pokazuje im zrobioną przez siebie kołatkę i sposób, w jaki się na niej gra. Zaprasza dzieci do wykonania ich własnych kołatek. W jednym z kartonowych kół wzdłuż zewnętrznej krawędzi należy zrobić dziurkaczem kilka dziurek. Przez każdą z nich przedszkolaki przewlekają sznurek z przymocowanym na końcu guzikiem. Tak przygotowane koło sklejają z drugim, umieszczając w środku jeden koniec drewnianego patyczka, mającego służyć jako rączka. Następnie dowolnie ozdabiają kołatkę rysunkami lub wycinankami.
6. Zabawa rytmiczna
Nauczyciel jest dyrygentem (w starszych grupach może być nim dziecko). Gdy dyrygent trzyma pałeczkę wysoko, przedszkolaki grają na kołatkach głośno, a gdy trzyma pałeczkę nisko, grają na kołatkach cicho.
7. Zabawa na wyciszenie
Dzieci kładą się na podłodze. Nauczyciel odtwarza dźwięki różnych instrumentów. Maluchy starają się je rozpoznać i nazwać.
8. Zabawa muzyczna
Przedszkolaki otrzymują po kawałku gazety. Nauczyciel prosi, aby każdy po kolei pokazał, w jaki sposób można na takiej gazecie zagrać. Nauczyciel podpowiada dzieciom: może gazeta gra, gdy się ją drze? Może gazeta gra, kiedy się ją gniecie? A może gazeta gra, gdy się o nią stuka? Na zakończenie dzieci robią gazetowy koncert.
9. Zakończenie zajęć
Każdy maluch wybiera sobie dowolny obrazek z instrumentem i koloruje go w domu.